Öppna kategorin

Sveriges största rotvälta?

16 inlägg 10267 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Sveriges största rotvälta?

ananders  
Elmia
Avatar Fallback

Re: Sveriges största rotvälta?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#267160 :shock: Stog träden på berget, det ser konstigt ut.

Avatar Fallback

Re: Sveriges största rotvälta?

elis  
#267164 Och vad är de man säger om att stå under rotvältor? :roll: Men väldigt speciell var den.

Avatar Fallback

Re: Sveriges största rotvälta?

jannee  
#267194 Finns säkert betydligt mer extrema rotvältor. Hade själv en på 70 talet som innehöll 19 fullstora granar. Hade stått på en mosse, Vältan var inte så lång dock, kanske 12 -15 meter minns inte så väl,dock minst 4,5 meter hög. Tog mig över 1 dag att reda upp. Fick arbeta upp ett träd i taget för att senare lasta upp det, det som tog mest tid var att förflytta allt ris, för att komma åt underliggande träd.

Användarvisningsbild

Re: Sveriges största rotvälta?

anersimyra  
#267204 Den där är ingenting gentemot två vältor vilka flyter omkring i en sjö i Nacka. Den ena är säkert 50x 25 meter, där växer gott om blåbär och mindre tallskog. Vältorna flyttar sig med hjälp av vinden, och seglar omkring som stora öar. :smile:

Användarvisningsbild

Re: Sveriges största rotvälta?

JensSkoog  
#267211
Mangan skrev::shock: Stog träden på berget, det ser konstigt ut.

Ser mera ut som sten-lera och med et täcke av matjord som granen sprider röterna i. När det blir lite tjäla och vind, lossnar övste laget från det under och då kan det gå som här. Sker ofta här på moränan.
Blir et helsike å steda i den högen!

Användarvisningsbild

Re: Sveriges största rotvälta?

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#267298 Ja den där var skapligt stor! framförallt lång! men jag har varit med om värre! under gudrun så var vårat rekord 32 granar och en liten tall i en och samma rotvälta! hur lång den var törs jag inte säga, men den var på högsta stället 8.4 meter hög! vi klättrade upp på dom nedre stammarna ,började uppifrån o kapa oss neråt... vi lämnade tre st av dom längst upp med ca 10 meters mellanrum åt skördaren så att inte vältan skulle slå åt nåt håll!...ja det var en del galenskap då nu när man tänker efter! men vad skulle vi göra? var det okapat så var det ett jävla gnäll på skördarn! å det vill man ju inte! :smile: om man kapade 2999 träd av 3000 så fick man minsann reda på att man missat ETT träd! :surp: :lol:

Avatar Fallback

Re: Sveriges största rotvälta?

Blivande snickare  
#267301 Det var en skaplig välta! :shock:
Du har ingen bild på den du vågar visa? :surp:

Användarvisningsbild

Re: Sveriges största rotvälta?

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#267324 Tror inte att det av nån anledning blev nån bild tagen av den! trots att jag för den tiden hade en skapligt avancerad mobil!...tror den hette nokia 6630 med 1megapixels kamera! blev förvånansvärt bra bilder med den mobilen ändå!..tror att det beror på den stora linsen/ljusinsläppet som faktiskt var på den! ska kolla runt lite bland dåvarande arbetskollegor om dom har bild på gigant rotvältan! :smile: ja nån sån lär man knappast få se igen!...men man vet aldrig! :roll:

Användarvisningsbild

Re: Sveriges största rotvälta?

JensSkoog  
#267327 Hoppas åtmintone aldrig du får se en sån igjen! Hördes som en jäkla jobb å reda ut, och inte direkt non söndagspromenad!

Användarvisningsbild

Re: Sveriges största rotvälta?

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#267336 Ja du har rätt Jens! det var inte vilken "walk in the park" som helst! men vi fixade till det till slut! Jag och kollegan ställdes förvisso under gudrun inför betydligt svårare uppgifter än denna!...nu när man tänker efter så är det ett rent under att man fortfarande är i livet! :surp: både han å jag var nära vid några tillfällen att stryka med! vill påstå att det var våran relativt goda rutin som gör att vi fortfarande är med med livet i behåll! :grin: ,,, en spricka på höger smalben är enda skadan jag fick då!...men det upptäckte jag inte förrens efteråt! :roll:

Avatar Fallback

Re: Sveriges största rotvälta?

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#267846 Är artikeln borta, eller är länken felaktig?

Användarvisningsbild

Re: Sveriges största rotvälta?

totte  
#267852 Har visst flyttat den, hittade den genom att söka på "rotvälta" på siten:

http://www.nsk.se/article/20140223/OSTR ... lta-hittad

Användarvisningsbild

Re: Sveriges största rotvälta?

JensSkoog  
#267854 Ligger här
http://www.nsk.se/article/20140223/OSTR ... lta-hittad

Användarvisningsbild

Re: Sveriges största rotvälta?

JensSkoog  
#267856 Två gubbar fann den i ungefär samma tid! Vi är inte fullstendigt utgågna på dato, Totte! :mrgreen:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).