Öppna kategorin

borg tror inte på lantbruket.

151 inlägg 48712 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: borg tror inte på lantbruket.

björken  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#267124
foton skrev:Jag misstänker att signaturen "björken" är täcknamn för A Borg.

Du skulle nog bli förvånad om du visste vad jag röstade på :grin: Jag försvarar inte alliansens politik, vill bara inte låta "fikarumsgnället" bli upphöjt till sanning.
Det finns som sagt många problem i samhället, men för att kunna diskutera det måste man utgå från riktiga fakta, inte gnäll, rykten och svammel.

Elmia
Avatar Fallback

Re: borg tror inte på lantbruket.

Husqy346  
#267130 Jaja ekonomiskt sett så en 3 -4 mille ut varje månad i våran kommun ca 800 pers som får från socalförvaltningen . Skulle varje kommun ha det så blir det en hel del pengar

Avatar Fallback

Re: borg tror inte på lantbruket.

haggloader  
#267136 Vad gäller minskning av stadsskuld beror det i viss grad på stora utförsäljningar, ex. Telia och Nordea. Förmodligen också Svensk bilprovning, men vet dock inte hur mycket pengar det gav.
I ett skogsbruk är det lätt att få positivt kassaflöde om man säljer ut skogsmarken...

Vad gäller statisken över socialbidragstagare är det tydligt att statistikmetoden förändrades runt år 2011 och det förklarar nedgången. Socialbidragstagare korrelerar nog mot arbetslöshet och den ökade och så skulle också antalet socialbidragare göra.

Det blir inte särskilt rättvist att jämföra skattebasen i absoluta tal mot ex BNP, då antalet invånare har ökat markant.

Användarvisningsbild

Re: borg tror inte på lantbruket.

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#267141 Pensionärerna får ut ca 500:- netto mer per månad nu än 2006
Studiemedlena är höjda.
Fribeloppet för studenter är rejält höjt.
Statsskulden lägre.
Köpkraften för vanligt folk är mkt högre
Fler är i arbete, historiska rekordsiffror nu.
En LO-familj har fått ca 200 000:- mer att leva av sen 2006
Sverige har bästa ekonomin i Europa.
Sverige är bästa landet att åldras i.
Sverige har topplacering på vård
Välfärden har aldrig tidigare fått så mkt pengar som nu.

Så då är det dags för V & Mp att ta makten?

Avatar Fallback

Re: borg tror inte på lantbruket.

stektlök  
#267154
Slurfi skrev:Pensionärerna får ut ca 500:- netto mer per månad nu än 2006
Studiemedlena är höjda.
Fribeloppet för studenter är rejält höjt.
Statsskulden lägre.
Köpkraften för vanligt folk är mkt högre
Fler är i arbete, historiska rekordsiffror nu.
En LO-familj har fått ca 200 000:- mer att leva av sen 2006
Sverige har bästa ekonomin i Europa.
Sverige är bästa landet att åldras i.
Sverige har topplacering på vård
Välfärden har aldrig tidigare fått så mkt pengar som nu.

Så då är det dags för V & Mp att ta makten?


Stackars pensionärer ! Tänk på en metallare tex vart hamnar den i lönelistan om metall gjorde en deal om 500 kr i mån på 9 år. Det är 500 kr ca vartannat år ungefär som är nära verkligheten för alla andra.

Studiebidraget skulle sänkas med 300 nu och lånedelen höjas. Där fick den fattige en känga till. Tack !

Användarvisningsbild

Re: borg tror inte på lantbruket.

stegmaster  
#267155
Slurfi skrev:Sverige har bästa ekonomin i Europa.

Nja, om du skrevet EU, så kanske, men senast jag kollade var even Norge en del av Europa. :wink:
Den mest dynamiske ökonomien i Europa er faktisk Polen som har. :surp:
Så det beror nog mer på hur man räknar och vilka tall man ser på.

Sen er inget konstigt i sig at ha lite utomlandsgjeld, even Norge har det (604millioner vid utgången av 2013), endast för at det praktisk att ha det så. (oljefondet er på över 5000milliarder, så man kunne ju nollat det lånet et xxx antal gånger om man ville).
Nu vet jag inte årsaken bakom Sverige`s utomlandsgjeld, men som sagt inget konstig i sig, utan att veta årsaken til detta.

En HDI översikt (liknande BMP, men her er even sociala skillnader och div. medräknat, altså inte bara rena BMP tal. En mera rettvis översikt enligt dom som vet.)


Uten navn.jpg

Användarvisningsbild

Re: borg tror inte på lantbruket.

vetinte  
#267156 A
Senast redigerad av vetinte tor 06 mar 2014, 16:54, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: borg tror inte på lantbruket.

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#267159 Så, det spelar ingen roll vad som är sanning eller ej, det räcker att tycka riktigt hårt?

Man borde ha ett inträdesprov till röstbåset...

Avatar Fallback

Re: borg tror inte på lantbruket.

björken  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#267167
haggloader skrev:Vad gäller minskning av stadsskuld beror det i viss grad på stora utförsäljningar, ex. Telia och Nordea. Förmodligen också Svensk bilprovning, men vet dock inte hur mycket pengar det gav.
I ett skogsbruk är det lätt att få positivt kassaflöde om man säljer ut skogsmarken...



Nu var ju påståendet här att statskulden "bevisligen" ökat, vilket vi inte sett något bevis för än, snarare motsatsen. Sedan finns det ju all anledning i att gräva i varför det ser ut som det gör.

Frågan om samhället ska driva företag och verksamheter i egen regi och i så fall inom vilka områden eller överlåta det till privata företag är intressant.
Jag ser fördelar med bägge alternativen.

Avatar Fallback

Re: borg tror inte på lantbruket.

björken  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#267168
vetinte skrev:Med statestik kan jag "bevisa" allt o få det till min fördel.

Gör det då, jag väntar, men då menar jag inte "klickopinionsmätningar" som statistik.

vetinte skrev:Tror inte den ensamstående mamman som är intvingad i Fas-3 tex tycker att grafen om minskad arbetslöshet o bättr välfärd stämmer särskilt bra.
Men däremot är hon jaävligt uppgiven för att överheten får alldeles för många att gå på att hon har de så jävla bra. O bara "gnäller".
Villket inte stämmer överäns med den verklighet hon lever i.
O detta var bara ett exempel.


Låt oss ta detta exempel då, hur skulle du vilja förändra politiken i sak så att denna ensamstående mamma får det bättre?

Avatar Fallback

Re: borg tror inte på lantbruket.

elis  
#267171 prof C Northcote Parkinson har formulerat en del lagar om administration inom förvaltningar och företag. En av dem är the Swedish Law, presenterad bl a vid Arbetsgivarnas konferens 1980. Lite kul att fundera på i dessa tider.

Sikta på välstånd, och du får sysselsättning.
Sikta på sysselsättning, och du får allt annat än välstånd.

Användarvisningsbild

Re: borg tror inte på lantbruket.

vetinte  
#267224 A
Senast redigerad av vetinte tor 06 mar 2014, 16:54, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: borg tror inte på lantbruket.

mannen  
#267231
vetinte skrev:Men här e en lite hint om stadsskulden o dess utvekling.
Sec för sec.
http://www.statsskuld.com/

Vilka slutsattser man drar är upp till var o en.



Den där sidan där man kan följa statsskulden i "realtid" är baserad på en prognos och den där fina grafen med statsskulden över tid tycker jag blir lite orättvis då den bara visar lite mindre än tio år tillbaks.

http://www.ekonomifakta.se/sv/Fakta/Off ... tsskulden/
Tittar man här så ser man att statsskulden toppade i slutet av nittiotalet.

Avatar Fallback

Re: borg tror inte på lantbruket.

björken  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#267234
vetinte skrev:
Ang den "ensamstående mamman" så finns där mycket att förbättra.


Absolut, men vad och hur är nyckelfrågorna.
Att vara del av fas3 är vi överens om att det inte är ett önskvärt läge, men hur ska man förhindra att människor hamnar utanför arbetsmarknaden och hjälpa dem som hamnat där tillbaka?

Att sitta och önska sig tillbaka till någonslags forntid leder ju ingenstans, vi lever ju i en helt annan tid nu med andra förutsättningar, både lokalt och globalt.

Avatar Fallback

Re: borg tror inte på lantbruket.

björken  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#267235
mannen skrev:
vetinte skrev:Men här e en lite hint om stadsskulden o dess utvekling.
Sec för sec.
http://www.statsskuld.com/

Vilka slutsattser man drar är upp till var o en.



Den där sidan där man kan följa statsskulden i "realtid" är baserad på en prognos och den där fina grafen med statsskulden över tid tycker jag blir lite orättvis då den bara visar lite mindre än tio år tillbaks.

http://www.ekonomifakta.se/sv/Fakta/Off ... tsskulden/
Tittar man här så ser man att statsskulden toppade i slutet av nittiotalet.


Ja, dessutom är den väl i absoluta kronor utan hänsyn till inflation eller BNP utveckling.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).