Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Minimaster, hur skall man få lönsamhet.

34 inlägg 16424 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Minimaster, hur skall man få lönsamhet.

Ola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#26710 Ja det finns ju några här som kör vimek minimaster. Någon som brukar köra åt andra med den? Går det att få lönsamhet i det?

Måste fråga eftersom jag funderat på det länge :)

Har en egen vimek minimaster, men den är främst för att klara det egna vedbehovet, men det händer ju lite då och då att någon frågar om man kan köra lite åt dem. Visst är det någon jag känner och jag har tid så kör jag gärna, men hur sjutton skall det gå till att få lönsamhet i det? Skall man ha en vettig timpeng lär ju folk trilla i golvet. För så mycket kör man faktiskt inte ut med maskinen per timme. Men visst på somliga trakter kanske det är enda alternativet om det är lite trångt, inte så mycket att köra osv.

Jag brukar som sagt bara köra åt bekanta och får jag till soppan så är väl jag nöjd. Men säg om någon utomstående skulle fråga? Skall man ha en vettig timpeng blir ju priset per kubik galet högt.

Så därför undran, finns det någon marknad för körning med vimek minimaster, eller är det bara en kul grej? Jag har den som kul grej, men ni andra vimek ägare hur har ni det? Funderar man lite mer på det så är det helt galet att ha en sådan maskin eftersom man kan leja bort massor med körning för det pris maskinen kostar, men å ändra sidan är man lite friare om man har en liten makin att tillgå, så den fyller sin plats helt klart.



   TS
Avatar Fallback
nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#26724 Många har dålig koll på vad maskiner kostar i drift,avskrivning mm.
Har en egen bandgrävare ~13ton och mer än en gång frågar bekanta "kan du inte fixa ditt o datt,det går fort"o liknande.Brukar svara att första skopan kostar 1000:- o en tusing till om jag måste lasta om maskinen.Det brukar räcka för tysta de flesta.

Vad jag menar är att även om du får många förfrågningar, kan du kallt räkna med att du i de flesta fall i praktiken får betala för att "hjälpa till".

Sedan finns det förstås ett värde i att hjälpa grannar o bekanta mm,men det gör jag gratis.Då är det ingen risk att de tror de betalat bra när man får en femhundring för tre timmars grävande...

/Nisse

Användarvisningsbild
Mowi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#26731 Ola vad kostar maskinen. Hur mycket bränsle i timen. och hur mycket tänker du ta i timmen :?:

Avatar Fallback
Ola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#26748 Alltså maskinen kostade mig ungefär 100k + moms. Tyckte själv att jag fick den billigt. Men då är det en del eget arbete och lite special och så :)

Men iaf, en ny vimek 620 kostar väl typ 280k + moms och det är helt obegripligt för mig, eller har man ett stort nöjeskonto så må det väl vara hänt kanske, men en så dyr maskin måste man ju nästan försöka få lite jobb på för att finansiera den. Men som sagt vill man ha en vettig timpenning lär man inte få några jobb. Men man kn ju inte köra billigt bara för att det är kul heller.

Men det verkar så lätt för folk att ringa och säga"Du som har en sådan liten praktisk maskin kan väl köra hem lite ved åt mig"

Sedan sitter de och säger att fantastiskt vilkn maskin, tar sig fram utan att man behöver hugga väg, och lätt att transportera, skulle man tagit hit en skotare hade man säkert fått betala minst 2000:- bara för flytten av maskinen osv.

Sedan när man vill ha 2000:- för utfört jobb blir de helt galna och tycker att det är skitdyrt, hade man tagit hit en skotare hade hn gjort det i ett lass osv.

De verkar helt ha glömt att de blivit tvungna att hugga väg och betala för flytten av maskinen osv.

Några enstaka fröträd eller vindfällen kan man säkert få jobb att köra ut, samt att man kan ta ut en rimlig ersättning för det, men om någon har huggit 40 kubik ved han vill ha utkörd finns det ju inte en sportmössa att man kan ta en vettig timpenning för att köra hem det, kubikpriset för den veden skulle ju bli högre än att köpa veden levererad hem (ungefär iaf). Ja jag vet att man inte skall ta åt sig sådan körning, men ibland blir det ju så att man känner att man nästan måste göra det.

Men hur gör ni andra vimekägare, kör ni åt andra eller har ni den bara för eget bruk. Jag tycker som sagt att det är kul att köra, så åt släktingar kör jag mindre poster för självkostnadspris, men främlingar avstår jag helst.

Svammlar lite till. Blev kontaktad av en skogsägare som hade ca 20 kubik liggandes och han frågade om jag kunde köra det, visst inga problem lite kul så där. När allt var ute var det nog ungefär 40 kubik. tog 2000:- för det lite på sidan om, ingen moms då. 50:- kubiken alltså för att köra ut det och det upplevde jag som smärtgränsen. Räknar man på 350:- i timmen skulle det bli ~6 timmar och jag kan lova att det tog mycket mer än 6 timmar att köra ut det, hur mycket mer vet jag faktiskt inte, men jag kan lova att någon bra timmpeng blev det inte.

Men likförbaskat blev det gnällande när det skulle betalas. Men säg att man sätter ett fast pris per kubik man kör ut, var går smärtgränsen då för vad folk vill betala? Ja jag vet att man inte kan göra så eftersom det blir otroligt konstig timmkostnad, men vi struntar i det nu.

   TS
Avatar Fallback
tobbjo  
#26751 Entreprenadmaskiner o lastbilar tar timpris, varför inte du också?
T

Avatar Fallback
kisaved  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#26754 ja ola, precis som du beskriver så är maskinen SMIDIG, och de är väl då de den skall andvändas till...

till vardags jobbar jag med IT och har 520kr+moms utan någon dyr maskin, bara kunskap...

dvs du får tänka på att du ska/kan sitta i maskinen och även ta betalt för din kunskap.

du kan bara hyra utmaskinen, dvs kunden får stå för soppan och skador...


nu har jag inga erfarenheter av skogsmaskiner, men vi är för rädda för att ta betalt i sverige, lite mesigt men så är de nog...


glömde skriva, du ska ju inte ha den att skota med, utan ta ut små poster...

Avatar Fallback
Lövis  
#26759 Det är nog lite svårt att få lönsamhet med minimastern den är lite för liten tycker jag.
Den dan man kan börja fundera på att köra är när skogsägaren är villig att betala för bestånsgående små maskiner som inte gör någon skada. Blev själv frågad av en skogsägare om jag ville hugga manuellt och köra ut en första gallring. Han tyckte maskinerna hög bort för mycket och att dom körde sönder rötterna. Skall väll räkna lite på det men jag är räd att det faller på utkörningen det är ungefär 200-300 meter till avlägg området är väll 4h

Avatar Fallback
XPG  
#26769 Enkellt eller så inte, Nej du Ola fundera ut en som du själv tycker
e rimmlig timtaxa som du behöver ha för eget jobb,bränsle,slitage m.m så e de bara o säg de åt dom som ringer!

Många tror ju att en liten maskin e så förbaskat billig i drift men så
e ju inte fallet, lönen åt föraren e ju densamma stor som liten maskin,
och även mindre maskiner slits ju oftast ganska hårt!

Nej min åsikt är nog ska vi börja få någon lönsamhet för småmaskinerna
så e det nog fast timtaxa som gäller! Helt enkellt TAKE IT OR LIVE IT :D

Avatar Fallback
Lövis  
#26772
XPG skrev:Enkellt eller så inte, Nej du Ola fundera ut en som du själv tycker
e rimmlig timtaxa som du behöver ha för eget jobb,bränsle,slitage m.m så e de bara o säg de åt dom som ringer!

Många tror ju att en liten maskin e så förbaskat billig i drift men så
e ju inte fallet, lönen åt föraren e ju densamma stor som liten maskin,
och även mindre maskiner slits ju oftast ganska hårt!

Nej min åsikt är nog ska vi börja få någon lönsamhet för småmaskinerna
så e det nog fast timtaxa som gäller! Helt enkellt TAKE IT OR LIVE IT :D




Så sant.
Skogsägarna måste börja inse att om man skall ha skogen bra gallrad och utkörd med små maskiner så kostar det lite mer. Dom måste ju se vinsten på senare sikt fast 1 gallringen blev dyrare så har man igen det på bättre kvalite och mer kvarlämnad skog i slutändan.

Avatar Fallback
Ola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#26773 Äsch jag är glad att jag har det som terapi och egentligen slipper fundera på om det lönar sig eller ej. Just nu känns det dock som som om jag måste ringa en släkting och höra om jag kan få lite gratisjobb, är nämnligen sugen på att köra lite men har inget eget att köra för tillfället.

Som sagt vettig maskin för hempulare, men inget man kan få någon lönsamhet med, så får det nog sammanfattas ;)

   TS
Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#26793
Ola skrev:Äsch jag är glad att jag har det som terapi och egentligen slipper fundera på om det lönar sig eller ej. Just nu känns det dock som som om jag måste ringa en släkting och höra om jag kan få lite gratisjobb, är nämnligen sugen på att köra lite men har inget eget att köra för tillfället.

Med den inställningen får du svårt att ta betalt. :-)

Som sagt vettig maskin för hempulare, men inget man kan få någon lönsamhet med, så får det nog sammanfattas ;)


Under 300:-/h verkar inte rimligt. Säger du det med en gång, och att din maskin inte är lämplig för alla sorters uppdrag, så får de återkomma om det är intressant.

En del kunder gör man bäst i att tacka nej till.

Avatar Fallback
Ola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#26799 Nä men det är ju bara den inställningen som är ärlig :)

Nädå som sagt det är en släkting som jag känner att jag kan köra åt ändå, eftersom jag brukar ha stor nytta av honom, så där behövs som sagt inga pengar.

Resten av uppdragen man brukar få förfrågan om är sådana som man helt enkelt inte vill ha och då har jag inga problem med att tacka nej om jag inte känner att jag vill köra lite.

Men visst rätt uppdrag så går det ju att få lönsamhet med maskinen, men då skall det verkligen vara rätt förutsättningar och oftast är det inte det. Skulle säga att 99% av alla förfrågningar jag fått är av fel sort.

   TS
Användarvisningsbild
OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#26808 Ola, har du vinch på din maskin?

Avatar Fallback
Ola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#26810 Jo det finns vinsch på den. Men det är en original mekanisk vinsch. Men jag har en bättre hydraulisk bärgningsvinsch på gång. men den kommer antagligen att rycka sönder maskinen om jag inte ställer ner trycket ;)

   TS
Användarvisningsbild
OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#26825 Behövs vinchen för att komma åt virket i skogen eller är maskinen så smidig att du kan köra i beståndet och därmed komma så nära virket att kranen kan användas direkt.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).