Motorsåg och handhållet

Husqvarnas nya tanklock

42 inlägg 17990 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Husqvarnas nya tanklock

Jim_the_one  
#267867
Blivande snickare skrev:Jag har åxå lyckats med det en gång. Mitt på blanka eftermiddagen hemma i garaget! :oops:
Det ni! :mrgreen: 😈



Vet inte om jag hade skrytet om det isf :wink: :lol:



palbin skrev:Tja - så länge man arbetar med vanliga sunda sågar som har tanklocket
till höger o oljelocket till vänster så etablerar man väl kanske rutiner som
gör att petroliumet automatsikt "hamnar rätt" - om det inte gör det mera
avsiktligt så att säga - om man arbetar med därvid mindre sunt designade
sågar som 192 (o kanske då även 339 - har aldrig sett en som tur är ...)
så får man väl skärpa sig lite extra ... .


Vet inte hur en 192 är konstruerad men 339 har bägge tankhålen till vänster, har för mig att även 200 har det.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Husqvarnas nya tanklock

palbin  
#267868 Just det - så är det med 192 oxå - båda till vänster ... . Inte för
att jag har en eller skulle vilja ha det :) ... .

MEN 200 är en riktig såg med oljan till vänster o bensinen till
höger. Detta är för övrigt "argubly" den bästa småsågen ... . Kan
inte alls jämföras med 170, 180, 190 o dylika ... .

Avatar Fallback

Re: Husqvarnas nya tanklock

Jim_the_one  
#267870 Var på gång att prova en 201a men i brist på klengallring så har det inte blivit av.

Min far har en 200a så det ska bli intressant å se om den är så mycket "sämre" som en del påstår.
Men det får nog bli till vintern för nu är det nästan vår här.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarnas nya tanklock

palbin  
#267872 Tja - jag köpte mig 2 styck begagnade MS200 + 2 styck begagnade MS200T
via ebay.de - istf nya 201 då alltså - dessa är en del av ryggraden i min verk-
samhet - vad den nu är värd :) - jag skulle inte vilja byta någon av dem mot
en ny 201/201T - men detta baserar jag i sin tur iofs bara på hörsägen ... .

Avatar Fallback

Re: Husqvarnas nya tanklock

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#267887 Jag gillar det nya locket, men varför två olika?

Jag har förresten hällt kedjolja i röjsågen en gång. Svart lock...

Avatar Fallback

Re: Husqvarnas nya tanklock

jannee  
#267891 Jag "tror" att alla skogsarbetare någon gång hällt fel. Har själv "lyckats" med att vända kedjan fel, även klingan, troligtvis tänkt på kommande arbetsuppgifter och inte varit så noga, + att allt ska gå så fort.
Alla dessa misstag är ganska oförargliga, kanske inget att skryta om men man är ju mänsklig, och vem gör inte fel.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarnas nya tanklock

stegmaster  
#267915
awes skrev:Tipsade Husqvarna om detta för några månader sedan men fick inte ens svar... :sad:

Då tyckte dom säkert det var en god idee. :grin:
Om dom svarat dig ville ju du fått äran, men det ville dom nog inte, så vid at dom inte svaradet dig, kan dom ju säga at dom kom på denna ideen själv. 8)

Användarvisningsbild

Re: Husqvarnas nya tanklock

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#267917 Tror ni verkligen att den tanken undvikit dem? Det finns ju olika färger eller fanns rättare sagt.
De svarta gjordes på två ställen, de gröna görs troligen bara på ett ställe och så vitt jag vet fortfarande på samma ställe. De görs här i Kristianstad.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarnas nya tanklock

stegmaster  
#267918
Mange skrev:Tror ni verkligen att den tanken undvikit dem?

NEI.
Men det er ju roligt och skoja lite med det. :wink:

Användarvisningsbild

Re: Husqvarnas nya tanklock

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#267919 Jo, det klart.

Men att säkra sågen så pass att det aldrig skiter sig, det går inte. Oavsett hur mycket tips som ges o vilket svar man får eller inte.
Skulle det gå då har man ett vinnande koncept de gärna köper. Och skulle de sakna intresset så är säkert Säker Skog intresserade.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarnas nya tanklock

Huskyman  
#267923 Appropå påfyllning; finns det ingen smart kombidunk med autostopp även för oljan?
Tycker man alltid häller för mycket olja då det är svårt att se när det blir fullt. Blir ju så jädrans kletigt.
Har en sån här idag:
Bild

Avatar Fallback

Re: Husqvarnas nya tanklock

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#267930 Många små förbättringar gör att risken för misstag MINSKAR, men sällan man helt kan eliminera dem. Men att bara hälla fel en gång per år istället för två är värt en del.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarnas nya tanklock

svampbob  
#267931 Bensinen tar ju alltid slut först så jag brukar försöka att inte fylla ända upp med oljan då jag vet att det ändå kommer att finnas kvar lite olja när jag tankar nästa gång. Ändå är det så lätt att fylla lite till och plötsligt rinner det över :o

Avatar Fallback

Re: Husqvarnas nya tanklock

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#267947 Jag tänker tvärt om, dumt att oljan tar slut så är noga att fylla på ordentligt. Så det rinner alltid över. :oops: Önskar spillfri påfyllning även av olja!

Användarvisningsbild

Re: Husqvarnas nya tanklock

Huskyman  
#267954 Ja, det är ju perfekt med autostopet på besinpipen. Helst vill man göra samma sak med oljan; bara trycka i pipen i hålet och fylla på utan tänka på att det rinner över. (Oj, det där låt lite kinky nu när jag läser det, men ni fattar... :wink: )

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).