Motorsåg och handhållet

Ny husqvarna topphandsåg

43 inlägg 22882 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Ny husqvarna topphandsåg

sågmek  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#110439 Slutet juni 2011 skriver hva på sin svenska sida :!:

   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Ny husqvarna topphandsåg

anersimyra  
#110454 vad menar dom?sågen säljs ju utomlands.Ja ja blir väl samma kinaskit som 338.jag minns första gången jag startade min 338,jag tänkte direkt när jag hörde acc,vilket jävla kinaskit.sorry hva stihl har lärt kinamännen bygga sågar,338 var mitt första och sista kinaexpriment

Avatar Fallback

Re: Ny husqvarna topphandsåg

Andreas86  
#244032
anersimyra skrev:vad är det för dumheter att påstå att den inte får användas på marken??.Skulle den på något sätt vara säkrare att använda uppe i ett träd?
mvh Anders

Ah ännu ett fan av logik och eget resonemang. Så trevligt!

Avatar Fallback

Re: Ny husqvarna topphandsåg

Andreas86  
#244036 "Och några enhandssågar är det inte, Alla som provat att hålla en i utsträckt arm och samtidgt släppa gasreglaget kommer nog att hålla med om detta.[/quote] " varför skulle inte det gå
jag kör en hq 345a med en hand och kortar i många fall ner grenarna utifrån och in med en tvåans såg med en arm utsträckt. Så før mig låter det rent löjligt. Inget før nybörjare snackas det om vad som än diskuteras. Steget till proffs är ju att göra något før första gången som normalt görs av proffs. Känns lite som vissavilla sätta sig själva i proffsfacket och skrämma och mana bort "amatörerna" så att de känner sig lite extraordinära.

Användarvisningsbild

Re: Ny husqvarna topphandsåg

Huskyman  
#267956 Gammal tråd, men intressant. Jag plockar upp den igen;
Jag använder både topphandssåg och stor såg när jag klättrar berorende på vad jag ska såga.
Den lilla är ju perfekt tack vare smidigheten och tyngden när man klättar, men skall trädet ner i sektioner så är du ju tvingad att vid en viss punkt börja såga med stora sågen då min lilla såg bara har 10 tums svärd.
Och visst är det som Anders säger; ibland är man nödgad att använda bara en hand på T-sågen om man skall nå ut och såga långt ut på en gren t.ex. Men det är ju bara i de fall man inte annars kommer åt. Utan tvekan är det säkrare med tvåhansfattning.
När det gäller användning av topphandssåg på marken så har jag inte hört talas om att man inte får använda den där. Om det är så så har det missats med den informationen vid de kurser och crtifieringar jag har tagit. Men jag låter det vara osagt. Jag använder i alla fall topphanssågen på marken ibland. Ser inget hinder för det? Det viktiga är väl att man har samma höga säkerhetstänk oavsett vilken såg man använder.

Användarvisningsbild

Re: Ny husqvarna topphandsåg

anersimyra  
#267965 Handlarna är väldigt försiktiga med att kalla dem: ENHANDSSÅGAR. Men faktum är att mycket arbete lagts på att sågen ska fungera optimalt med enhandsfattning. HVA har utbytbara grepp för högerhanden t.e.x. En såg avsedd för tvåhandsgrepp skulle aldrig i helvete ha konstruktionen som dessa TOPPHANDSSÅGAR, de är utan tvekan konstruerade för enhandsgrepp. Självklart " får " den användas såväl på marken som uppe i ett träd, funnes förbud för användning på mark skulle sågen försetts med allehanda förbudsmärken, och förbudet vara väl känt. Det enda förbudet för användning av kedjesåg som jag känner till, är vid rivning där risk för spiksågning föreligger, det är då en säkerhetsföreskrift som gäller på byggen. När jag köpte min 394:a 1995, satt en klisterlapp med texten: Får endast användas tillsammans med minisågverk. Det var nu inget egentligt förbud, men då inga sågskyddsbyxor fanns som klarade påsågning av en 394:a, hade HVA klistrat på denna anmaning.

Användarvisningsbild

Re: Ny husqvarna topphandsåg

Huskyman  
#267975
anersimyra skrev:En såg avsedd för tvåhandsgrepp skulle aldrig i helvete ha konstruktionen som dessa TOPPHANDSSÅGAR, de är utan tvekan konstruerade för enhandsgrepp.

Visst är det så.
När man hänger i linor uppe i kronan är man helt enkelt tvungen att jobba med en hand när situationen kräver. Man har ju inget annat val ibland....

Användarvisningsbild

Re: Ny husqvarna topphandsåg

mghg  
#268130
Huskyman skrev:[...] När det gäller användning av topphandssåg på marken så har jag inte hört talas om att man inte får använda den där. Om det är så så har det missats med den informationen vid de kurser och crtifieringar jag har tagit. Men jag låter det vara osagt. Jag använder i alla fall topphanssågen på marken ibland. Ser inget hinder för det? Det viktiga är väl att man har samma höga säkerhetstänk oavsett vilken såg man använder.

European Garden Machinery industry Federation (EGMF) kom med en officiell skrivelse 2013-09-03 där det står att

"Top-handled chainsaw are only meant to be used off the ground, by qualified professionals, and are not meant for use by non-qualified customers."

Alla distributionskanaler är ombedda av EGMF att inte sälja topphandssågar till icke-kvalificerade konsumenter eftersom de utgör en allvarlig skaderisk.

Användarvisningsbild

Re: Ny husqvarna topphandsåg

palbin  
#268136
DSC00251.JPG

Användarvisningsbild

Re: Ny husqvarna topphandsåg

anersimyra  
#268138 Då blir det till att ta ett " äkta " motorsågskörkort :lol: :lol: :lol:

Användarvisningsbild

Re: Ny husqvarna topphandsåg

Huskyman  
#268198 Tur att man redan är "kvalificerad" då. :wink:
Palbin; Topphandsågar är svårstekta!! :lol:

Användarvisningsbild

Re: Ny husqvarna topphandsåg

anersimyra  
#268222 Jag " kände och klämde " på HVA: s elsåg i dag, vilket jävla drag det var i den. En laddning ger ca 25 minuter kontinuerligt i stock.

Användarvisningsbild

Re: Ny husqvarna topphandsåg

Huskyman  
#268917 Vilken testade du? Jag körde T536:an förra vintern. Fast det var flera minsgrader var det ett jäkla klipp i sågen. Och så slipper man ju starta den i trädet, det är ju bara att "gasa". Men ändå var det lite "symaskin" över det hela. Man är väl van med att det brummar helt enkelt.... :shock:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).