Arbetskläder för skogen

Skor

14 inlägg 13031 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Skor

silvertippen  
#241059 Nu med dom nya reglerna att det ska va sågskydd i skorna kan jag inte längre röja i le chameaustövlarna, dom enda stövlarna som håller! Kängor är helt förkastligt då dom läcker in vatten eller blir så blöt utifrån så dom väger 5kg styck. Huggarstövlar har ju en komfort som en T-Ford och jag tar ju ett å annat steg på dagarna. Kom igen med tips!!



   TS
Användarvisningsbild

Re: Skor

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#241075 Jag har Husqvarnas Classic känga, blir ju inte blött om man fettar in dem ordentligt!
Huggarstövlarna åker på om det är väldigt sumpigt och blött.
Förra säsongen regnade det nästan varje dag så då hade jag huggarstövlar på mig hela tiden, tycker inte att komforten och vikten stör speciellt mycket.

Avatar Fallback

Re: Skor

Johanm  
#241083 Meindls huggarkängor med goretex är grymma.
Är i stort sätt inte klumpigare än vanliga vandringskängor och om man fettar/inpregnerar håller dom vattnet ute lika bra som stövlar.
Jag röjer med dem året runt!

MVH

Avatar Fallback

Re: Skor

Röjaren  
#241173 Detta är väl ytterligare ett påhitt från myndigheterna som saknar verklighetsförankring. Vad jag förstått så stoppar inte sågskyddet i kängorna/stövlarna en sågklinga. Sedan vet jag inte hur man skall lyckas såga sig själv med en röjsåg, går säkert men man måste då vara väldigt vig.

Avatar Fallback

Re: Skor

jolo  
#261340 Det var en av våra killar som trillade bakåt och i fallet sågar klingan genom ytterlädret på kängan men inte fodret
detta slutade lyckligt,nya kängor var det enda resultatet
detta hände före reglerna om sågskydd för fötterna vid röjning och då använde vi graningekängor

Användarvisningsbild

Re: Skor

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#261356 Tycker du bör ställa frågan till arbetsmiljöverket, ju fler som gör det, ju större möjlighet är att de kan ändra så att det enbart blir stålhätta som gäller så man slipper åtminstonde kravet på sågskydd som knappast hjälper mot en klinga i full rotation.

har själv ställt frågan 2 ggr till dem, en gång på deras facebooksida och en gång till en som var och gjorde ett besök på arbetsplatsen, ingen kunde dock riktigt svara på frågan.

Användarvisningsbild

Re: Skor

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#261730 Hörde ryktas om att kravet på sågskydd är på väg att ändras eftersom det ändå inte ger något skydd mot klingan. Misstänker att den som skrivit reglerna först måste svälja stoltheten och erkänna sitt misstag. Kan nog ta ett tag men man kan ju alltid hoppas.

Avatar Fallback

Re: Skor

stihl91  
#261732 Tycker det inte låter så säkert att röja i kamelstövlar. Dem är lätta och sköna men har noll stöd för vristen. Måste vara hemskt lätt att vricka sig när man snubblar runt bland röjstammar. Då tror jag det är bättre med ett par styvare stövlar är bättre.

Avatar Fallback

Re: Skor

m3sk  
#262564 Instämer att huggarstövlar inte tillför något extra skydd. Gjorde ett test med en bräda instucken i en huggarstövel och simulerade ett kast med röjsågen. Hade det varit en fot i stöveln hade den blivit kvar där.... Den vanligaste olyckstillbudet vid röjning är fallolyckor, jag kan inte förstå att olyckorna skulle minska med stora tunga stövlar.....

Användarvisningsbild

Re: Skor

Sedvall  
#267319 Är inte kravet bara "skyddskor" för röjning, alltså skor med stålhätta!? Så har då jag fattat det..

När man fettar in ett par kängor, vad använder man då? Tips på produkt mottages

Användarvisningsbild

Re: Skor

T Landström  
#267338
Sedvall skrev:Är inte kravet bara "skyddskor" för röjning, alltså skor med stålhätta!? Så har då jag fattat det..

När man fettar in ett par kängor, vad använder man då? Tips på produkt mottages


Jag skulle nog rekommendera Ny Gammal Lädersmorning.
Fast det beror lite på vad du har för kängor oxå...?

Användarvisningsbild

Skötsel av Huggarkängor

traktorz  
#267343 För Lundhags kängor rekommenderas NIKWAX, inte fett, se inlägg i tråden om Huggarkängor!

Ref:
♦ Skötsel av Huggarkängor
viewtopic.php?f=108&t=14641&start=15#p202176

Användarvisningsbild

Re: Skor

T Landström  
Användarvisningsbild

Re: Skor

anersimyra  
#267353 Innan kängor fettas ska de utsättas för torrt damm, dammet kommer senare att fungera som tätning. Fettet ska inte innehålla alltför mycket djurfett, för stor andel djurfett gör lädret alltför mjukt och genomsläppligt för vatten. Detta stod att läsa i skötselråden för mina sthilkängor. Jag följde råden och kängorna är helt vattentäta. Första veckan såg jag till att de blev riktigt dammiga, jag sköljde sen av dem och fettade in dem med lämpligt fett. Vecka två använde jag kängorna vid bygge av spänger genom ett kärr. Det var vatten högt upp på skaften, kängorna var och är helt vattentäta trots att ovanlädret lossat fram vid tåhättan.. :smile: :smile:

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).