Traktorer och processorer

Vattenpump Valmet 6400

13 inlägg 9727 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Vattenpump Valmet 6400

roten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#204864 Såg idag att den börjat droppa. Då är ju frågan renovera eller ny pump? 657:- el 2319:- + moms. Verkar vara tätningen på axeln som gett upp men är väl i så fall lika bra byta allt i den. Nån som gjort den operationen och kan säga hur bökigt/lätt det är? Enl rephandboken skulle man ha nån avdragare men den kanske man kan göra själv.



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Vattenpump Valmet 6400

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#204897 Sitter i samma båt men här är de främre lager som skriker o fläkten glappar i sidled...

Avatar Fallback

Re: Vattenpump Valmet 6400

roten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#204899 Jag beställde repsatsen. Får väl se om snålheten bedrar visheten.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vattenpump Valmet 6400

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#204909 Haha ja jag har en liggande på min arbetsbänk från Lantmännen

Avatar Fallback

Re: Vattenpump Valmet 6400

roten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#205048
gnisten83 skrev:Haha ja jag har en liggande på min arbetsbänk från Lantmännen


Kan byta den mot repsatsen :mrgreen: Tror det blir en pump i alla fall. Dom hade inte hemma den andra tätningen så då vet jag inte hur länge jag får vänta på den. Pumpen fanns ju hemma.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vattenpump Valmet 6400

roten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#205049 Eller var det en repsats du hade :oops:

   TS
Avatar Fallback

Re: Vattenpump Valmet 6400

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#205099 Ja de var repsatsen, finns visst 2 olika pumpar men de är samma repsats sa dom.
Tydligen olika anslutningsdiametrar på slangarna...

Avatar Fallback

Re: Vattenpump Valmet 6400

roten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#205296 Har då ändrat ordern så nu är en pump på väg.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vattenpump Valmet 6400

Amatörhuggare 62  
#205680 Ja för byta packningar det är inte lätt, är mycket smidigare att bara slänga dit en ny pump. Har bytt på min 6300 a nu den har gått 11 000 timmar. pumpen läckte över natten men tät på dagen när man körde.

Avatar Fallback

Re: Vattenpump Valmet 6400

Skogsmästarn  
#268303 Hur länge håller vattenpumparna på valmet, jag har en 505 -84 som gått snart 8000h. Kan man köra tills man upptäcker läckage eller glapp, eller bör man byta i förtid?

Avatar Fallback

Re: Vattenpump Valmet 6400

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#268337 Min 805 har gått drygt 7000 o den är tät ännu.
De är väl bara på bilar man byter samtidigt som kamremsbytet bara föratt kamremmen måste bort för pumpbytet

Avatar Fallback

Re: Vattenpump Valmet 6400

Skogsmästarn  
#268352
gnisten83 skrev:Min 805 har gått drygt 7000 o den är tät ännu.
De är väl bara på bilar man byter samtidigt som kamremsbytet bara föratt kamremmen måste bort för pumpbytet

Ok, vad bra, blir ju lätt att man jämför med bilar. pumpen sitter ju öppet så man ser ju ev läckor tidigt, är axeln glapp så borde det är betyda ett läckage.

Jag bytte termostat för några år sedan, en 83 graders från OIE. Senaste veckan går tempmätaren i på rött ett tag för att sedan gå i på grönt igen (ingen hård körning), vet ej om det är normalt. Mätarnålen rör sig ngt hackigt så jag vet inte om jag ska lita helt på instrumentet? temp givaren kan ju också vara ngt defekt? kylsystemet är tätt och det tryck när man öppnar kylarlocket. därav anledningen jag funderade på sliten vattenpump

Avatar Fallback

Re: Vattenpump Valmet 6400

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#268357 Köpte en rep.sats för att det läckte vid pumpen,men kollade ytterligare en gång och fick då se att det läckte mellan termostathuset och vattenpumpen var tydligen ett vanligt fel.
Köpte den distansen på Lantmännen,var en ny variant med två o-ringar istället för det gummiklädda röret som satt original.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).