Traktorer och processorer

Arbro 350 med patu 650, är det lönt?

7 inlägg 7286 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Arbro 350 med patu 650, är det lönt?

josip  
#268631 Jag uppgraderade min lastare till en välanvänd patu650 här förra våren. Det är först nu som jag riktigt hunnit testa den.

I vinter kom jag mig inte för att ta grävlastaren (lännen) till skogen med arbron, eftersom det blev så kort och blöt vinter. Grävlastaren är tung och risken för djupa spår och fastkörningar var uppenbar. Därför har jag börjat fundera om det skulle vara någon idé att koppla arbron på patu kranen, eller är den trots allt litet för klen? Jag har inte lyckats hitta några tekniska data på kranen, så jag har ingen aning om lyftmoment och så. Stark är den väl, men vet inte om den är så mycket starkare än min gamla patu 2700 som var rejält kraftig för en så gammal kran. (den var bara väldigt kort..)

Till saken hör att jag har ett kesla ramfäste för 650:n (ungefär som ett jake fäste), så jag har tänkt smida till passande fästjärn på min ford för att montera kranen på traktorn. Min gamla 8 tons kärra blev litet rank med en så stor lastare tycker jag och dessutom skulle jag få litet viköverföring på traktorn.

Med arbron och lastaren på traktorn kunde man åka hem efter arbetsdagen och inte vara beroende av väderleken på samma sätt som med grävarn. Blir det för kallt hamnar grävarn att stå och vänta i skogen på bättre väder. En gammal hydrostatmaskin vill man inte plåga med långa transportkörningar och tunga kallstarer varje dag. Dessutom är den inte direkt snabb på vägen. I övrigt är förstås nog grävlastaren en bra basmaskin med sin stabilitet och styrka - och smidig.. :-)

Synpunkter från någon som använder en liknande kran med arbro vore roligt att höra. Jag har inte så mycket första gallringar utan det blir nog mest litet grövre skog, så det är också en faktor man måste ta i beräkning.



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Arbro 350 med patu 650, är det lönt?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#268719 De rekomenderar att kranen orkar lyfta 400kg på max längd(utan grip) för att de ska funka att ha Arbron i kranen
Hitta något med känd vikt o provlyft så får du lite koll!
Antar att din Lännen går att köra bakvänt och går de med att göra med traktorn?
Om inte så går de nog lite trögt att backa runt i skogen

Avatar Fallback

Re: Arbro 350 med patu 650, är det lönt?

josip  
#268727 Tack för svaret! Hur mycket väger egenligen arbron? Tycker mig ha sett så många olika siffror..
Tror nog att min kran kan lyfta 400 utan grip.
Hur mycket skall din kran klara på max utlägg?

   TS
Avatar Fallback

Re: Arbro 350 med patu 650, är det lönt?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#268755 De allra äldsta vägde 250, de nyaste med skyddsplåtar ca 340 står de på Anders Skogsskördares hemsida.
De har fått lite mer matrial i sig genom div förstärkningar som har varit välbehövligt.
Den gapar så pass stort att de inbjuder till större träd än den mår bra av ;)
Den jag har klarar drygt 500 kg på 6,6 och då funkar lyftkraften fint för mej.
Kollade med efter nåt om Patu 650 men hittar inget heller

Användarvisningsbild

Re: Arbro 350 med patu 650, är det lönt?

stegmaster  
#268805 Hittadet kanske nästan rett. :wink:
Fann denna broschyren från 1994 med en kran som heter 655 som verkar snarlik??
Kan denna vara nästan samma som 650 bara lite nyare??? :???:
Lyfter 360kg(inkl grip/rotator) på 6,5m, så ca 450kg utan grip/rotator. vid 175bar.

http://www.solhem9.se/broschyrbank_skog ... vagnar.pdf

Avatar Fallback

Re: Arbro 350 med patu 650, är det lönt?

josip  
#268811 Tack för svaren - och broschyren! Man kan anta att min arbro väger ca 300 då kanske. Den där 655 ser nog riktigt lik ut. Det kan hända att den är litet nyare bara. En sak som jag märkt med min kran är att den blir rejält mycket starkare när jag använder den med JD som har 200bar tryck. Det är inte så att fordens pump tappat kraften med tiden för det har jag testat. den ger 175 som den skall. Någon har tydligen skruvat på chockventilerna... Kanske den lyfter mera än den skall göra med andra ord.

Tål funderas på det här en gång extra. Grävarn är nog smidig för sin stolek i skogen med dubbelkommando och riktigt "skogshytt" samt midjestyrning. Egentligen är det väl bara idiotiskt att fundera på något annat alternativ. När det blir för blött finns det ju motorsågen att ta till också.. Om man skullle få tag i 4 stycken 600mm däck till grävaren.. Skulle vara fint på åkern också med såna. Just nu sitter det 16.9-30 på den.

Min arbro borde vara en -98:a och är förstärkt litet här och där av förra ägaren. Jag har inte lyckats få sönder något strukturellt ännu på den trots att jag ofta hugger sånt som närmar sig max. Kanske har jag bara haft tur hittills. Däremot min jibb har jag fått förstärka och svetsa många gånger, tydligen svagaste punkten i kombinationen.

   TS
Avatar Fallback

Re: Arbro 350 med patu 650, är det lönt?

LP576  
#268851 Jag rekommenderar att du satsar på twindäck, 600/60-30,5 borde passa bra. Du har en smidig maskin i din c100. Dessutom oerhört stabil i skördarläge när du fäller ner stödbenen.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).