Skogsvagn (Huggarvagnar)

Patruuna vagn och kran Slurfi

120 inlägg 86717 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Patruuna vagn och kran Slurfi

mathias1983  
#268481 fina grejjer ni kör med. Själv kör jag med en hakki 8 tons vagn med 6.5 m kran. jag har haft den i 15 år och den har fått nöta många kubik. nu funderar jag på att skaffa en patruuna 5785 kran deras största, sen tänkte jag ta en 12+ vagn. frågan jag har nu vet någon om kranen orkar drivas med en Valtra N91??

FTG
Användarvisningsbild

Re: Patruuna vagn och kran Slurfi

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#268512 http://www.junkkari.fi/pa_svenska/kranar/patruuna_5785

http://www.valtra.se/news/748.asp

Enligt dessa länkar ska kranen klara sig med 45-80 l/min
och Valtra N91 finnas med pump som ger upp till 115 l/min
Så det borde gå finemang, annars får du komplettera med pump på
kraftuttaget i värsta fall.
Bilder på pjäsen vore skoj sen när du har fått hem den?

   TS
Avatar Fallback

Re: Patruuna vagn och kran Slurfi

mathias1983  
#268521 det blir nog först till nästa år. har börjat köra mera på entreprenad. men denna säsong är ju snart slut så gammelvagnen får kränga ut virket säsongen ut iaf. har bara 1000 kubik kvar att skota ut.

Användarvisningsbild

Re: Patruuna vagn och kran Slurfi

stegmaster  
#268566
Slurfi skrev:och Valtra N91 finnas med pump som ger upp till 115 l/min

Nja, tror aldrig det vore denna pump til N91, utan det var vel dom större N Advance som gick at få med denna pump.
Er nog med största sannlikhet 73l/min pumpen som sitter der.

Användarvisningsbild

Re: Patruuna vagn och kran Slurfi

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#268586 http://www.konedata.net/Traktorit/ValtraN91.htm

Verkar stämma att den har 73 l/min enligt denna sida.
Men det borde ju räcka till.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Patruuna vagn och kran Slurfi

stegmaster  
#268612
Slurfi skrev:.
Men det borde ju räcka till.

Absolut, ville bara bidra, så man fick alt rett. 8)

Avatar Fallback

Re: Patruuna vagn och kran Slurfi

mathias1983  
#268717 frågan är om kranen flyter på om inte oljan räcker till att den börjar hacka helt enkelt. sen en annan fråga kör alla med kättingar på era traktorer i skogen ??

Avatar Fallback

Re: Patruuna vagn och kran Slurfi

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#268721 Den hackar nog inte utan den går långsammare irörelserna.
Är många år sen jag hade kedjor på men de hänger väl lite på vilken terräng man har med, hur stor vagn och i synnerhet om du har drift eller inte på vagnen, jag har drift.

Användarvisningsbild

Re: Patruuna vagn och kran Slurfi

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#268764 Det är nog värt att köra ett tag innan du kostar på en ptopump.
Jag har inga kedjor men det är väl inte fel att ha ibland.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Patruuna vagn och kran Slurfi

halvproffs  
#268809
gnisten83 skrev:Den hackar nog inte utan den går långsammare irörelserna.
Är många år sen jag hade kedjor på men de hänger väl lite på vilken terräng man har med, hur stor vagn och i synnerhet om du har drift eller inte på vagnen, jag har drift.


Instämmer till fullo med dig Gnisten. Här Hedesunda där jag har marken behövs kedjor för det är massor av sten här. En del vassa som kan skära sönder däcken så i det fallet är det ett måste men kedjorna skyddar även fälgkanterna om man inte har förstärkta.

Avatar Fallback

Re: Patruuna vagn och kran Slurfi

mathias1983  
#268817 jag har drift men när man kör ca 7 kubiks lass så brukar det ibland vilja gräva ner sig om man ska över stenar eller större stubbar. men vet ni någon bra återförsäljare på kedjor samt hur länge brukar det ta för er att kasta på kedjorna??. sen undrar jag om någon har bilder på sina joysticker hur de sitter fast på förarstolen i en traktor hur får ni stolen rakt bak samt fastsättning av joystickarna på stolsarmarna. alla bilder välkomnas.

Användarvisningsbild

Re: Patruuna vagn och kran Slurfi

Mannfolk  
#268820
mathias1983 skrev:jag har drift men när man kör ca 7 kubiks lass så brukar det ibland vilja gräva ner sig om man ska över stenar eller större stubbar. men vet ni någon bra återförsäljare på kedjor samt hur länge brukar det ta för er att kasta på kedjorna??. sen undrar jag om någon har bilder på sina joysticker hur de sitter fast på förarstolen i en traktor hur får ni stolen rakt bak samt fastsättning av joystickarna på stolsarmarna. alla bilder välkomnas.



Du är i rätta banor angående kranen, men vagnen :surp: nog det dyraste å mest skrattretande jag har sett .

Till en så stor kran rekomenderar jag en vagn med dubbelram och vridstyv utav helsike, typ en hypro hv 14 eller mohedas större vagn.


Jag kör med kedjor fram å bak, Ofa matti 13, helnöjd. men dessa kedjor sätter du nog inte bara på sådär.

Användarvisningsbild

Re: Patruuna vagn och kran Slurfi

Mannfolk  
#268821 Såhär annars sitter spakarna

Avatar Fallback

Re: Patruuna vagn och kran Slurfi

mathias1983  
#268837 kan du ta en bild ovan ifrån stolen. från taket ner. så jag ser om jag kan installera liknande. angående patruuna vagnen. anser du att vagnen är för liten till kranen eller att den blir för ostabil med kranen utkörd. jag har ej bestämt vad jag ska köpa så jag är bara glad att vi kan ha igång debatten så de flesta får utrustning som alla är nöjda med. handen på hjärtat så är det kranen som är intressant. kanske man kan få lite andra bilder på sina utkörare. då jag kör mycket entreprenad så jag vill se stora kombinationer.

Användarvisningsbild

Re: Patruuna vagn och kran Slurfi

Mannfolk  
#268840 tänkte på om du kör mycket entreprenad, då vill du väl inte ha några stödben som ska köras upp och ner hela tiden, och patrunas alla vagnar blåser ju omkull tomma :grin:

Du kan nog instalera spakar i valtran, men du behöver förstås köpa andra armstöd en grammers originala. de jag har monterade heter fremaco 300

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).