Motorsåg och handhållet

Finns 13" och 1,3 mm bara i Sverige?

66 inlägg 19407 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Finns 13" och 1,3 mm bara i Sverige?

Brumsten  
#268440 Att ni orkar, tänk vad mycket bättre det hade varit om alla träd var lika tjocka.
Nu är det inte så, alla träd är olika beroende på ålder och diameter.
En gyllene regel är att man ska inta ha ett längre svärd än det som arbetet kräver.
Med reservation för olika arbetstekniker, 2" är trots allt bara 5 cm.
Det är förmodligen därför det finns olika längder på svärd och olika storlek på sågar när det gäller motoreffekt.
Rätt eller fel?.
Trevlig helg.

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Finns 13" och 1,3 mm bara i Sverige?

Blivande snickare  
#268447
finskpinne skrev:Jag inbillar mig även att man inte behöver böja sig lika långt ner vid kvistning med ett lite längre svärd, vilket gör arbetet mera ergonomiskt....

Har du inte sågen å vila på stammen när du kvistar?
För den blir väl inte högre upp fast du har längre svärd :wink:

Användarvisningsbild

Re: Finns 13" och 1,3 mm bara i Sverige?

anersimyra  
#268455
Mangan skrev:Aha, det för såna tips jag tänker gå en motorsågskurs i Säker Skogs regi.
Det är en helt ofarlig metod, givet att den praktiseras vid rätt tillfälle, och på rätt dimension av gren/kvist. Effektivast är det på det övre vertikala kvistvarvet.Det minimala "kastet " hjälper till att snabbt få över sågen till motsatt sida stammen. :smile:

Avatar Fallback

Re: Finns 13" och 1,3 mm bara i Sverige?

Garrett  
#268510 13" vs 14".

Avatar Fallback

Re: Finns 13" och 1,3 mm bara i Sverige?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#268535 Stihlsvärdet med det lilla fästet heter 14". Svärdet med det stora fästet heter 13" men de är exakt lika långa och tar samma kedja. :surp: :?:

Avatar Fallback

Re: Finns 13" och 1,3 mm bara i Sverige?

Fredrik N  
#268555 Jag har en Husqvarna 346xpg med 13" svärd. Men när jag fick prova 15" svärd på motorsågskursen blev jag övertygad.
Det blev bättre balans i sågen och när jag fick rådet att ta bort barkstödet gjorde jag det med.
Jag hade inte reflekterat över hur ofta det fastnade i hela tiden, men det hade det ju gjort.
Jag tror inte jag kommer att byta tillbaka.

Användarvisningsbild

Re: Finns 13" och 1,3 mm bara i Sverige?

anersimyra  
#268559 JA undrar om nån vet om det finns 11 å 12" svärd å få tag i till Jonsered numera!
Har en kompis som skulle vilja ha det,han är Ganska kort!
:lol: :lol: :lol: :lol: En fråga jag nyss såg på Facebook :lol: :lol: :lol:

Användarvisningsbild

Re: Finns 13" och 1,3 mm bara i Sverige?

anersimyra  
#268562
Fredrik N skrev:Jag har en Husqvarna 346xpg med 13" svärd. Men när jag fick prova 15" svärd på motorsågskursen blev jag övertygad.
Det blev bättre balans i sågen och när jag fick rådet att ta bort barkstödet gjorde jag det med.
Jag hade inte reflekterat över hur ofta det fastnade i hela tiden, men det hade det ju gjort.
Jag tror inte jag kommer att byta tillbaka.
Balansen är lätt att prova. Lyft sågen med ett finger i bågen. Hänger sågen helt horisontellt är balansen bra.. :smile:

Användarvisningsbild

Re: Finns 13" och 1,3 mm bara i Sverige?

traktorz  
#268580 Självklart kräver en "pixel" eller "low vib" kedja mindre kraft för drivningen. Tunnare och lättare länkar samt skärets utformning "Micro Chisel" bidrar till den effekten. En snabb koll med skjutmåttet visar dessutom att en HVA H30 (Oregon 95VPX) kedja är 5.5 mm bred, medan en HVA H25 (Oregon 21BPX) kedja är 6.6 mm bred. En annan observation är att H25 har mer material i skärlänken, så att den förmodligen klarar av fler antal filningar under dess brukstid.

Följdaktligen för de lättare kvistningsjobben så har vår lättaste 50cc-såg fått ett 13" kortare svärd och den lättare kedjan, medan till rotkap har vi monterat på ett längre 15" svärd och en tåligare kedja. Gamla kedjor till det kortare 13" svärdet nyttjas även på den kraftigare sågen, vid klenare gallringsjobb.

Ser fram emot att prova en "Round Ground Chisel" kedja, 21 LPX064E på vedbacken i vår. Har hört många lovord om den kedjan för kapning. Kommer att jämföra med den ekvivalenta 36RS kedjan på vår stor-Stihl MS362 C-Q.

♦ Jonsered CS2150 med Iggesund E13-U00-50J svärd och Oregon 95VPX056E kedja.
♦ Jonsered CS2152 med Carlton 15-01W-K264-SP svärd och Oregon 21BPX064E kedja.
♦ Jonsered CS2152 med Iggesund E13-U00-58J svärd och S27/S25 kedja.
♦ Stihl MS362 C-Q med 15" / 18" svärd och 36RS kedjor.

Användarvisningsbild

OT: Filningsvinkel med filmall

traktorz  
#268582 P.S.
Noterade fotnoten på Oregons kartong:
When using Oregon Filing Guide, ALWAYS hold it level 0°, flat on the top plate.
Det betyder alltså att man inte behöver vinkla filen den annars nödvändiga 10° vinkeln, B i tabellen! Dock inte för 91VXL.

Avatar Fallback

Re: OT: Filningsvinkel med filmall

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#268585
traktorz skrev:P.S.
Noterade fotnoten på Oregons kartong:
When using Oregon Filing Guide, ALWAYS hold it level 0°, flat on the top plate.
Det betyder alltså att man inte behöver vinkla filen den annars nödvändiga 10° vinkeln, B i tabellen! Dock inte för 91VXL.


Det var som f-n, har jag inte sett tidigare. Förklarar en hel del, tack för att du gjorde mig uppmärksam på detta!

Användarvisningsbild

Re: Finns 13" och 1,3 mm bara i Sverige?

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#268687
Blivande snickare skrev:
finskpinne skrev:Jag inbillar mig även att man inte behöver böja sig lika långt ner vid kvistning med ett lite längre svärd, vilket gör arbetet mera ergonomiskt....

Har du inte sågen å vila på stammen när du kvistar?
För den blir väl inte högre upp fast du har längre svärd :wink:

Det är ju inte alltid det går att vila sågen på stammen. när man gallrar gran på slät mark är det inte helt lätt att få upp stammen till arbetshöjd, så då gör faktiskt några centimeter extra på svärdet en hel del.

Användarvisningsbild

Re: Finns 13" och 1,3 mm bara i Sverige?

finskpinne  
#268688
Blivande snickare skrev:
finskpinne skrev:Jag inbillar mig även att man inte behöver böja sig lika långt ner vid kvistning med ett lite längre svärd, vilket gör arbetet mera ergonomiskt....

Har du inte sågen å vila på stammen när du kvistar?
För den blir väl inte högre upp fast du har längre svärd :wink:



Som nån här skrev tidigare så går det inte alltid att vila sågen på stammen, som t.ex. när stammen är nära marken. Det är ju också då man måste böja sig ner som mest så då gör dom extra cm ganska mycket för arbetsställningen. Och även när man kvistar på den sidan av stammen som man själv står så kan man inte vila sågen på stammen...

Avatar Fallback

Re: Finns 13" och 1,3 mm bara i Sverige?

Blivande snickare  
#268691 Såklart, det tänkte jag ju inte på... :oops:

Användarvisningsbild

Re: Finns 13" och 1,3 mm bara i Sverige?

anersimyra  
#268740 Är terrängen slät, det är svårt att få till bänkträd e.t.c, då kan man " offra " de första 50 cm på några stammar. Man fäller helt enkelt så att stammen blir kvar på högstubben, kvistningshöjden blir då perfekt. Stubbbitarna kan man sen använda till underslag till massahögarna. :geek: :smile:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).