Avverkning (slutavverkning)

Hjälp, jag börjar bli blödig!

36 inlägg 22788 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Hjälp, jag börjar bli blödig!

jannee  
#267687 Jag kallar det för dimensionshuggning, plockar man också bara väck skiten behöver det inte bli så dåligt. Detta gjorde dock inte mina förfäder, förutom det som gick åt som brännved, blev då bara närmast husen och runt åkrarna.

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Hjälp, jag börjar bli blödig!

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#267697 Vad menar du med att plocka bort sliten också?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hjälp, jag börjar bli blödig!

JensSkoog  
#267699
Mangan skrev:Vad menar du med att plocka bort sliten också?

Sliten? Skiten - han menar väl at en plockar bort som i ordinäri röjning och tar bort döda träd med brutna toppa, och annars lämnar slikt som ska bli skog. När jag va liten grabb, gjorde ju betesdjuren mycket av det arbetet.

Avatar Fallback

Re: Hjälp, jag börjar bli blödig!

jannee  
#267704 Förr i tiden var det dimensionshuggning som mer eller mindre alltid gällde. Det var endast timret man var ute efter. Dessutom skulle man ha vedbrand, då högg man ned det som var lämpligt och naturligtvis det närmaste (i närheten av husen). Dessutom ville man hålla bort buskar och sly i närheten av åkrarna, detta blev naturligtvis då till vedbrand.
Längre bort från husen tog man då endast vara på storskogen, resten fick sköta sig själv, blev i långa loppet ganska misslyckat, visserligen gick korna på skogen men de större buskarna (bl,a vide, ek och hassel) rådde de inte på, ej heller enen.
Skogen var egentligen inte värd något, i alla fall inte i början av 1900 talet, men framförallt tidigare.
Det som jag nu håller på att undan för undan avverka är egentligen 1:a generationen riktig granskog.
Tidigare "skog" bestod nämligen mest av löv och tall, ja det som klarade de upprepade skogsbränderna bäst.

Avatar Fallback

Re: Hjälp, jag börjar bli blödig!

Flax12  
#267833 Lite bilder med mobilen sent i eftermiddag han jag med. Sorry han inte med att vända på bilderna :oops:

Användarvisningsbild

Re: Hjälp, jag börjar bli blödig!

JensSkoog  
#267841 Fina bildor! :wink: Tog dom över och vände dom, så jag fick se skickligt.

Avatar Fallback

Re: Hjälp, jag börjar bli blödig!

Flax12  
#267849 Tack! På första bilden där det va en skärm med gran tidigare, har jag röjt maskinellt med en rottne 2002. Det gjordes året efter avveklingen av skärmen.

Användarvisningsbild

Re: Hjälp, jag börjar bli blödig!

JensSkoog  
#267969 Har tänkt och funderat på dïna tankar, Mange. Mycket intressant, och jag skulle gjort på det sättet om jag var egare av skog! Det jag ser är ju at du vil kunne följa skogen din på ett aldels annat sätt en man gör i det som i dag är vanligt, och sprida inkomsten över åren. Berätt mer när du har bestämmd dig.

Avatar Fallback

Re: Hjälp, jag börjar bli blödig!

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#267978 Det kommer säkert ta några år innan det blir av, så håll inte andan Jensa! :D Jag gillar att tänka mer än göra (även om jag jobbar på att göra mer).

Just nu tänker jag på att plocka ut 25-30%, och lämna framför allt större tallar men även granar. Jag misstänker att det kommer bli bra med granplant under. Helst skulle jag vilja ha upp tall också, men det är ganska bra granmark för det mesta (G24), så det kanske inte är värt besväret. Tallarna får stå på tillväxt och stötta granarna. Det är ganska glest idag med en del luckor. Jaja, jag kommer säkert ändra mig igen. Bra terräng, så det går att hugga manuellt och köra ut med traktorn när jag har ett år över. :D Hmm, kanske skulle gå in till chefen och avsluta mitt uppdrag nu? :-?

Ledsen alias, men högläggning är f-n i mig inte en rolig markberedningsform. Väldigt trist att gå i de följande 20 åren i alla fall.

I Gudrun, Per och de senaste stormarna har det inte sammanlagt blåst ner 50 meter ens på min marker. Hade förstås mindre mark under Gudrun. Född med tur?!

   TS
Avatar Fallback

Re: Hjälp, jag börjar bli blödig!

alias  
#268001
Mangan skrev:Det kommer säkert ta några år innan det blir av, så håll inte andan Jensa! :D Jag gillar att tänka mer än göra (även om jag jobbar på att göra mer).

Just nu tänker jag på att plocka ut 25-30%, och lämna framför allt större tallar men även granar. Jag misstänker att det kommer bli bra med granplant under. Helst skulle jag vilja ha upp tall också, men det är ganska bra granmark för det mesta (G24), så det kanske inte är värt besväret. Tallarna får stå på tillväxt och stötta granarna. Det är ganska glest idag med en del luckor. Jaja, jag kommer säkert ändra mig igen. Bra terräng, så det går att hugga manuellt och köra ut med traktorn när jag har ett år över. :D Hmm, kanske skulle gå in till chefen och avsluta mitt uppdrag nu? :-?

Ledsen alias, men högläggning är f-n i mig inte en rolig markberedningsform. Väldigt trist att gå i de följande 20 åren i alla fall.

I Gudrun, Per och de senaste stormarna har det inte sammanlagt blåst ner 50 meter ens på min marker. Hade förstås mindre mark under Gudrun. Född med tur?!


:-\ :-\ :-\

Tycker att harvningen ger mer långvariga spår än högläggning. I högen ska det ju stå ett träd och gropen som man grävt upp materialet till högen ur hamnar ju innanför trädets grenverk.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Hjälp, jag börjar bli blödig!

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#268004 Ja, jag har röjt, sprungit och vandrat i mark full med 3-4dm djupa hål, och de är ju mellan plantorna eftersom de sitter uppe på kanten. Så nej, det vill jag inte ha. Om det är högläggning eller harv vet inte jag inte.

   TS
Avatar Fallback

Re: Hjälp, jag börjar bli blödig!

ÅsaNisse  
#268011 Vad gäller markberedning så tycks det funka kanon med rejäla broddkedjor på traktorn när man först kör med stegmataren och sen med kärran. Två år efteråt står det små ljusgröna barr rakt upp i mossan.

Avatar Fallback

Re: Hjälp, jag börjar bli blödig!

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#268023 Intressant tanke, att inte risa i stickvägarna så man får spår i marken.

   TS
Avatar Fallback

Re: Hjälp, jag börjar bli blödig!

Ulf  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#268051 Mangan, du har ju redan en rätt så bra markberedare i din ägo...
Din vinsch på traktorn.
Jag har noterat att det nästan alltid blir plantuppslag i vinsch stråken när man har vinschat tyngre stockar. Blir bara mossan bortskrapad så jorden kommer fram brukar det efter ett tag komma antingen gran eller tall beroende på jordmån och omkring stående träd.
Bara en tanke..
Mvh. Ulf

Avatar Fallback

Re: Hjälp, jag börjar bli blödig!

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#268053 Onekligen har du en poäng, Ulf. Man kanske skall önska sig en vinter utan tjäle? ;)

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).