Motorsåg och handhållet

Finns 13" och 1,3 mm bara i Sverige?

66 inlägg 19411 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Finns 13" och 1,3 mm bara i Sverige?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#268278 Det argumentet köper jag inte!
En 20BPX går inte lättare än 21BPX eller 22BPX för den delen!
Det är samma kedja i olika spårvidd.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Finns 13" och 1,3 mm bara i Sverige?

palbin  
#268281 Ja - jag har faktiskt mätt ngn enstaka gång lite snabbt amatörmässigt - och
funnit att det inte var så stor (om ngn) skillnad mellan bredden på skären -
det är väl inte så i allmänhet eller? Men ibland kanske?

Användarvisningsbild

Re: Finns 13" och 1,3 mm bara i Sverige?

anersimyra  
#268282 Absolut sparar industrin in på materialet. Jag upptäckte att badstegarna på ett antal kommunala bad havererade tidigt på säsongen. Tillverkaren hade gått över till tunnare material, från 2,5 till 2,0 mm. Vi klagade hos leverantören, denne kunde tyvärr inget göra. Tillverkaren hade valt att spara in på materialet då världsmarknadspriset på stål ökat avsevärt jämfört med tidigare år. :shock:

Användarvisningsbild

Re: Finns 13" och 1,3 mm bara i Sverige?

palbin  
#268289
Mange skrev:Det argumentet köper jag inte!
En 20BPX går inte lättare än 21BPX eller 22BPX för den delen!
Det är samma kedja i olika spårvidd.


Tja - folk i allmänhet menar nog att smalare kedjor går lättare än bre-
dare - att det skulle vara osant är för mig ngt förvånande - jag tog fram
en Carlton B2LM (1.5 mm 0.404) och en Carlton B3LM (1.6 mm 0.404)
"kedjesnutt" och försökte mäta skillnad mellan skärbredden med skjut-
mått - men det gick inte finna någon - snarare verkar det lustigt nog
vara mera skillnad mellan olika skär på en och samma kedja ???

DSC00252.JPG

Den undre är 1.6 mm och den övre är 1.5 mm (om det ej synas :) ).

Det anses väl etablerat att smalare kedjor är mer benägna gå varm än
bredare - varför är det så om de har samma skär - för att de oljas mindre
eller???

Avatar Fallback

Re: Finns 13" och 1,3 mm bara i Sverige?

Tosca  
#268296
palbin skrev:Det anses väl etablerat att smalare kedjor är mer benägna gå varm än
bredare - varför är det så om de har samma skär - för att de oljas mindre
eller???

Samma effekt som att det går fortare att värma upp en tunn plåtbit än en tjockare med en gaslåga.

Användarvisningsbild

Re: Finns 13" och 1,3 mm bara i Sverige?

palbin  
#268301
Tosca skrev:
palbin skrev:Det anses väl etablerat att smalare kedjor är mer benägna gå varm än
bredare - varför är det så om de har samma skär - för att de oljas mindre
eller???

Samma effekt som att det går fortare att värma upp en tunn plåtbit än en tjockare med en gaslåga.


Ahaa :) ! Är det så enkelt :) ?

Användarvisningsbild

Re: Finns 13" och 1,3 mm bara i Sverige?

palbin  
#268305 Här är en till bild med 3st 0.404-kedjor kisel-kedjor (varför heter det "kisel"
föresten - det kan jag inte tänka ut ngn vettig förklaring till) - en 1.6 mm
Carlton B3LM överst, en 1.5 mm Carltyon B2LM i mitten och en 1.3 mm Ore-
gon 50ngt underst - här har 1,3 mm kedjan i vart fall klart smalare skär -
men å andra sidan filas den 6.35 mm istf 5.5 mm :) .

DSC00254.JPG

Användarvisningsbild

Re: Finns 13" och 1,3 mm bara i Sverige?

anersimyra  
#268307 Blir en 1,3 snabbare varm än motsvarande 1,5 innebär det väl egentligen bara att värmetransporten till svärdet blir snabbare. Jag noterade inga som helst problem med överhettning med 1,3 mm. Däremot sprack noshjulet på två svärd trots att de var helt nya, jag gick då åter till 1,5 för säkerhets skull. :ugeek:

Användarvisningsbild

Re: Finns 13" och 1,3 mm bara i Sverige?

totte  
#268317 [quote="palbin"]Här är en till bild med 3st 0.404-kedjor kisel-kedjor (varför heter det "kisel"
föresten - det kan jag inte tänka ut ngn vettig förklaring till) - en 1.6 mm
Carlton B3LM överst, en 1.5 mm Carltyon B2LM i mitten och en 1.3 mm Ore-
gon 50ngt underst - här har 1,3 mm kedjan i vart fall klart smalare skär -
men å andra sidan filas den 6.35 mm istf 5.5 mm :) .

Det heter inte "kisel", däremot på engelska "chisel" (tjaisel) vilket direkt kan översättas till "mejsel" på svenska, i betydelsen, t ex huggmejsel, inte skruvmejsel. Den korrekta svenska benämningen är just "mejsel-tand, mejsel-kedja". Och det heter den för att tanden ju formar en vass mejsel på toppen till skillnad från skovveltanden som är krökt hela vägen.

Så "kisel" är alltså en felaktig försvenskning av det engelska ordet.

Angående skärbredd så har den har ingenting att göra med drivlänkens tjocklek, enbart med tandens bredd. En 1,3- och en 1,5-kedja med samma tandform och tandbredd skär identiska snitt. En annan sak är det att smaltandade kedjor oftast har tunn drivlänk.

Avatar Fallback

Re: Finns 13" och 1,3 mm bara i Sverige?

axwell  
#268321
anersimyra skrev:Blir en 1,3 snabbare varm än motsvarande 1,5 innebär det väl egentligen bara att värmetransporten till svärdet blir snabbare. Jag noterade inga som helst problem med överhettning med 1,3 mm. Däremot sprack noshjulet på två svärd trots att de var helt nya, jag gick då åter till 1,5 för säkerhets skull. :ugeek:


Så bör det vara, om än marginellt.
1,3 hettas upp snabbare, kyls åter lika mycket snabbare.

Har aldrig spräckt något noshjul med mina 1,3 kedjor.
Den tiden är nu över även för dig anersimyra, rapsoljan gör susen i våta spåret :wink:

Användarvisningsbild

Re: Finns 13" och 1,3 mm bara i Sverige?

anersimyra  
#268324
axwell skrev:
anersimyra skrev:Blir en 1,3 snabbare varm än motsvarande 1,5 innebär det väl egentligen bara att värmetransporten till svärdet blir snabbare. Jag noterade inga som helst problem med överhettning med 1,3 mm. Däremot sprack noshjulet på två svärd trots att de var helt nya, jag gick då åter till 1,5 för säkerhets skull. :ugeek:


Så bör det vara, om än marginellt.
1,3 hettas upp snabbare, kyls åter lika mycket snabbare.

Har aldrig spräckt något noshjul med mina 1,3 kedjor.
Den tiden är nu över även för dig anersimyra, rapsoljan gör susen i våta spåret :wink:
Avgjort bättre än vinäger. Taskig läsförståelse på lyset kan få ett dråpligt slut :surp: :surp: :shock: :shock: :lol: :lol:

Avatar Fallback

Re: Finns 13" och 1,3 mm bara i Sverige?

Robertberg  
#268327
Peteflamingstar skrev:Förresten är väl tanden lika bred oavsett det är 1,3 eller 1,5, det är väl drivlänksbredden som skiljer!?


Om det är samma tand, tex Oregons BPX så spelar det ingen roll på skärspåret vilken drivlänksbredd det är.
Men oregons 95VPX (pixel) som endast finns i 1,3 utförande har ett smalare skärspår!

Användarvisningsbild

Re: Finns 13" och 1,3 mm bara i Sverige?

finskpinne  
#268335 Bredden på sågspåret är nog det samma oberoende av om det är 1,3 eller 1,5. Samma sak är det med skördarkedjor. Där används 1,6 eller 2,0. En skillnad är att om du har den bredare varianten så blir det ju mindre material i svärdets väggar. För den yttre bredden på svärdet är ju den samma på båda. Med bredare spår uppkapat i svärdet så blir det mindre material att nöta på. Detta märks väldigt lite men en liten skillnad finns ju. På skördare märks en skillnad på det viset att med bredare spår så blir väggarna i svärdet lite tunnare vilket kan leda tilll att en vägg bryts ut lättare vid olika missöden.

Sedan är det ju en lite skillnad i vikten också, det kanske har mera skillnad när det blir längre kedjor i fråga.

Här i Finland köpte jag en 346 XPG för några år sedan och den levererades med 1,3mm 13". Men jag har nog gått över till 1,5mm 15". Tycker den orkar bra med det och eftersom jag fäller en del övergrovt åt skördaren med den så är det bra med längre svärd. Bästa alternativet då skulle ju vara en större såg för dom fällningarna men jag gör det inte så ofta att jag vill köpa en ny stor såg bara för dens skull utan 346an får klara sig...

Användarvisningsbild

Re: Finns 13" och 1,3 mm bara i Sverige?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#268362 Hur brett det skär har med Form/skränkning an kedjans tand att göra mer än drivlänks tjocklek.
Ofta så har olika kedjemodeller samma tand i olika spårvidd.

Det är samma yta som ligger emot svärdets sida oavsett bredd eftersom det har samma area.

Användarvisningsbild

Re: Finns 13" och 1,3 mm bara i Sverige?

mghg  
#268363 Tack för inläggen. Har noterat två saker:

* Få svar som berört svärdslängden, d.v.s varför 13" istället för 15", vilket jag tycker hade varit mest intressant att få besvarat.

* Påstående om att det är samma skärtand och samma bredd på sågsnitten oavsett om drivlänksbredden är 1,3 mm eller 1,5 mm. Men detta är inte korrekt för de kedjor som levererats som standard med Husqvarna 345 och 550.

Omformulerar därför mina frågor och förtydligar med exempel:

När jag köpte min Husqvarna 346 medföljde ett 13"-svärd. En Husqvarna 550 och en Stihl 261 levereras som standard med 13"-svärd enligt respektive produktkatalog (skärlängd 33 cm respektive 32 cm är det som anges). Jag tycker att 15"-svärd passar bättre än 13" till sågar i 50cc-klassen för professionellt bruk och jag har hört obekräftade påståenden om att det bara är i Sverige som man använder 13"-svärd.

* Är det bara i Sverige (och Norden?) som sågar i 50cc-klassen för professionellt bruk standardmässigt levereras med 13"-svärd istället för 15"?

* Om ja, beror det på att man på 80-talet menade att tiden för kvistning skulle minska med kortare svärd?

När jag köpte min Husqvarna 346 medföljde kedjan H30 som har delning 0.325" och drivlänksbredd 1,3 mm, samma kedja levereras som standard till Husqvarna 550. H30 motsvaras av Oregon 95VPX. Vill man ha en kedja med delning 0.325" och drivlänksbredd 1,5 mm så erbjuder Husqvarna H25 som motsvaras av Oregon 21BPX. H30 = 95VPX har inte samma skärtänder som H25 = 21BPX. H30 = 95VPX ingår i ett smalskärande koncept där svärd och kedja kallas "Micro-Lite" av Oregon och "PIXEL" av Husqvarna (och påstås medföra högre skärhastighet och lägre bränsleförbrukning).

* Är det någon som vet varför Oregon/Husqvarna lanserat Micro-Lite/PIXEL?

* Ökar risken för kedjebrott och andra problem med H30 = 95VPX på sågar i 50cc-klassen för professionellt bruk jämfört med H25 = 21BPX?

Avslutningsvis, Mange m.fl. har helt rätt i att Oregon-kedjorna 20BPX, 21 BPX och 22BPX har identiska skärtänder (och bredd på sågsnittet) oavsett att drivlänksbredden är 1,3 mm, 1,5 mm respektive 1,6 mm. Men Oregon 20BPX marknadsför inte i Sverige och det finns ingen motsvarighet från Husqvarna. Samtliga Oregon/Husqvarna-kedjor med delning 0.325" och drivlänksbredd 1,3 mm som jag har sett på egen och andras sågar har varit 95VPX/H30.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).