Trädfällning (arborist)

Handskar med vida handleder farliga.

45 inlägg 22702 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Handskar med vida handleder farliga.

anersimyra  
#268422 Jag köpte ett par SVINDYRA ( närmare 500:- ) handskar, de hade ett tunt foder " Hitecblablablaprylar inbyggda. De gick att använda : EN GÅNG !! Det där jävla fodret for med ut som en förlöst kloakråtta, omöjligt att få i nävarna efter " fodernedkomsten ".. :x :x :x :x

   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Handskar med vida handleder farliga.

JensSkoog  
#268441
anersimyra skrev:Jag köpte ett par SVINDYRA ( närmare 500:- ) handskar, de hade ett tunt foder " Hitecblablablaprylar inbyggda. De gick att använda : EN GÅNG !! Det där jävla fodret for med ut som en förlöst kloakråtta, omöjligt att få i nävarna efter " fodernedkomsten ".. :x :x :x :x

Då känner man sig lurad! Foder som blir med ut är så svårt å få på plats igen at jag hellre skulle setta kondom på en igelkott! :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Handskar med vida handleder farliga.

Blivande snickare  
#268444
JensSkoog skrev:
anersimyra skrev:Jag köpte ett par SVINDYRA ( närmare 500:- ) handskar, de hade ett tunt foder " Hitecblablablaprylar inbyggda. De gick att använda : EN GÅNG !! Det där jävla fodret for med ut som en förlöst kloakråtta, omöjligt att få i nävarna efter " fodernedkomsten ".. :x :x :x :x

Då känner man sig lurad! Foder som blir med ut är så svårt å få på plats igen at jag hellre skulle setta kondom på en igelkott! :mrgreen:

:shock: :)) =)) =)) Ja jävlar, 1-0 till vår norska kamrat! 8)
Hade ett par arbetshandskar som gjorde likadant... hade :mrgreen: .

Användarvisningsbild

Re: Handskar med vida handleder farliga.

Blue  
#268463 Jag köpte en påse guide 159 sist jag passerade en handlare.

http://www.arbetsbyxor.com/skydd-tillbe ... /guide-159

Funkar kanon nu när det är blött ute, man har bra grepp även med blöta handskar!

Användarvisningsbild

Re: Handskar med vida handleder farliga.

JensSkoog  
#268503
Blue skrev:Jag köpte en påse guide 159 sist jag passerade en handlare.

http://www.arbetsbyxor.com/skydd-tillbe ... /guide-159

Funkar kanon nu när det är blött ute, man har bra grepp även med blöta handskar!

Kan bara underskriva det. Greppet är topp, och dom är av dom bättre å ha på!

Avatar Fallback

Re: Handskar med vida handleder farliga.

Skogsadvokaten  
#268608
JensSkoog skrev:
Huskyman skrev:Det gäller att hålla hårt när "svajmasten" drar igång. Kan vara läskigt värre när man är högt uppe.
Går och gruvar mig övern en död björk som har fallit över en halvdöd björk. Ska klättra i den halvdöda i helgen och kapa isär de två. Hoppas det håller. Men det lär man väl märka..... :???:
Håll tummarna!!!!!!

Jag håller dom båda! :wink: Björk som är halvdöd eller heldöd är sämsta sorten. :mrgreen:


Hej!

Med en lift eleminerar man alla risker, om det är möjligt att få dit en sådan förstås. Det är väl inte obligatoriskt att man måste klättra i trädet bara för att man är arborist? Döda björkar är bland de mest riskabla träd att klättra i över huvudtaget.

Användarvisningsbild

Re: Handskar med vida handleder farliga.

Huskyman  
#268911
Hej!
Med en lift eleminerar man alla risker, om det är möjligt att få dit en sådan förstås. Det är väl inte obligatoriskt att man måste klättra i trädet bara för att man är arborist? Döda björkar är bland de mest riskabla träd att klättra i över huvudtaget.

Det fanns inte en chans att få ut en lift ute i en brant skogsbacke. Och att man eliminerar alla risker för att man använder en lift är väl inte helt korrekt. Det finns risker även med det.
Och björken jag klättrade i var i så pass gott skick så att det gick att klättra i den. Kan väl tillägga att man alltid gör en riskbedömning av klättringen innan man startar ett jobb om man nu skall vara lite allvarlig. Jag skulle aldrig klättra i något som jag bedömde som mycket riskfyllt. Jag har trots allt en familj att komma hem till, och vill gärna leva vidare skadefri.
Men tack för omtanken.
Senast redigerad av Huskyman sön 02 mar 2014, 20:06, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Handskar med vida handleder farliga.

Huskyman  
#268912 Välkommen till forumet förresten, Skogsadvokaten. :grin:

Avatar Fallback

Re: Handskar med vida handleder farliga.

Skogsadvokaten  
#269002 Jag hoppas att Du inte missförstod min kommentar. Precis som Du själv skriver så var det av ren omtanke. Jag har varit mycket ute på Youtube och tittat på videoklipp avseende just arboristuppdrag i allmänhet. Utifrån vad man kunnat se på klippet så har jag ibland undrat över varför man klättrat i trädet över huvudtaget. Många gånger skulle borttagandet av trädet kunnat göras meddelst precisionsfällning eller med hjälp av lift. Detta skulle både effektivisera jobbet och minimera riskerna.

Jag är inte arborIst, men har på deltid sysslat med avancerad trädfällning under de senaste 25 åren. Därför har jag ibland fått uppfattningen, att om uppdragsgivaren anlitat en arborist, så förväntar man sig också att denne skall klättra. Om arboristen gjort en vanlig fällning av trädet eller kommit till platsen med en lift, så hade uppdragsgivaren blivit väldigt besviken. Uppenbart är det underhållningsvärdet och skådespelet kring arboristens arbete som är en del av affärsid'en.

Hoppas Du kan ursäkta mig om jag har fel, för det är mina högst egna och personliga tankar om företeelsen. Alltså med risk att jag får hela Sveriges arboristkår på mig.
I all vänlighet
Skogsadvokaten

Användarvisningsbild

Re: Handskar med vida handleder farliga.

Huskyman  
#269092 Jag är helt enig med dig. Det finns inget egenvärde att klättra i något bara för att det går. Om det finns utrymme att fälla på marken så gör man det i första hand. Dessutom tar det betydligt längre tid att fälla genom klättring.
Men i det här fallet så var jag helt enkelt tvungen att först ta ner det döda trädet som låg över björken genom att klättra. Trädet som låg över björken gick inte att vrida eller baxa bort då det låg som en böjd banan över björken. (Dra bort med en traktor gick inte heller då det stod i en mycket brant backe.) Efter det var bortsågat fällde jag björken genom vanlig fällning på marken. Det var lite röta i kärnan av björken men i övrigt bedömde jag att det var säkert att klättra i den.

Avatar Fallback

Re: Handskar med vida handleder farliga.

TrädkronanStrömstad  
#277987 Hade de funkat med Kastsågen? Funkar ju helt magiskt bra på hängande träd. (Bara för o tipsa om ännu ett sätt att ta upp fighten med bråkiga träd)

Användarvisningsbild

Re: Handskar med vida handleder farliga.

Huskyman  
#278334 Jag har inte provat den själv, bara sett en del videor på webben, men den hade säkert fungerat.
Men å andra sidan; jag gillar ju att klättra. :grin:

Avatar Fallback

Re: Handskar med vida handleder farliga.

TrädkronanStrömstad  
#278337 Visst e de de. Men som bondepraktikan säger; klättra inte i fällda träd... Eller nått sånt. Alla metoder är ju komplement till varandra

Användarvisningsbild

Re: Handskar med vida handleder farliga.

Huskyman  
#278342 Klättra i fällt träd? Nej, det är nog ingen bra ide. :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Handskar med vida handleder farliga.

palbin  
#283045 Jag köpte ett 12-pack Tegera 60 i vintras - nu när jag börjat
använda dem finner jag dem mkt fina - detta är vidkragehand-
skar med mkt fint skinn och foder som får dem kännas nästan
som riktiga hanskar fastän de bara är arbetshandskar ... . Iofs
till en viss kostnad ... .

Rekommenderas :) .

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).