Skogsmiljö och Trädlära

Vem tjänar på ökade miljökrav i skogen?

41 inlägg 20793 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Vem tjänar på ökade miljökrav i skogen?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#268626 Tja, det tenderar ju art bli allt mer miljö och naturvård i skogen. Vem tjänar ekonomiskt på det, egentligen? Inte skogsägaren och skogsindustrin i alla fall. Här ligger nog en hund begraven, gissar jag. Vad anser ni?
/Niklas



   TS
Användarvisningsbild

Re: Vem tjänar på ökade miljökrav i skogen?

Sweden-viking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#268630 Detta är ett växande problem i Sverige och inom EU.
Det är ju en fråga om makt som dom vill komma åt och visa.
Det värsta politikerna, och skrivbordsbyråkraterna, kan tänka sig, är självständiga medborgare som klarar sig själva utan bidragsberoende, övervakning och ordergivning.

Hur illa måste det bli innan folket inser detta och stoppar bedrägeriet?

:D :D :D

Användarvisningsbild

Re: Vem tjänar på ökade miljökrav i skogen?

vetinte  
#268634 A
Senast redigerad av vetinte tor 06 mar 2014, 19:48, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Vem tjänar på ökade miljökrav i skogen?

Maldas  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#268659
Niking skrev:Tja, det tenderar ju art bli allt mer miljö och naturvård i skogen. Vem tjänar ekonomiskt på det, egentligen? Inte skogsägaren och skogsindustrin i alla fall. Här ligger nog en hund begraven, gissar jag. Vad anser ni?
/Niklas


Konstig fråga. Det handlar inte om ekonomi, det handlar om långsiktigt tänkande. Miljön och vi som lever på planeten är väl vinnarna.

Avatar Fallback

Re: Vem tjänar på ökade miljökrav i skog

Skogsante  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#268675
Maldas skrev:
Niking skrev:Tja, det tenderar ju art bli allt mer miljö och naturvård i skogen. Vem tjänar ekonomiskt på det, egentligen? Inte skogsägaren och skogsindustrin i alla fall. Här ligger nog en hund begraven, gissar jag. Vad anser ni?
/Niklas


Konstig fråga. Det handlar inte om ekonomi, det handlar om långsiktigt tänkande. Miljön och vi som lever på planeten är väl vinnarna.

Håller med, vi tjänar väl alla på ökade miljökrav. Tycker det fokuseras för mycket på snabb avkastning och kortsiktighet.

Användarvisningsbild

Re: Vem tjänar på ökade miljökrav i skogen?

Sweden-viking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#268678 Håller nog med att det finns miljö krav som är bra för skogsägaren långsiktigt absolut.

Men tyvärr förespråkar flera miljöaktivister en enkelspårig linje och betraktar allt som naturligt, bara inte människan finns till.

Miljö & naturrörelserna anser att en skog som växer igen till en ogenomtränglig djungel har fått inträde i ett nytt och bättre naturstadium.
Och att mygglarver bör skyddas liksom allt vatten och därför inte får röras.

Man lever i tron att en ny naturlig balans infinner sig om människan avlägsnas från naturen, vad människan skall leva av eller äta för att överleva, ingår inte i miljö eller naturdirektivens bedömningsgrund.

:D :D :D

Användarvisningsbild

Re: Vem tjänar på ökade miljökrav i skogen?

vetinte  
#268680 A
Senast redigerad av vetinte tor 06 mar 2014, 19:49, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Vem tjänar på ökade miljökrav i skogen?

Maldas  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#268684
vetinte skrev:O så en följdfråga ang bättre miljö.
Hur länge har ni tänkt leva ?
O isåfall har behov av en bättre miljö ?



Du är inte så gammal låter det som. En dag kanske du får barn och börjar tänka bortom nästa löning.

Användarvisningsbild

Re: Vem tjänar på ökade miljökrav i skogen?

vetinte  
#268689 A
Senast redigerad av vetinte tor 06 mar 2014, 19:49, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Vem tjänar på ökade miljökrav i skog

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#268754
Skogsante skrev:
Maldas skrev:
Niking skrev:Tja, det tenderar ju art bli allt mer miljö och naturvård i skogen. Vem tjänar ekonomiskt på det, egentligen? Inte skogsägaren och skogsindustrin i alla fall. Här ligger nog en hund begraven, gissar jag. Vad anser ni?
/Niklas


Konstig fråga. Det handlar inte om ekonomi, det handlar om långsiktigt tänkande. Miljön och vi som lever på planeten är väl vinnarna.

Håller med, vi tjänar väl alla på ökade miljökrav. Tycker det fokuseras för mycket på snabb avkastning och kortsiktighet.


Tja, vem tjänar t.ex. på att det satsas 10 miljoner för att flytta en varghona ett antal gånger. Knappast samerna i alla fall.

Det finns mängder med fall där någon annan bestämmer över t.ex. skogsägarens skog i miljöns namn, men som inte behöver ta det minska ekonomiska ansvar för sina beslut. Så jag ställer frågan igen. Vem tjänar ekonomiskt på ökade miljökrav för t.ex. skogsägare?
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vem tjänar på ökade miljökrav i skogen?

vetinte  
#268813 A
Senast redigerad av vetinte tor 06 mar 2014, 19:50, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Vem tjänar på ökade miljökrav i skogen?

Kse  
#268849 På vilket sätt skulle samerna tjäna på det? Jag förstår att du har liten eller ingen insyn om hur renskötsel bedrivs.
Och hur kan du jämföra överkörda renar med kvinnor och barn? Fatta inte riktigt hur du jämför.

Och angående tidigare uttalande om man är i behov av bättre miljö med tanke på att man inte lever så länge så var det nog det dummast jag läst på länge.

Användarvisningsbild

Re: Vem tjänar på ökade miljökrav i skogen?

vetinte  
#268859 A
Senast redigerad av vetinte tor 06 mar 2014, 19:50, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Vem tjänar på miljökrav i skogen?

zeetorg  
#268866 Det borde väl vara diverse naturvårdsföreningar som ev. kan tjäna lite genom medlemsfiske.
Men det är väl inte meningen att någon skall tjäna något, rent ekonomiskt, på visad miljöhänsyn.
Annars är det väl som några andra skrev att det finns andra vinster som vi alla får ta del utav.

Själv så tycker jag att det är bra att man inte får skövla hur som helst.
Däremot att myndigheter beslagtar skog för att göra reservat och dyligt i sann kommunistanda är väl minst sagt negativt.

Vad renskötsel och tågolyckor har med saken att göra förstår jag inte riktigt...

Användarvisningsbild

Re: Vem tjänar på miljökrav i skogen?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#269001
zeetorg skrev:Det borde väl vara diverse naturvårdsföreningar som ev. kan tjäna lite genom medlemsfiske.


Förvisso, men är de verkligen de enda som har egen vinning i det? Finns det verkligen inga andra som har egen vinning i det? Byråkrater, konsulter, politiker, journalister...?


zeetorg skrev:Men det är väl inte meningen att någon skall tjäna något, rent ekonomiskt, på visad miljöhänsyn.


Varför inte? På något sätt måste det ju ändå räknas hem.

zeetorg skrev:Annars är det väl som några andra skrev att det finns andra vinster som vi alla får ta del utav.


Men då ska väl också alla vara med och betala sin del också, eller?

zeetorg skrev:Själv så tycker jag att det är bra att man inte får skövla hur som helst.

Det tenderar lätt att bli till att sila mygg och svälja kameler, tyvärr.

zeetorg skrev:Däremot att myndigheter beslagtar skog för att göra reservat och dyligt i sann kommunistanda är väl minst sagt negativt.

Jo, det är ren j-vla stöld.

zeetorg skrev:Vad renskötsel och tågolyckor har med saken att göra förstår jag inte riktigt...


Vi har ju exemplet Junsele-vargen, som hittills kostat ynka 10 miljoner i flyttkostnader...
/Niklas

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).