Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Rikta trädfällning med vinch på ATV?

8 inlägg 7339 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Rikta trädfällning med vinch på ATV?

ChristerLun  
#267201 Jag tänkte på en sak nu när vi skaffat en liten 4 hjuling. När man ska fälla ett träd som lutar åt fel håll och har traktorn med kran så är det bara att koppla och sätta i lagom spänn innan man fäller det och dra sista biten så det ramlar. Har man stödbenen nere så är det sällan något problem bara man tänker lite.

Men om man nu ska göra samma sak med 4 hjulingen och vinch så har man bara några hundra kg och inga stödben, och klenare vinch. Vi har en å där alla träd lutar över ån mer eller mindre, jag ser framför mig att man kopplar vinchen och drar och trädet går i ån ändå som är rätt ström, trädet flyter iväg och då får man ju inte loss vajern och har då ett ankare på 4 hjul istället. :-(
Det är inte så bra på fasta land heller om hjulingen far iväg som en vante efter trädet.


Naturligtvis försöker man inte ens med stora träd men dom små vore smidigt, frågan är bara om man alltid håller sig på rätt sida gränsen för vad som går...

Jag har funderat på att koppla med kastblock och fästa i andra träd men då är smidigheten borta om det är några träd och man kan lika gärna ta traktorn istället.

Är det någon som har något smart sätt att koppla så man kan få det att släppa eller annan teknik?



   TS
Användarvisningsbild

Re: Rikta trädfällning med vinch på ATV?

anersimyra  
#267202
image.jpg
Du kan byta till dyneemalina, den är lätt att kapa. Använd fällsax för högt tag på ett snabbt och smidigt sätt. I fällsaxen har du antingen wire eller en hård riktigt rund lina av skotlinetyp. På vinschkroken sätter du en spänngroda, ju hårdare du drar, desto hårdare klämmer grodan åt wire eller lina.
Mvh Anders.

Användarvisningsbild

Re: Rikta trädfällning med vinch på ATV?

Jeep  
#267255 Ska man vincha något med ett lätt fordon så bör man alltid sätta fast fordonet mot något fast föremål (träd eller annat) annars kan man ju inte dra speciellt mycket med vinchen.

Avatar Fallback

Re: Rikta trädfällning med vinch på ATV?

ChristerLun  
#267596 Tack för svar, att koppla ett rep mellan träd och vinch kanske är en kompromiss, risk att repet fjädrar och blir livsfarligt om det släpper?

Om man spänner fast 4 hjulingen och drar är det risk att man drar ramen sne då? Jag har vinchen fram, dragkroken kunde man förankra i då.
Inte aktuellt mitt på gärdet som är mot ån i alla fall, man får ta ut traktorn och spänna fast i då.
Finns något enkelt jordankare?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Rikta trädfällning med vinch på ATV?

anersimyra  
#267601 Gör en ram med uttag för minst 3 st spett. Spetten ska ha ett öga i toppen, där sticker man in ett spett för att vrida loss spetten ramen är förankrad med. Sådana markankare användes på ingenjörsförbanden, det borde gå att finna sådana någonstans.
Mvh Anders.

Användarvisningsbild

Re: Rikta trädfällning med vinch på ATV?

Blue  
#267602 Man ska aldrig fästa fordonet man vinschar med, går det illa så skrotar man fordonet.
Däremot kan man fästa vinschen mot något, på en bärningsbil så sitter ju stödbenen och bärgningsaggregatet ihop som en enhet och det händet att man fäster stödbenen i en stor grävmaskin eller liknande för att stå stilla.

Du kanske kan sätta en stropp från vinschen bakåt under ATVn i något som står stilla.

Avatar Fallback

Re: Rikta trädfällning med vinch på ATV?

ChristerLun  
#267881 Smart med ramen och spett, har sett något liknande på Maskinisten men vill gärna ha det i huggarlådan och då blir det en kompromiss med storlek. Hur långt brukar man behöva slå ner spetten? Bankar man på med slägga över 1 meter eller kan några dm räcka om man ska dra loss sig själv mitt på gärdet?


Jag funderar på stödben om man ska dra, vinschen är monterad lite dumt mitt på för att få bra drag bakåt men om man spänner några slanor snett mot frontbågen där vinschen sitter borde man ha bra hjälp utan att riskera ramen.

Jag har sett bild på dom som spänt fast hojen i dragkroken och drar med vinschen fram så den hänger i luften, det känns inte rätt.


Den där spänngrodan, finns snabbutlösning på den utifall man vill släppa snabbt?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Rikta trädfällning med vinch på ATV?

anersimyra  
#267904
ChristerLun skrev:Smart med ramen och spett, har sett något liknande på Maskinisten men vill gärna ha det i huggarlådan och då blir det en kompromiss med storlek. Hur långt brukar man behöva slå ner spetten? Bankar man på med slägga över 1 meter eller kan några dm räcka om man ska dra loss sig själv mitt på gärdet?


Jag funderar på stödben om man ska dra, vinschen är monterad lite dumt mitt på för att få bra drag bakåt men om man spänner några slanor snett mot frontbågen där vinschen sitter borde man ha bra hjälp utan att riskera ramen.

Jag har sett bild på dom som spänt fast hojen i dragkroken och drar med vinschen fram så den hänger i luften, det känns inte rätt.


Den där spänngrodan, finns snabbutlösning på den utifall man vill släppa snabbt?
Hur djupt du ska slå ner spetten beror ju på underlaget. Har du mycket som ska fällas utefter ett dike eller annan kant där inget vinschfäste finns fungerar ett större markankare bra. Du kan ju bogsera ankaret efter hjulingen. Du kan även bygga en pulka i plåt, pulkan kan konstrueras så den kan fästas i marken med minst 4 spett, precis som ett markankare. Du kan montera elvinsch och batteri i pulkan, laddkabel kan du ta från hjulingen vid behov. Far prylarna åt " skogen " riskerar du bara att rycka loss kablarna. :smile: men du kan såklart även ha manuell vinsch i pulkan/ankaret. Nej, " grodan ", släpper greppet när draget upphör, den är perfekt om du har wire kopplat till trädet, har du lina till trädet är det förstås smidigare att slå en knop. :smile:

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).