Motorsåg och handhållet

550xpg för hög tomgång

43 inlägg 21090 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: 550xpg för hög tomgång

Brumsten  
#268825 Det är alltid kul att kunna sprida lite glädje.
Ska läsa lite mera noggrant i fortsättningen.
Ha de.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: 550xpg för hög tomgång

totte  
#268829
Brumsten skrev:Det är alltid kul att kunna sprida lite glädje.
Ska läsa lite mera noggrant i fortsättningen.
Ha de.


Utmärkt, vi vet ju hur mycket kunskap du har om sågar och hur många bra råd och tips du brukar kunna ge. :-bd :grin:

Användarvisningsbild

Re: 550xpg för hög tomgång

anersimyra  
#268830 En annan sak jag noterat på min 550 är hur mycket skit som passerar luftfiltret, jag lättade på filtret och fann gott om avlagringar i den blå plaststosen. Jag tror skiten passerar mellan filtret och stosen, en oring eller annan packning är på sin plats att montera :geek:

Användarvisningsbild

Re: 550xpg för hög tomgång

Hammaren  
#268892 Hej på er!
Idag fick jag äntligen tid över att plocka isär sågen för kontroll, och det var precis som många
duktiga forumsmedlemmar misstänkte. :smile:
Det var en fjäder i kopplingen som brustit, den satt på plats men var av, så det var bara att peta
bort den, blir till att skaffa några nya imorgon.
Det var oxå som någon trodde att det var tre fjädrar och inte två på denna såg.
Tack för alla inlägg och tips!
:-bd

   TS
Avatar Fallback

Re: 550xpg för hög tomgång

Hema  
#268893 Gott!

Användarvisningsbild

Re: 550xpg för hög tomgång

Hammaren  
#269606 Nu är fjädern bytt och sågen går perfekt igen.

   TS
Avatar Fallback

Re: 550xpg för hög tomgång

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#269610 Bytte du alla fjädrarna? Annars kommer felet snart att återuppstå.

Användarvisningsbild

Re: 550xpg för hög tomgång

Hammaren  
#269614 Nej, jag bytte bara den trasiga, men har flera på lager. sågen har inte gått många timmar tycker
fjädern borde hålla längre än så.

   TS
Användarvisningsbild

Re: 550xpg för hög tomgång

anersimyra  
#269617
Hammaren skrev:Nej, jag bytte bara den trasiga, men har flera på lager. sågen har inte gått många timmar tycker
fjädern borde hålla längre än så.
Made in: KÄPPKINESFÖRBANNADESKITHUSSTOLSLAND :x :x :x :smile:

Avatar Fallback

Re: 550xpg för hög tomgång

Brumsten  
#270082 Hej, sitter här och tänker på hur motorsågarna har utvecklats under mina år som huggare.
När det gäller produktkvalite'n så har en del tillverkare nått ett lågvattenmärke,
Idag är det aktieägarnas intresse som väger tyngst när det gäller publika bolag.
Dom änvänder kunderna som produktutvecklare, se bara på Hva:s 5-serie.
Nya modeller med ny teknik som inte verkar vara ordentligt utprovad.
Se bara på kopplingen på 560:an, den går sönder när man demonterar den med tllverkarens
specialverktyg, och den äter kopplingfjädrar som jag aldrig varit med om tidigare.
Min såghandlare säger att numera kommer det servicemeddelanden i en aldrig sinande ström.
Sens moral: När jag var ung var det fult att lura någon, idag är man smart om man kan.
Ha de.

Användarvisningsbild

Re: 550xpg för hög tomgång

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#270084 Visst är det ett grymt spel idag med fler ursäkter än lösningar.
Medicinen är densamma som förr, finns bara en typ som funkar och det är i försäljnings siffror.
Så länge vi säljer/köper det så är allt bra.

Avatar Fallback

Re: 550xpg för hög tomgång

Nonkan  
#270088 Samtidigt är det ett helt annat utvecklingstempo idag, det ska gå fort allting, och helst ska det vara billigt också.

Det är inte bara tillverkarna som är boven här, utan även kunderna har del i det då ingenting får kosta.

Pappa köpte sin 242:a i mitten på 90-talet. Har för mig att den kostade 7995:- då, alltså i sätt samma som en 550 kostar idag under inbyteskampanjen. Hade en 550 följt prisindex och kanske kostat 13000 hade det säkert inte varit någon som klagat på kvalitet eller att det inte är testat ordentligt. Däremot hade det nog sagts en del om priset.

Användarvisningsbild

Re: 550xpg för hög tomgång

herjman  
#310731 Därför köper man ingen 550 utan jagar begagnade 346:or som nån prylnisse haft till att kapa 5m3 ved med. funkar ett par år till :lol:

Är även på jakt efter en ms200, vill absolut inte ha en 201, det är väll nån data i dom med?

Avatar Fallback

Re: 550xpg för hög tomgång

Hema  
#310733
herjman skrev:Därför köper man ingen 550 utan jagar begagnade 346:or som nån prylnisse haft till att kapa 5m3 ved med. funkar ett par år till :lol:

Är även på jakt efter en ms200, vill absolut inte ha en 201, det är väll nån data i dom med?

Mig veterligen har 201:an inte det ännu, men snart. Har för mig JensSkoog hade mer koll på den frågan.

Användarvisningsbild

Re: 550xpg för hög tomgång

Hammaren  
#310745
Hammaren skrev:Hej på er!
Idag fick jag äntligen tid över att plocka isär sågen för kontroll, och det var precis som många
duktiga forumsmedlemmar misstänkte. :smile:
Det var en fjäder i kopplingen som brustit, den satt på plats men var av, så det var bara att peta
bort den, blir till att skaffa några nya imorgon.
Det var oxå som någon trodde att det var tre fjädrar och inte två på denna såg.
Tack för alla inlägg och tips!
:-bd

Nu har jag satt i en koppling med två bladfjädrar istället, det är tydligen så i dom nya 550.Hoppas det håller bättre nu.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).