Skogsvagn (Huggarvagnar)

Griplastarvagn till en Valmet 455

12 inlägg 7795 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Griplastarvagn till en Valmet 455

Jägaren  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#268860 Hej
Jag har precis blivit ägare till en Valmet 455 och nu letar jag efter en griplastarvagn till den, vad kan var en lämplig storlek 8 ton? Räckvidd på kranen mm.
Hur montera man ventilpaketet på ett smidigt och bra sätt, skulle vara kul med lite bilder på hur man löser det.



   TS
FTG
Avatar Fallback

Re: Griplastarvagn till en Valmet 455

rikard_e  
#268929 7-9 ton är väl lagom, beror så klart om du vill ha odriven eller driven. Annars går det väl en hel del 455or med moheda 10 tonnare med drivrullsdrivning.

Räckvidd? tja, så långt som möjligt för en 7-9 tons kärra :wink:

Användarvisningsbild

Re: Griplastarvagn till en Valmet 455

Vardon  
#269101 Vi har vagn utan winsch och det är inget jag skulle köpa igen. Hur lång kran du än skaffar dig kommer den alltid att vara minst 0,5 m för kort och då är det smidigt att wincha in de sista metrarna.

satsa hellre på begagnad med kvalitet än billig och risk för skrot

Avatar Fallback

Re: Griplastarvagn till en Valmet 455

Midgård  
#269145 Håller med Vardon ovan. Vinsch på vagnen är ett måste. Åtminstone i de småländska skogarna. Med hela traktorekipaget kan man inte komma in till allt man ska hämta utan att hugga ner träd (som man vill ska stå kvar). Har man dessutom provat på radiostyrd vinsch så spelar det nästan ingen roll vad den kostar extra - den är näst intill oumbärlig.

Avatar Fallback

Re: Griplastarvagn till en Valmet 455

Jägaren  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#269156 Hej på och tack för synpunkterna.
Jag tror att en 8 tons vagn är lagom, håller med om att vinsch är ett måste och den med radio styrning. Vilka fabrikat på vagnen ska man leta efter och vilka ska man passa sig för, något speciellt att kolla när man tittar på vagnar glapp etc.
Finns det ingen som har lite bilder på montage av ventilpaket.

   TS
Avatar Fallback

Re: Griplastarvagn till en Valmet 455

alias  
#269161
Jägaren skrev:Hej på och tack för synpunkterna.
Jag tror att en 8 tons vagn är lagom, håller med om att vinsch är ett måste och den med radio styrning. Vilka fabrikat på vagnen ska man leta efter och vilka ska man passa sig för, något speciellt att kolla när man tittar på vagnar glapp etc.
Finns det ingen som har lite bilder på montage av ventilpaket.


Söker du nytt eller begagnat, och vilken budget?

Skippa Kellfri direkt!!!

I övrigt skulle jag nog kolla på begagnade Moheda (klart robustast vagnar) eller Mowi (bra rörelsemönster i kranen samt lågt oljebehov) eller Patu/Kesla (ofta starka kranar).
Finns ju ytterligare ett antal tillverkare av griplastarvagnar med gott renommé, men dessa har jag aldrig testat.

Tycker att Mohedan är den som är minst vältbenägen av de jag har testat (dock ~10-tons segmentet - annan konstruktion på ramstyrningen där jämfört med de mindre modellerna).

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Griplastarvagn till en Valmet 455

Martin Sander  
#269166 Är det skogshytt på 455:an? Dvs om det är en plåt på ca 20 cm under bakrutan och gaspedal bak? Isåfall ska du ha ventilpaketet på en platta. På plattan svetsar du ett fyrkantsrör som är lagom långt ner till tryckstångsfästet. I änden på röret svetsas en gaffel på. Plattan som ventilpaketet är fäst på bultas fast med två bultar i bakre hyttväggen.

Vid montering flippar du bara upp gaffeln i tryckstångssprinten och viker upp hela rasket till hyttväggen och i med bultarna. Klart!

Vi hade så på förra A 72:an och det tog fem minuter att koppla på hela rasket! Lycka till!

Avatar Fallback

Re: Griplastarvagn till en Valmet 455

Jägaren  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#269176 Det är inte skogshytt på min 455 a
Så det bli till att hitta på någon annan lösning på att fästa ventilpaketet. Funderar på att fixa en kil till bak rutan.
Och ta in ventilpaketet där.

   TS
Avatar Fallback

Re: Griplastarvagn till en Valmet 455

Midgård  
#269180 När jag köpte nya Mohedavagnen M91 med K35-kranen beställde jag komplett kitt för ventilpaketet på traktorn inklusive bakrutekil. Allt monterat och klart på traktorn. Ventilpaketet är som beskrivs ovan monterat på en platta med ett 4-kantrör under som fästes i tryckstångsfästet. En bult genom ett annat hål i tryckstångsfästet låser 4-kantröret i "rätt" läget. Alltså ingen infästning i hytten. I underkant på bakrutetkilen är ett rektangulärt hål där ventilspakarna sticker upp. Allt detta ingick i leveransen med nya Mohedavagnen inklusive inkoppling av hydraulik.

Avatar Fallback

Re: Griplastarvagn till en Valmet 455

Fredrik N  
#269185 Själv har jag en 8-tons Farma vagn med en 5,1meters kran.
Sen sitter det en radiostyrd vinsch på den. Jag har sagt det förut, jag skulle inte vilja vara utan den.
Nu kör jag inte jätte mycket med den, men det har inte varit några problem med den än.
Jag får dra bulten och slang kopplingar till grip och rotator, men det är allt. på 8år.

Användarvisningsbild

Re: Griplastarvagn till en Valmet 455

Vardon  
#269205 Har du svängbar stol? Annars är det väl ett alternativ att ha paketet utomhus (ventilerna alltså och ingenting annat). Det är ett himla rännande ut och in, men stå på knä över stolen är inte helt bekvämt det heller, och ofta något som behöver sågas, kopplas winsch eller så

Avatar Fallback

Re: Griplastarvagn till en Valmet 455

rikard_e  
#269222 Beror helt på hur man jobbar, jag hugger och vinschar ihop till småhögar i samma veva.
Då räcker det med en mindre kran. men minst 5 meter bör kranen vara

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).