Skördare

Nybörjare som köpt skördare

479 inlägg 224594 visningar 44 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Nybörjare som köpt skördare

JD 2006  
#267782 Om du funderar på att vara proffs efter 6-7 timmar så måste du nog vänta någon timme till kanske....det där med att få flytet i körningen är inte så enkelt som det ser ut på youtube.Jag har kört i 6 år nästan konstant skördare och jag är långt ifrån fullärd, när man är fullärd så måste man ju byta jobb annars är det ju ingen utmaning :wink:

Har däremot kört med en del som varit proffs efter några timmar :???:

Användarvisningsbild

Re: Nybörjare som köpt skördare

Seb macahan  
#267819 Jag har varken ambitionen eller talang för att bli proffs på 6-7timmar, det trodde jag ni förstod. Men jag kan väl ha ambitionen kvar även efter en testrunda på 6-7timmar? Hur lång tid det tar att bli proffs får väl framtiden utvisa.
Den dagen jag bestämmer mig för att inte sikta högt i det jag gör så har jag antingen tappat livsgnistan eller håller jag på med fel saker.......Och det viktigaste jag lärt mig i livet hittills gällande framgång är: Om många människor runt omkring dig säger att det inte går och är näst intill omöjligt så har man en stor potential om man vågar försöka. "folk" är experter på att se omöjligheter runt omkring sig. Det finns en anledning att framrutan är större än backspegeln i en bil. Blicka framåt och gör en liten reflektion av det du har bakom dig.
Tro inte med detta att jag inte är ödmjuk inför dessa yrkesmän som verkligen behärskar sina maskiner till fullo, långt därifrån. Men har dom något genetiskt som inte jag har? Troligtvis inte. Vi har i princip samma förutsättningar att lyckas med våra åtaganden oavsett vad det gäller, OM! Bara inställningen är rätt

   TS
Användarvisningsbild

Re: Nybörjare som köpt skördare

totte  
#267838 Härlig inställning! ^:)^

Användarvisningsbild

Re: Nybörjare som köpt skördare

bodaedet  
#267850 Jag kanske lurar dig på villovägar här men, på D4 i H8an så måste jag ställa in rätt längd till rätt knapp i maskininställningar, även knyta knappen till rätt matris i apteringen. Där måste även sortimentet ha en startkvalitet för att matningen ska starta när du trycker på rätt knapp. Kolla inställningarna på den knappen som fungerar, kanske hittar du nått där.

Användarvisningsbild

Re: Nybörjare som köpt skördare

Seb macahan  
#267859 Tackar Bodaedet!!! 🧠 där tror jag nog att jag börjar fatta, när jag satte de manuella inställningarna för 3m massa och 3,7m timmer, lät jag dom ha samma kvalitet. Pg a jag inte vet vad kvaliteten på massa heter (vad man ska skriva i DASA). Förmodligen så finns det ingen "timmerkvalitet" i prismatrisen som är 3m och därför kan den inte hitta detta och "förbjuder" aptering enl. förval.
Synd att alla grannar sover annars hade man ju velat gå ut o prova nu :lol: .
Då hade man nog varit älskad i morgon :lol: Dom vaknar om tidningsbudet lägger ner tidningen för hårt i lådan här.
Det kanske är för att de inte sitter hela nätterna på skogsforum.se

   TS
Avatar Fallback

Re: Nybörjare som köpt skördare

Blivande snickare  
#267861
Seb macahan skrev:Det kanske är för att de inte sitter hela nätterna på skogsforum.se

:lol: Dom vet inte vad dom går miste om! :grin:

Användarvisningsbild

Re: Nybörjare som köpt skördare

Seb macahan  
#267986 I prismatrisen finns inga längder kortare än 310cm. Här nere har vi kubb på 250cm, barrmassa 300cm, lövmassa 300cm. Finns inte i någon av de prismatriser som låg i maskinen. Vad jag förstår så kan jag inte lägga till längder till matriserna. Diametrar och klass kan jag ändra men inte lägga till en längd? Eller har jag fel?
Jag provade att kör 310cm massa o det funkar men så fort jag kapat den så kör (datorn) aggregatet fram nästa värdestock på 370cm. Jag vill kunna trycka in knapp 1 och få 3m alla bitar i apteringsföljden, det måste väl gå? Prismatrisen är säkert jättebra men om man ska kör små objekt åt olika kunder som vill ha specificerade längder då måste det finnas ett enklare sätt än att bygga om prismatriserna?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Nybörjare som köpt skördare

Seb macahan  
#267987 Kubben är 245,255,265. Den är kul o skota.......

   TS
Avatar Fallback

Re: Nybörjare som köpt skördare

Tosca  
#268018 Nog måste du kunna utöka matrisen nedåt i längd?
Om du går igenom instruktionsboken där det står hur man lägger in matriser manuellt borde du hitta något.

Användarvisningsbild

Re: Nybörjare som köpt skördare

bodaedet  
#268102 Du kan väl lägga in granmassa t.ex 300 cm i prismatrisen ge den sen alla kvaliteter 1,2,3,4osv. Se sedan till att du kopplar massa 3meter till den knapp du vill ha både i aptfilen och i maskinfilen. Du kan även lägga till, och ta bort längder i prismatrisen. Men det är ju bra om det står massa i datorn när du hugger 3m och timmer när du kör 3.70, blir lätt förvirrande annars.
Tror även du kan lägga till sortiment.

Användarvisningsbild

Re: Nybörjare som köpt skördare

Seb macahan  
#268118 Jag sitter just nu och läser in mig på detta i manualen. Jag har inte provat ute på maskinen men det ska nog funka att bygga upp en ny matris med bara Massa i gran och tall och lägga en längd i den matrisen. Detsamma för matrisen med stock en längd. Ska prova i morgon.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Nybörjare som köpt skördare

Seb macahan  
#268125 En meka-fråga. Jag ska byta ut 2st bultar i kranfotsinfästningen. I manualen har jag hittat en momentlista för olika viktiga delar. Kranen sitter med 10st M24. Dessa ska dras med 1270Nm :surp:
Den värsta moment nyckel som swedol har går upp till 800Nm. Jag har kontakter på ett ställe där man bygger båtar "stora" typ alla våra ubåtar i Sverige, HMS karlskrona, Visby korvetterna mm. Den största som dom hade att låna hem gick till 1050Nm och är 3meter lång!
Kan detta stämma och var hittar man en sån momentnyckel?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Nybörjare som köpt skördare

bodaedet  
#268135 Dra så hårt du orkar med rör, efterdra sedan nån gång då och då tills du e säker att det sitter.

Användarvisningsbild

Re: Nybörjare som köpt skördare

anersimyra  
#268142 Luftmaskin med slagfunktion ?

Avatar Fallback

Re: Nybörjare som köpt skördare

Jim_the_one  
#268143 Finns "momentomvandlare" (vet inte om det heter så egentligen) kortfattat en växellåda mellan en vanlig momentnyckel och hylsa modell större.


edit:

Det hette så (volvo har en tendens att hitta på egna namn på grejer)

Men man vill kanske försöka hitta någon verkstad att låna den ifrån om man inte planerar att använda den ofta

http://www.grossnet.se/verktyg/momentve ... 9625-15739


Och jag hade nog övervägt att även byta alla skruvar.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).