Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Minimaster, hur skall man få lönsamhet.

34 inlägg 16378 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback
Ola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#26847 Nä vinschen behövs inte så ofta faktiskt, jag tycker man kommer fram där man behöver ändå, men det kräver lite planerig, brakar man bara in i beståndet så kan det sluta med att man får hugga sig fram, för det är lite bökigt att vända och backa.

Inte helt lätt att vända om det är trångt och backa är inte så jätteroligT, men går relativt bra när man övat lite :) Midjestyrning är ju klart mycket smidigare om man backar mycket, men man kan ju inte få allt här i världen.

Nu bara några timmars stres här på jobbet, så skall vi se om jag inte får hem och köra lite. Antingen ikväll eller i morgon, någon liten tur borde man hinna med. Måste ha något annat att tänka på nu än detta förbaskade jobb ;) Mycket som sjutton på nu.

   TS
Användarvisningsbild

Re:

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#52997 Sitter och läser om VIMEK Minimaster på deras hemsida. Hur fungerar den rent praktiskt i skogen:
- Kan man lasta och köra ut 5 m grova grantimmerstockar?
- Hur mycket (m3f) kan man lasta rent praktiskt per lass om man inte vill riskera att välta vagnen i onödan?
- Hinner man med att köra fram 1 m3f per timme, eller hur mycket kan man tänka sig att man hinner med?

Avatar Fallback

Re: Re:

Lövis  
#53098
OAS-forests skrev:Sitter och läser om VIMEK Minimaster på deras hemsida. Hur fungerar den rent praktiskt i skogen:
- Kan man lasta och köra ut 5 m grova grantimmerstockar?
- Hur mycket (m3f) kan man lasta rent praktiskt per lass om man inte vill riskera att välta vagnen i onödan?
- Hinner man med att köra fram 1 m3f per timme, eller hur mycket kan man tänka sig att man hinner med?



Rent praktiskt fungerar den bra.
Den är ju liten och smidig så man tar ju sig fram bra mellan träden utan att man behöver
Hugga breda vägar.
Sen måste man ju se på storleken det är ju ingen fullstor skotare precis.
Det går att köra ut 5m stock men den är ju inget den är byggd för.
Men till 3m masa som jag mest kör fungerar den bra till.
Brukar väll lasta 3 (m3f) på ett lass hur mycket man hinner köra ut beror ju på avståndet. :grin:

Användarvisningsbild

Re: Minimaster, hur skall man få lönsamhet.

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#53358 På ett av mina skiften har jag en gallring som jag skulle vilja prova att hugga och köra fram själv. Avdelningen består av 35-årig tallsog samt även ca 100 st kvarstående frötall. Köravståndet är ca 1000 m och totalt rör det sig om ca 200 m3. Vad tror du är maskinen lämplig för något sådant?

Avatar Fallback

Re: Minimaster, hur skall man få lönsamhet.

Skogsante  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#53414 Kan man koppla ifrån skotarvagnen och dra en vanlig släpkärra efter traktordelen?

Avatar Fallback

Re: Minimaster, hur skall man få lönsamhet.

Skogsante  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#54003
OAS-forests skrev:På ett av mina skiften har jag en gallring som jag skulle vilja prova att hugga och köra fram själv. Avdelningen består av 35-årig tallsog samt även ca 100 st kvarstående frötall. Köravståndet är ca 1000 m och totalt rör det sig om ca 200 m3. Vad tror du är maskinen lämplig för något sådant?

Det är väl sådant den är till för. Du kanske inte ska hugga så långa timmerstockar men 4-4,5 m torde gå bra. Jag fann en filmsnutt på Youtube där en Minimaster 101 visar vad den kan, se länk;

Användarvisningsbild

Re: Minimaster, hur skall man få lönsamhet.

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#54036
Skogsante skrev:
OAS-forests skrev:På ett av mina skiften har jag en gallring som jag skulle vilja prova att hugga och köra fram själv. Avdelningen består av 35-årig tallsog samt även ca 100 st kvarstående frötall. Köravståndet är ca 1000 m och totalt rör det sig om ca 200 m3. Vad tror du är maskinen lämplig för något sådant?

Det är väl sådant den är till för. Du kanske inte ska hugga så långa timmerstockar men 4-4,5 m torde gå bra. Jag fann en filmsnutt på Youtube där en Minimaster 101 visar vad den kan, se länk;


Blir det inte svårt att fylla en välta med timmerstockar med den kranen?

Avatar Fallback

Re: Minimaster, hur skall man få lönsamhet.

Lövis  
#54043
Skogsante skrev:Kan man koppla ifrån skotarvagnen och dra en vanlig släpkärra efter traktordelen?


Det går bra att koppla bort vagnen och dra ett vanligt personbilssläp efter.

Avatar Fallback

Re: Minimaster, hur skall man få lönsamhet.

Skogsante  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#54087 Tänke väl det, traktorn väger ju 524 kg. Har du kuldrag på din maskin?

Avatar Fallback

Re: Minimaster, hur skall man få lönsamhet.

Lövis  
#54162 Har ett hemmabyggt kuldrag som jag använder.

Användarvisningsbild

Re: Minimaster, hur skall man få lönsamhet.

Skogshuggarn  
#54197 Vimek -"mot strömmen",,,,,?

Länk:

http://www.vk.se/Article.jsp?article=263775

Användarvisningsbild

Re: Minimaster, hur skall man få lönsamhet.

swe#kipp  
#54200 kul att det går bra för en småmaskins tillverkare i dessa tider när man bara hör talas om varsel och nedläggningshot :)

Avatar Fallback

Re: Minimaster, hur skall man få lönsamhet.

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#54202 ''Citat'' ang små maskiner i skogen:

Det finns en ökad medvetenhet bland små och medelstora skogsägare om att man ska vårda sin skog. Många väljer att inte släppa in de stora skogsmaskinerna i sina skogar utan vill hellre ha mindre miljöskonsamma maskiner, säger Fredrik Lundberg.

Finns väl de som upptäkt vad 25 tonnare med överlass gör för åverkan i naturen :o

Avatar Fallback

Re: Minimaster, hur skall man få lönsamhet.

skogshasse  
#138334 hej på er alla på skogsforum jag tycker att ni glömer bort en viktig faktor när ni kritiserar alla små miniskotare och då tänker jag på maskiner mellan 1000 kilo till 3500 kilo och det är att dom gör väldigt lite markskador så när det är dags för timmeravverkning så är det mindre röta i bottenstockarna vilket ger ett högre netto den dagen hur ska man värdera det eller har det inget värde för markägaren jag bara frågar

Avatar Fallback

Re: Minimaster, hur skall man få lönsamhet.

jd6630  
#138336 misstänker att ett timpris + kbm utkört skulle kunna va nåt att fundera på.
ex 400kr timmen +30kr kbm

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).