Motorsåg och handhållet

hjälp med tyda årsmodell på 242 g

6 inlägg 3981 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

hjälp med tyda årsmodell på 242 g

axenthomas  
#267053 Hej. Hur tyder man årsmodellen på 242? Har två motorhalvår som har typnummer. 9220006 och den andra 9220289? Tack på förhand:-)



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: hjälp med tyda årsmodell på 242 g

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#267095 Tillverkade 1989 vecka 22

Användarvisningsbild

Re: hjälp med tyda årsmodell på 242 g

stegmaster  
#267102 Jag hittade en inskripsjon på innsidan av toppkåpan til min 42, när jag skulle kolla luftfilteret i går.
Har aldrig sett detta förut(antagligen på grunn av skit), men efter lite rengöring ser det ut som et ur.
Och vid närmare koll., står det 93 i mitten och en pil vid 2 tallet.
Altså en en 93 mod. tillverkad i februar, skulle jag då tro.
Nån som vet at detta er korrekt??

Användarvisningsbild

Re: hjälp med tyda årsmodell på 242 g

totte  
#267109 Det är stämplingen från plastmaskinen och då vet du när kåpan är gjord i alla fall. Såna stämplar med år i mitten och en pil mot månaden är rätt vanliga på plastgrejor, man kan se det på dunkar, leksaker och delar till maskiner och allt möjligt annat.

En smart grej, gjord i två delar. När nästa månad kom så vreds den ena delen fram en månad bara. Vid årskiftet behövs bara en ny årsstämpel i mitten.

Användarvisningsbild

Re: hjälp med tyda årsmodell på 242 g

stegmaster  
#267114
totte skrev:Det är stämplingen från plastmaskinen och då vet du när kåpan är gjord i alla fall. Såna stämplar med år i mitten och en pil mot månaden är rätt vanliga på plastgrejor, man kan se det på dunkar, leksaker och delar till maskiner och allt möjligt annat.

En smart grej, gjord i två delar. När nästa månad kom så vreds den ena delen fram en månad bara. Vid årskiftet behövs bara en ny årsstämpel i mitten.

Ok, tackar. :grin:
I mitt fall er kåpan lik med sågen, det vet jag, då jag fick den (vil säga köpa den för 500kr) i nästan nyskick efter en granne som dog. Var knappt körd 1 timme (orginalkedjan var inte ens filat va jag kunne se).

Avatar Fallback

Re: hjälp med tyda årsmodell på 242 g

axenthomas  
#267197
th skrev:Tillverkade 1989 vecka 22

Ok. Tack för svaret:-)

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).