Gallring

Rotstop vid motormanuell gallring?

42 inlägg 47643 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Rotstop vid motormanuell gallring?

rokon  
#266194 http://www.skogforsk.se/sv/sys/2298/2833/3048/3060/

Malwa
Avatar Fallback

Re: Rotstop vid motormanuell gallring?

alias  
#266393 Funderar på två saker kring det här med rotrötebehandling.

Var en entreprenör hemma och gallrade ett granbestånd i slutet på förra veckan och jag såg att han ej behandlat stubbarna (tror temperaturen var uppe och vände på ca 5,5-6 grader på dagen och lägre plusgrader på natten). Temperaturen har legat i det spannet sedan dess.

Nu till mina funderingar:
Är det någon större risk för rotröteinfektion i detta läge - medeltemperaturen över dygnet lär ha legat under 5+ sedan avverkningen (de har lovat upp till 6-8 plusgrader sön-mån och sedan lägre igen med minusgrader på nätterna)?

Min andra fundering var om man skulle ha någon positiv effekt av att köpa en dunk Adblue eller 2 st 10 g Rotstop gel och behandla nu i helgen. Funderade lite på hur djupt rötsvampen skulle kunna ha tagit sig sedan avverkningen - om man tog motorsågen och kapade av ca 1-2 cm trissa på stubbarna och behandlade den nya ytan (inget stort område, ca 1 ha)?

Ni som kör gallringsskördare i södra Sverige nu, hur har ni gjort de senaste veckorna med låga plusgrader - behandlar ni?

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Rotstop vid motormanuell gallring?

Mowi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#266414 Vet om några gallrare här omkring Jönköping och kronoberg och tror inte att någon har börjat bespruta stubbar ännu.

Användarvisningsbild

Re: Rotstop vid motormanuell gallring?

Seb macahan  
#266422 Inte helt hundra på denna uppgift. Jag har försökt få entreprenörer att köra med rotstopp i aggregatet. Näst intill omöjligt att få dom till detta och nu tror jag veta varför. Pergamentsvamparna i rotstopp dör vid temperatur över 40grader. I ett avverkningsaggregat kan rotstopp värmas upp till 70grader. Då är många av svamparna redan döda och man får betala extra för blåa stubbar....

Avatar Fallback

Re: Rotstop vid motormanuell gallring?

alias  
#266426
Seb macahan skrev:Inte helt hundra på denna uppgift. Jag har försökt få entreprenörer att köra med rotstopp i aggregatet. Näst intill omöjligt att få dom till detta och nu tror jag veta varför. Pergamentsvamparna i rotstopp dör vid temperatur över 40grader. I ett avverkningsaggregat kan rotstopp värmas upp till 70grader. Då är många av svamparna redan döda och man får betala extra för blåa stubbar....


Helt klart en intressant tanke - stekt pergamentsvamp lär inte ge rotrötan någon match.

Sker appliceringen av Rotstop via hål i svärdet (känns som att svärd och kedja skulle kunna bli tämligen varmt även med bra smörjning - framförallt på sommaren då rötsvampen är som mest aktiv)?

Om temperaturerna ovan stämmer undrar jag om nyttan med Rotstop-behandling är verklig eller är det placebo?

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Rotstop vid motormanuell gallring?

Seb macahan  
#266447 Som jag har förstått det så är detta tillsammans med "bökig" hantering av medlet, samt dålig täckningsgrad av stubben som gör det stora motståndet från maskinister. Jag skulle personligen aldrig gallra, slutavverka eller röja vid temp över 5grader utan rotstopp (vid manuellt arbete). Läste nånstans att stammar från 3cm och uppåt kan infekteras. En smittad stubbe vid slutavverkning kan bära rotticka i upp till 40år. Har i mina egna bestånd sett skillnader som kan härledas till manuell gallring vintertid (ingen röta) maskinell gallring tidig vår 30% röta vid 35-40år. Slump eller inte men jag röjer inte ens längre utan rotstop (vilket jag inte vill råda till, det tar tid att röja ändå, men har man röjning där mycket löv ska bort så går det an o ha en liten flaska i bakfickan till nån enstaka gran som ska bort). Medlet ska på helst inom 3min från kapet. Som inte detta ofog skulle räcka så kan en stubbe bli smittad av t ex ett skadat rotben i stickvägen på en inte avverkad stam.
Efter detta inlägg är man väl hatad av alla maskinförare i Sverige.....
Observera att detta är mina funderingar och jag har inte 100%belägg för dessa teorier men de är inte tagna i luften utan information finns att hämta på nätet bl a.

Avatar Fallback

Re: Rotstop vid motormanuell gallring?

Blivande snickare  
#267097 Fotat ur tidningen Skogsbruket, nr 1 2008.

Avatar Fallback

Re: Rotstop vid motormanuell gallring?

alias  
#267705 Hittade två intressanta länkar (även om nu den nedre är till en tillverkare av Rotstop - så man får väl misstänka att de inte håller igen på fördelarna):

Intressant att man i den finska artikeln beskriver hur man själv kan blanda till urealösning av gödning (ca 30 %-ig, borde alltså funka med Adblue från macken om man inte vill slabba själv med att blanda - tror den höll 32 % urea och klarade -11 ­°C om jag inte läste fel) för behandling vid manuellhuggning.

http://www.metsateho.fi/files/metsateho ... ndling.pdf

http://interagroskog.se/category/rotrota/

Bara mina fem ören.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Rotstop vid motormanuell gallring?

rokon  
#267716
rokon skrev:Jag testade på de få granar jag hade i rågången jag högg i fjol, med att behandla mot rotröta.
Jag använde Adblue som går att handla på vilken Statoil mack som helst och en blomspruta. Adblue har ju 30% urea i sig så den är klar för användning och är inte lika känslig som Rotstop. Får man något adblue över så är det ju bara kvävegödsel och kan användas som sådant. Man skall behandla flödigt.
Jag behandlade varje stubbe direkt efter fällning.


Jag lägger till en länk från skogforsk om ureabehandling obs från 1993 http://www.skogforsk.se/upload/Dokument ... earchIndex

Alias, det stämmer att Adblue har ca 32 % Urea, jag kollade upp det där med Adblue själv ifjol eftersom jag visste att adblue hade Urea i sig, Adblue var ju en produkt som ej fanns förr, men mycket praktiskt tycker iaf jag, med något som redan finns färdigt i rätt styrka. Fler användningsområden för en produkt ger bättre tillgänglighet och bra pris. Och visst klarar det lite minusgrader också, samt längre lagringstid färdig produkt.

Användarvisningsbild

Re: Rotstop vid motormanuell gallring?

Seb macahan  
#267735 Men är Adblue lika effektiv som Rotstopp?

Användarvisningsbild

Re: Rotstop vid motormanuell gallring?

rokon  
#267744 Det är nog rätt likvärt, har läst något om det förut, men jag tror att anledningen till att det började pushas mer för rotstopp var att några mossnissar tyckte att det kunde se lite bränt ut i mossan intill stubben efter behandling. Det blir liksom när man står och pissar på samma ställe.
Men i praktiken så tror jag Adblue är bättre då det är förenat med mindre risk för handhavande fel, rotstop är känsligt för det är en levande produkt, medans Adblue endast är vatten+Urea. Om det dessutom är så att temp i svärdet blir så hög att Rotstop värms upp till 40 grader C eller mer ja då är ju inte det alls bra.
Vore intressant att höra vad skördarförare säger som har behandlat med ureablandning visavi rotstopp ur handhavandesynpunkt, för det är nog främst där det kan skilja.
Men nu handlar ju tråden om motormanuellt, så då är det väl rätt klart, att enkelheten är ett plus.
Senast redigerad av rokon tis 25 feb 2014, 20:04, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Rotstop vid motormanuell gallring?

jönsson84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#267747 Finns det så många undersökningar på att rotstopp är så effektivt då? ja har för mej att jag sett någon men det va på åkermarksplantering har jag för mej.
Läser man det tillverkaren skriver är det ju säkert effektivt,men dom är ju enda tillverkaren/försäljningsstället oxå. Tar ju bra betalt oxå, har för mej de ligger runt 7000+ moms per kilo.
Urea kanske vore ett bra alternativ.
Sen är väll problemet att så länge det är risk att det fryser på nätterna,så finns ju risken att pump och tankar fryser sönder, vet inte om det är så roligt att blanda med glykol och sprida ut de i naturen.
Där kanske urea typ adblue är bättre, om det nu går att använda till/som stubbhandling.

Användarvisningsbild

Re: Rotstop vid motormanuell gallring?

rokon  
#267752 Klart att det går att använda Adblue för stubbehandling, det är innehållet som räknas, inte vad det säljs som. Dessutom tycker jag dunkarna är praktiska med medlevererad slang med pip, enkelt att fylla blomsprutan med, vid motormanuell behandling.

Avatar Fallback

Re: Rotstop vid motormanuell gallring?

alias  
#267755 Fattade det som att rotstop ej skulle blandas med glykol, ej nyttigt för svampen.

Urea orsakade tydligen korrosion på maskinerna, varför det ej var så intressant. Hade visst - 11 °C som fryspunkt, och det får väl ses som en fördel. Kanske bör man ha skyddsglas om man behandlar med Urea, pH låg visst på ca 9,5 för denna lösning?

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Rotstop vid motormanuell gallring?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#267766 Intressant med den finska skriften, lite merkonkret än motsvarande svenska.

Några särskilt intressanta punkter
1 Behandla både tall o gran
2 Behövs ej på torvmark
3 Behövs ej på stubbar under 10 cm

Nu är den 14 år gammal, någon som vet om finnarna har nya rekommendationer?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).