Motorsåg och handhållet

Stihl 026 värd att renovera ?

43 inlägg 24931 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Stihl 026 värd att renovera ?

PederL  
#268074 Saken är den att min Stihl 026 troligen har nypt kolvring, gick troligen för varm pga insuget (gummiröret) var trasigt dvs för mycket luft i förhållande till bränsle. Så vad tycker ni , är den värd att byta kolv på ? Eller ska man försöka hitta en annan beg stihl med minst den effekten kanske, typ minst 50cc/3,5 hk .
Har en gammal hva 234 som andrasåg, smidig till små jobb men ej till större, fick ta till den i höstas till kapning av grov timmer , men det blev jobbigt för både såg o mig själv typ....



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Stihl 026 värd att renovera ?

totte  
#268087 Är cylindern oskadd? I så fall kan det väl vara värt, om du trivs bra med sågen och gärna vill ha kvar den. Ekonomiskt är det ofta hugget som stucket att renovera en gamling eller byta till nåt annat begagnat.

Avatar Fallback

Re: Stihl 026 värd att renovera ?

PederL  
#268100 Får plocka bort cylindern och titta på den, har ju bara tittat in på sidan av kolven via utblåset, o ovansidan via tändstiftsöppningen, nån som vet om man kan beställa delar via nätet från nån svensk sida el är det återförsäljaren som gäller ?

   TS
Avatar Fallback

Re: Stihl 026 värd att renovera ?

PederL  
#268101 Kan tillägga att den inte nöp så det blev tvärstopp, går runt lätt gör den således.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Stihl 026 värd att renovera ?

totte  
#268155 Då finns det hopp.

Användarvisningsbild

Re: Stihl 026 värd att renovera ?

Camwood  
#268264 Vet inte någe om Stihl 026 men jag har en Stihl 023 och den bara går o går :shock: Jag har den till klenare gallringar och vill byta ut den men jag har bestämt att den ska ge upp först innan ja köper en ny Stihl. Men det verkar aldrig hända :sad: Jag är mycket nöjd med min såg och köpte den begagnad för 6 årsen men renoverad med ny kolv och cylinder

Avatar Fallback

Re: Stihl 026 värd att renovera ?

M-F  
#268267
Camwood skrev:Vet inte någe om Stihl 026 men jag har en Stihl 023 och den bara går o går :shock: Jag har den till klenare gallringar och vill byta ut den men jag har bestämt att den ska ge upp först innan ja köper en ny Stihl. Men det verkar aldrig hända :sad: Jag är mycket nöjd med min såg och köpte den begagnad för 6 årsen men renoverad med ny kolv och cylinder


Oförskämt av stihl att göra grejor som håller så man aldrig får byta! :mrgreen: :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Stihl 026 värd att renovera ?

stefan elvis  
#268272 Svens maskin o service har kolv till Stihl 260 för 169kr, antar att det är samma som till 026. finns insugsgummi också 109kr. Ej orginalgrejor men ett alternativ om man inte vill kosta på en äldre såg för mycket.

Avatar Fallback

Re: Stihl 026 värd att renovera ?

PederL  
#268287 Det var ju billigt på Svens maskin o service, fanns ju även kit med cylinder o kolv för drygt tusenlappen, en orginal kolv kostade visst över 1200 kr , så en viss skillnad i pris typ.
Någon som testat deras billiga motordelar i tuff drift ?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Stihl 026 värd att renovera ?

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#268306
stefan elvis skrev:Svens maskin o service har kolv till Stihl 260 för 169kr, antar att det är samma som till 026. finns insugsgummi också 109kr. Ej orginalgrejor men ett alternativ om man inte vill kosta på en äldre såg för mycket.



Nja! nu är jag kanske ingen expert på just 026 och 260!...men om jag inte missminner mig så är det olika cylindervolym! tror 026 har 48.7cc och 260 har 50.2cc :roll: så då blir det nog lite trångt att trycka i en 260 kolv i 026ans cylinder! :smile: är nog bättre att köpa ett "kit"men jag kan ju ha fel?

Avatar Fallback

Re: Stihl 026 värd att renovera ?

Rank  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#268328 Finns begge på MS260 kan ha 44 eller 44.7 mm stempel det kom fra serienummer 162 154 676.
026 skal ha stempel 1121 030 2001. 1200 kr for et stempel kan ikke stemme! :surp:

Man finner biligere her: http://www.gardenhirespares.co.uk/c/stihl_parts/stihl_024_026_ms240_ms260_parts

Avatar Fallback

Re: Stihl 026 värd att renovera ?

PederL  
#268369 Enligt återförsäljaren i Vimmerby skulle det vara samma kolv till 026 o 260 , men blir ju inte bra om kolven är för stor typ..

   TS
Användarvisningsbild

Re: Stihl 026 värd att renovera ?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#268400 Det finns olika i både 026 och 260 i 44mm. 260 fick senare som sagt 44,7mm fick då lite mer ändringar samtidigt i kolvbult, lager och vevstake om jag minns rätt.

Avatar Fallback

Re: Stihl 026 värd att renovera ?

PederL  
#268416 Såg nu att Svens maskin o service har specifika kolvar till 026 resp 260, 44 mm resp 44,7 mm.

   TS
Avatar Fallback

Re: Stihl 026 värd att renovera ?

Brumsten  
#268436 Svens maskin?, piratdelar, 169,00 för en kolv, 20 % är moms.
Vad är det för kvalite' på det man får?.
Betänk vilket arbete kolven ska utföra, 14000 rpm, hur länge håller den.
Nä, piratdelar är nog som att kontraktera en kvinna av det lätta gardet, man vet inta vad man får.
Tänk om!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).