Före och efter jobbet

Ge aldrig upp din dröm

31 inlägg 23234 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Ge aldrig upp din dröm

JensSkoog  
#268654 Trevlig läsning! :wink: :wink: Hon där har mycket å lära bort til somliga jag vet om!

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Ge aldrig upp din dröm

herjman  
#268690 Håller med anersimyra, media har en tendens att "glömma bort" att nämna väsentligheter när det gagnar deras intressen.
Utan hennes man med skogsbakgrund hade det naturligtvis varit i princip omöjligt.

MEN därmed inte sagt att det är djupt imponerande!
Hatten av och stort lycka till, hon är borde bli näringsminister i kommande regering!

Användarvisningsbild

Re: Ge aldrig upp din dröm

JörgenO  
#268693 Hon är inervjuad i nya numret av Nytt i Norrskog också ( som bytt namn till Norrskogen). Där berättar hon att hon finansierade sin första skogsmaskin med hjälp av släktingar i Kongo då bankerna inte vågade.

Verkar vara rejält med entreprenörsanda i henne. :grin:

Användarvisningsbild

Re: Ge aldrig upp din dröm

stegmaster  
#268732
Seb macahan skrev: ....... Handen på hjärtat vilka av oss hade klarat detta???


Tycker trådstartar ställer en interessant fråga själv här.
Antar at du menar at svaret på frågen er INGEN.
Då er det ju inte så man undrar hur en kvinna från Kongo, ska lyckas med detta på denna korta tid. Desstan vid hjälp av lån från sin familj i Kongo, födt 2 barn och lärt sig Svenska på samma tid??? :surp:
Man leser ju ofta hur svårt det er att få det gå rundt i denna industrien, eller??? :o

Användarvisningsbild

Re: Ge aldrig upp din dröm

Seb macahan  
#268783 Det jag menar är att vi i Sverige har en tendens att göra allt svårt och omöjligt för oss. Kanske är historien glorifierad något när man får veta att maskinlånen kommer från släktingar. Då kommer man nog från en välbärgad familj i Kongo. Men jag tycker fortfarande att det är starkt. Bara våga starta denna verksamhet som kvinna med utländsk bakgrund. Själv hade jag nog sett oddsen som låga för att ens försöka.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ge aldrig upp din dröm

anersimyra  
#268786 Media " glömde " även berätta att maken som arbetat med skogliga projekt i Afrika varit skogsentreprenörer men konkursat.. :shock:

Användarvisningsbild

Re: Ge aldrig upp din dröm

stegmaster  
#268795
anersimyra skrev:Media " glömde " även berätta att maken som arbetat med skogliga projekt i Afrika varit skogsentreprenörer men konkursat.. :shock:

Ja, just.
Det var egentlig nåt sånt jag mistänkte, men inte vågade skriva utan mer kött på benet.
Tack för at du fyller i hålen efter media, anserimyra. :grin:

Då var ju detta med "det som verkar vara för gott för att vara sant, oftast er just det"

Avatar Fallback

Re: Ge aldrig upp din dröm

JD 2006  
#268862 Jag skulle än om jag var välbärgad här i Sverige, knappast flytta till Kongo föda två barn och samtidigt starta företag samt lära sig ett nytt språk.... ^:)^
Spelar väl ingen roll om nån konkat tidigare eller inte enligt mig iaf....jag är iaf svårt imponerad :!:

Men finns säkert många som skulle göra det här....kanske?

Avatar Fallback

Re: Ge aldrig upp din dröm

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#268890
stegmaster skrev:
anersimyra skrev:Media " glömde " även berätta att maken som arbetat med skogliga projekt i Afrika varit skogsentreprenörer men konkursat.. :shock:

Ja, just.
Det var egentlig nåt sånt jag mistänkte, men inte vågade skriva utan mer kött på benet.
Tack för at du fyller i hålen efter media, anserimyra. :grin:

Då var ju detta med "det som verkar vara för gott för att vara sant, oftast er just det"


Eh, hur menar du då?

Tanten kanske är bättre än gubben på att driva företag.
Gubben kanske är bättre än tanten på att köra maskin.

Men, de kan ju gå i konkurs igen, det är varken den första eller sista skogsentreprenören som gör det.

Användarvisningsbild

Re: Ge aldrig upp din dröm

anersimyra  
#268894 Är man kursad med näringsförbud, kan man ju driva företag via: " ombud ".. :shock:

Användarvisningsbild

Re: Ge aldrig upp din dröm

Seb macahan  
#268934 Ibland ångrar man att man startar en tråd........
Jag tyckte det var en bra story (tycker fortfarnade) som skänker lite hopp. Men ni har vänt ut och in på allt och antagit hit och dit. Visst media är media. Men jag tror väl ändå inte att Internationella företagsföreningen är så "story kåta" så som spinner vidare på detta?? Det finns nog substans i denna "saga".

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ge aldrig upp din dröm

JensSkoog  
#268945 Nä, Seb, Tackar för at du ga mig den där storyen. :grin: Trevlig läsning. Jag tror den där killen som giftade sig med den damen, har haft vad vi i Norge kallar "gott giftevett". :wink: :wink:

Avatar Fallback

Re: Ge aldrig upp din dröm

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#268966 Härlig tjej! Finns det fler såna i Kongo? Inte var det någon hemlighet att maken konkat som många andra skogsentreprenörer. Hon sa själv i en tidning att han är duktig med maskiner men ingen vidare affärsman. Den biten sköter hon bättre.

Användarvisningsbild

Re: Ge aldrig upp din dröm

stegmaster  
#269011
anersimyra skrev:Är man kursad med näringsförbud, kan man ju driva företag via: " ombud ".. :shock:

Tror du och jag er tänkeläsare i denna "frågan". 8)

Användarvisningsbild

Re: Ge aldrig upp din dröm

anersimyra  
#269013
stegmaster skrev:
anersimyra skrev:Är man kursad med näringsförbud, kan man ju driva företag via: " ombud ".. :shock:

Tror du och jag er tänkeläsare i denna "frågan". 8)
:grin: nu är det inte alls säkert det är som vi tror, dock är medias påstående inte särskilt trovärdigt.. :shock:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).