Skogsmaskiner (stora skogsmaskiner)

Köra skogsmaskin heltid, hur känns kroppen ?

73 inlägg 55737 visningar 18 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Köra heltid, hur känns kroppen ?

jönsson84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#267639 Såg nu att du inte bor så långt bort Mudderland, vet en duktig masserande kiropraktor om du ville prova nån gång. Han är inte så billig, men duktig på ryggar. Har iofs inte provat "vanlig" massage.
Jag brukar köra med njur/ryggbälte från apoteket "futuro", hjälper nog till lite så man inte sjunker ihop som en säck i stolen.
Sen tycker jag även plandämpare på stolen är en väldigt bra grej.
Själv har jag även fixat så jag har ett högre databord bakom min tv soffa, så jag kan stå vid datorn å även ha lite koll på TV:n.
Som sagt sitter man mkt på jobbet är det nog bra att både stå och röra på sig på fritiden.

Va har folk här för erfarenheter av olika stolar? Själv har jag en Kab och tycker igentligen den är lite för mjuk och dåligt sidostöd, tror beges med extra sidostöd både vid rygg och lår är bland dom bättre man kan ha.
Sitter man still i stolen,borde det inte rycka lika mkt i ryggen och man spänner sig inte på samma vis.

Olofsfors skogsmaskinsband
Användarvisningsbild

Re: Köra heltid, hur känns kroppen ?

Anders Hansson  
#267641 Jag har en grammer plandämpad stol. Jag gillar plandämpningen och armstöden men själva sitsen och ryggstödet är inte mycket att hänga i julgranen. Tycker beges ryggstöd ser riktigt fina med stöd för svanken osv. men jag tror inte dom har någon plandämpning.

Avatar Fallback

Re: Köra heltid, hur känns kroppen ?

jönsson84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#267753 Vi har lösa plandämpare under stolen både på ena skotaren och på h8an. På h8 satte jag dit en distans som byggde mindre på höjden för att få bibehålla fjädringsvägen, tror den gamla va 70mm satte dit en 40mm å så byggde plandämparen 30 mm.
Dämpar grammers inbyggda plandämpare både framåt/ bakåt och i sidled?

Avatar Fallback

Re: Köra heltid, hur känns kroppen ?

JD 2006  
#267776 jönsson84: Just nu kör jag Valmet 911.3 men kört 1270E före det......Snacka om skillnad i komfort :shock: :shock:

Håller på bli knäpp i denna röda karusell.....fruktansvärda små knyck ock ryck som man aldrig hade i 1270:in. Sen detta hydraulljud som man blir ganska less på när man kört några timmar.

Bästa slutavverkaren jag kört är nog ändå Ponsse Ergo då man har kranen helt på andra vagnen, man får bort väldigt mycket av de här små vibrationerna.

Bästa stolen jag provat är nog Bege 9000 med alla sidostöd som finns till den :-bd .

Grammer är alldeles för hård sits för min del annars var väl den okej också då den va plandämpad.

Användarvisningsbild

Re: Köra heltid, hur känns kroppen ?

Anders Hansson  
#268161
jönsson84 skrev:Dämpar grammers inbyggda plandämpare både framåt/ bakåt och i sidled?


Jo det gör den. Det går även att stänga av den i ena riktningen om man vill.

Avatar Fallback

Re: Köra heltid, hur känns kroppen ?

robban80  
#268498 Fy fan vad jag längtar till en komfortline till H8an har också lite problem med ländryggen. Har ändrat min kraninställning och tänker mig för mer noggrant när jag kör i terrängen och ser till att använda bältet jämnt. Men man skulle ha tänkt sig för redan för 5år sen och inte kört på som en tok.

Avatar Fallback

Re: Köra heltid, hur känns kroppen ?

jönsson84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#268552 Kan rekommendera plandämpare och ringa till rottne(eller kanske elfa) å köpa en ändlägessdämpgivare till lyftkolven(om du inte har dämpad kolv redan) om du har d5 i maskin.
Är en prototypgrej för den kan vilja frysa nån gång på vintern så dom satte inte på det på alla,men bara ställa om strömmen i datorn tills den blivit varm i så fall.
På dom nya tror jag kolven är dämpad hydrauliskt.
Comfort line vore grymt skönt, för mej jag läst om nåt vibrationsdirektiv som kommer så då måste alla maskiner uppfylla vissa värden,så nån förändring bör det väll bli inom nåt år tycker jag.
Tycker inte det skulle va så svårt att fixa nån form av bättre dämpning egentligen.
Va har du för stol robban80?

Konstigt att man inte lärde sej mer om vibrationer å risker med det i kombination med mycket stillasittande i skolan egentligen, trodde det bara var manuellhuggare som hållt på 30-40 år som fick besvär då.
Ställa ner kranhastigheten är nog en bra grej oxå,då borde det bli mindre "knyck och ryck" och kör man kranen genomtänkt behöver produktionen inte bli lidande heller snarare tvärt om kanske. Reco utbildningar brukar väll nästan rekommendera att ställa ner kranhastigheten.

Avatar Fallback

Re: Köra heltid, hur känns kroppen ?

robban80  
#268572 Bara man börjar tänka på hur man kör så märker man rätt snabbt vad man håller på med för dumheter. Man måste anlysera och ifråga sätta sig själv är det här det lugnaste och effektivast. Har man med säg det tänket några dagar till jobbet så kommer man oftast på sig själv men det är lätt att man bara hugger på utan att tänka alls.

Jönsson84 jag har en BeGe -Airvent stol håller med det kan väll inte va så svårt att få fram hyttdämpning till H8an men det känns som det är den maskinen rottne bryr sig minst om just nu. Kör en H8 från 2011 utan ändläges dämpning och utan sitt right det är något jag får ta och önska mig.

Avatar Fallback

Re: Köra heltid, hur känns kroppen ?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#268578 Eftersom det är fredagkväll kan jag väl kosta på mig en stilla undran om skogsarbetare har blivit ett sittande jobb? Problemen låter lika som de som sitter inomhus och jobbar, tex kassörska eller caddare.

Jag kanske skall vara glad över alla dessa möten som gör att jag måste flytta mig från en stol till en annan då och då. Hur är det, kommer ni inte ut under ert pass och jobbar ute något med såg eller annat?

Avatar Fallback

Re: Köra heltid, hur känns kroppen ?

jönsson84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#268594 Något som hade varit intressant vore att filma när man kör samtidigt som man har en vibrationsmätare och se vilka dom värsta momenten är och se va man kan göra åt det.

Robban80 Bege 3100? om det är annan modell än den går det få tag i extra sidostöd från förarmiljö,om du inte har de redan.
Själv har ja funderat om det skulle hjälpa lite att bara bytt hyttgummina till några som är betydligt tjockare.

Sit right och plandämpare är inte samma sak!
Sit right=stolsnivellering
Plandämpning= dämpning i sidled och/eller längdled.

Ändlägesgivaren kostar inte många hundralappar , man får förlänga skyddet för lyftkolven som fäste(tog själv lite plåt från en gammal diesltank) och så en slang som skydd till kabeln till elcentralen på bommen. Datorn i min va förberedd för det så det var bara att ställa in bromstid/ström.

Mangan: Japp, när träden ska igenom aggregatet måste det sitta nån i stolen.
Skillnaden på de som sitter inomhus är att dom sitter still, i skogen kränger det ju fram och tillbaka och skakar och hoppar.

Svårigheten som jag ser det är att accorden ofta inte tillåter allt för mycket manuellarbete om de ska funka ekonomiskt(ibland finns det ju inget behov heller),om det inte är special objekt vill säga där man kan fakturera det manuella merarbetet.
Eller att man utför tex förröjningen själv om det behövs(vid överlappande skift el. liknande).

Men snitsling och planering anser jag "Ha råd" med i mitt accord( ofta ett måste om det ska bli bra,mindre körskador och markägaren kanske kommer fram med sin traktor på stickvägen sen) om jag kör på bra i skördaren,även fällning av enstaka träd,men de blir ganska få om det inte är specialobjekt vill säga.

Användarvisningsbild

Re: Köra heltid, hur känns kroppen ?

totte  
#268623
Mangan skrev:Eftersom det är fredagkväll kan jag väl kosta på mig en stilla undran om skogsarbetare har blivit ett sittande jobb? Problemen låter lika som de som sitter inomhus och jobbar, tex kassörska eller caddare.

Jag kanske skall vara glad över alla dessa möten som gör att jag måste flytta mig från en stol till en annan då och då. Hur är det, kommer ni inte ut under ert pass och jobbar ute något med såg eller annat?


Maskinförare ger dig, i det hänseendet, det sämsta från två världar, stillasittandet från kontoret och en hel del av kroppsarbetets skadliga belastningar på kroppen.

Avatar Fallback

Re: Köra heltid, hur känns kroppen ?

ryssen  
#268641 intressant tråd,tycker allmänt att stolstillverkarna måste komma med bättre modeller,komma med lite nyheter .Tycker stolarna har sett likadana ut dom 10 sista åren,går man in i montern på Elmia och tittar och prov sitter så är det stortsett samma grejor som 4 år tidigare.Ja skulle vilja ha el-minne på armstöden,så när ja trycker på mitt förarprogram ställer stolen sig som ja har programerat den.
Är man två gubbar på en maskin som sitter helt olika,är det svårt att hitta sin bästa inställning.
Har kört slutavv skördare i 11 år och nu kör ja gallringskotare och ja blir mera sittandes i skotaren än tidigare,ja är dålig på att ta bensträckare men man vill köra ETT lass till på skiftet så chefen blir lite nöjdare .Stressen som har kommit i detta yrke är inte bra för belastningsskadorna ,tror det måste till stora förändringar i yrket för att det ska fungera långsiktigt,är oroande när unga killar som inte har fyllt 30 år redan har problem med rygg&axlar.
Själv fyller ja 50 i år :surp: ,känner av ländryggen men har klarat axlarn hyfsat,är självverksam i egen skog på fritiden så lite träning blir det.

Avatar Fallback

Re: Köra heltid, hur känns kroppen ?

torpöbo  
#268645 Hur mycket undervisas det om belastningsskador på skolorna egentligen??

Avatar Fallback

Re: Köra heltid, hur känns kroppen ?

JD 2006  
#268757
torpöbo skrev:Hur mycket undervisas det om belastningsskador på skolorna egentligen??


Jag har gått både skola och kört i produktion nu i några år. Jag har än inte fått någon information hur man skall ställa in en stol rätt eller några andra hänvisningar kring detta med belastningsskador :shock:

Det "lilla" man lärt sig har man tagit reda på själv och fått reda på av läkare när man varit där pg.a. ONT i ryggen m.m. :???:

Finns det något skogsbolag idag som satsar pengar för att förarna skall må bättre?

Avatar Fallback

Re: Köra heltid, hur känns kroppen ?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#268765 Enskift och omväxlande arbete tror jag är det enda som hjälper. Nya stolar i all ära.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).