sön 13 apr 2008, 09:51#26345
Pajero sport är helt okej tycker jag, mycket utrustning orginal. Är väl inte törstigare än något annat med v6+aut, räkna på 1.3-1.5 blandad. Chassit kommer ifrån l200 så den är ganska hög i golvet, men fram sitter man bra som i alla suvar.
Annars har du ju jänkarna, grand cherokee från 99- är fina bilar med den klassiska amerikanska charmen. V8an ligger också runt 1.5 så i förhållande till pajeron är den likvärdig med ser lite roligare ut och har lite mer pulver under huven.
Sen finns det ju en hel det "halvsuvar" så som, santa fe, rav4, crv, men då finns det ju ingen lågväxel men med 4-cyl motorer blir dom lite snålare än ovannämnda, men desto tröttare. En bil som jag fastnade lite för är Mitsubishi Outlander och då med turbomotor, går riktigt bra och är faktisk inte så törstig med manuell låda. Dock så har den ju ingen lågväxel men till att frakta släp/hästvagn och köra familjen funkar den utmärkt.
Svårt val det där, jag är rätt så intressrad av bilar överlag och har kört en hel del suvar. Oftast är man ju lite märkestrogen och vissa bilar kan man helt enkelt inte tänka sig att köpa. Är man öppen för allt runt 150 000:- blir det ett betydligt större utbud. Har du tillgång till billigare diesel är det också ett alternativ, ha dock i åtanke att en suv som inte är lb-regg och har en dieselmotor i har en skatt på närmare 10 000:- och ibland mer.
Sedan hör jag väl till den typen att männsika som inte drar ut en bil för 150 000 i skogen och låter skitiga gubbar hoppa i och sätta sig på skinnsäterna.
Kom dock fram till ett tips:
http://www.blocket.se/vi/15837973.htm?ca=4_s
Kör Honda TRX 500 FE -06, fullt skogsrustad
Sågar: HVA 357xpg, HVA 42, Partner 500