Vedmaskiner, flishuggar

Kraft och hastighet på vedklyv

13 inlägg 14927 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Kraft och hastighet på vedklyv

rocky96  
#266759 Hej allihopa, jag går i vedklyvsbyggar tankar. Har fallit för denna idé.



Jag har en tvåstegspump som ger rätt "bra" prestanda men nu är valet vilken cylinder som skall väljas. Självklart är massor med kraft och snabb kolvstång det optimala men fysiken sätter ju sina gränser.

Det saknas ju inte kraft i något av alternativen men man vill ju köra pumpen i lågtrycks läge så mycket som möjligt.

Cylinder 120/70/600 mm
Tryck kraft 8,5 / 23,4 ton
Drag kraft 5,6 / 15,4 ton
Tryck tid 6,1 / 18,5 sek
Drag tid 4,0 / 12,2 sek

Cylinder 100/50/600 mm
Tryck kraft 5,9 / 16,3 ton
Drag kraft 4,4 / 12,2 ton
Tryck tid 4,2 / 12,9 sek
Drag tid 3,2 / 9,6 sek

Vad är era åsikter/erfarenheter kring kraft och hastighet på klyven?
Vilken storlek på cylinder skulle ni välja?



   TS
Trejon
Avatar Fallback

Re: Kraft och hastighet på vedklyv

stektlök  
#266824 4,4 verkar lite klent i dragkraft om det ska klyva.... tror att min hydraliska eldrivna faxe ger 7.

Videon du länkar är en bra klyv tycker jag men ska ej användas av 2 för det ser farligt ut och tänk vad skönt det skulle va med eldriven å tyst maskin :)

Avatar Fallback

Re: Kraft och hastighet på vedklyv

rocky96  
#266831 Ja, det är just de som är frågan. Duger den klenare cylindern med 4,4 ton's dragande kraft eller kommer den att ständigt växla över på högtrycksläget på retur klyvningen?

Jo, tanken är att förfina den "amerikanska" versionen med eldrift och även en rejäl gnutta sunt förnuft :lol:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kraft och hastighet på vedklyv

Skogstomte  
#266864 Vi brukar låna en vedmaskin Japa, den trycker med 5,6 ton. Det räcker gott till en 4-klyvskniv. Visst kan den stanna i en klyka om det är lövved men det är sällan. Maskinen klarar upp till 30 cm grova klabbar.

Vi har också en vanlig hydraulklyv med enkelkniv som trycker 7 ton, den tar nästan allt. Jag röstar på den mindre cylindern, man behöver ju inte lägga de vresigaste bitarna på den dragande sidan.

Användarvisningsbild

Re: Kraft och hastighet på vedklyv

totte  
#266898 Instämmer med Skogstomte, 4,4 ton klyver nästan allt utom de allra vresigaste. Jag räknar då med normalved av björk och barrved, inte alm och annat vresigt ädellöv. Är det sånt du skall klyva så gäller den större cylindern.

Har också en 7-tons enkelklyv och den har hittills aldrig stannat i en bit. En granne har en hobbyklyv på 4 ton, har sett den klyva det mesta utan att stanna. Så jag skulle gissa att med 4,4 tons kraft går den över till högtryck i max 5% av fallen.

Grundkonstruktionen på den klyven gillar jag, enkel och tålig ser det ut som. Att amrisarna nästan alltid kör bensindrift är för att dom sällan har ett elnät som klarar en klyv. 1-fas 110 V är vanligast tror jag.

Avatar Fallback

Re: Kraft och hastighet på vedklyv

rocky96  
#267032 Hej, Tack för era svar.
En annan anledning till att jänkarna kör med bensindrift är att som vanligt ska ju allt va så stort och "hävvyy dutty" där borta, då kommer man inte långt med el även om de skulle råka ha 3 tampar med 475V på gården.

Klyven i filmen har ju en 28 gallon pump.

Min pump ger 22 gallon som mest o då är det inte mycket marginal kvar på en 20A huvudsäkring när det ska va eldrift. Har en diesel som plan B men då har man ju de där med oljudet.

   TS
Avatar Fallback

Re: Kraft och hastighet på vedklyv

stektlök  
#267039 ÖÖh Rocky sätt igång ö bygg nurå !! Å så lägger du upp bilder på varenda svetsfog du lägger så vi får se ditt mästeverk VÄXA fram :mrgreen: :mrgreen:

Så skjuter vi ideer på vägen 8)

Avatar Fallback

Re: Kraft och hastighet på vedklyv

Skogstinsen  
#267057 Jag har en bala agri 110. Den ligger på 7/10 ton, och på högtryck klyver den allt!!! Jag klyver mellan 50-60 cm dia. Björk som skit men då på enkel kniv. Har ibland kört ännu grövre över 70 cm men då får klyven jobba hårt o man får ha slägga o slå tillbaka o klyva igen.

Det beror ju på hur grov ved du har, 5.9 ton kan tyckas lite snålt om du har grov björk m.m. Men jag tycker nog ändå att du ska använda dig av den mindre du har ju 16.3 ton i högtryck på den. Då kan du lägga en klamp på tvären o göra flis av den. :-)

Användarvisningsbild

Re: Kraft och hastighet på vedklyv

totte  
#267070 Av björk så är det knotiga bitar med klykgrenar och reäla grovgrenar och så stora rotbitar som kan behöva den stora kraften. Vanliga raka bitar även med en del normal kvist i behöver inte så särskilt stor kraft.

Tiderna nedan är genomsnitt av dragande och tryckande.

Säg att det är, som jag gissade, 5 % av bitarna som kräver högtryck:

95 x 3,7 = 352
5 x 11,2 = 56

Medeltid: 408/100 = 4,08 s

Eller ta värre fall, 20 % av bitarna kräver högtryck

80 x 3.7 = 296
20 x 11.2 = 224

Medeltid: 520/100 = 5,2 s



Med den större kolven, kanske 2% som kräver max kraft.

98 x 5 s = 490
2 x 15,5 = 31

Medeltid: 521/100 = 5,2 s

Så om du har fruktansvärt besvärlig ved, var femte bit växlar till högtryck, så går det tidmässigt jämnt ut. Du lär behöva riktigt urjäklig ved för att alls vinna på den större kolven.

Allt förutsätter förstås att du räknat rätt på tryck, flöden och kraft.

Avatar Fallback

Re: Kraft och hastighet på vedklyv

rocky96  
#267121 Om man klyver i högtrycksläge så är det väl bara att avlasta pumpen så snart en bit är spräckt så återgår pumpen till lågtrycksläget och man kan klyva vidare med den högre farten. Är det nån som har erfarenhet från 2-stegspump i vedklyv som kan bekräfta detta?

Alla beräkningar är gjorda med PMC Hydraulics verktyg, jag hoppas de stämmer. :???:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kraft och hastighet på vedklyv

stegmaster  
#267126 Ja, jisses, den minsta 100mm håller lenge.
Det er samma som sitter på Igland vedprocessor och den både klipper och klvyer träd på 28cm i samma moment. Returen av kolven som er för den manuella klyven trycker(drar) 9 t vil jag minnas.
Om man tenker snabbhet, så funkar det best med et manuelt tillslag av kraftgången av kolven.
Dom automatiska stanner ofta upp lite (kolla bara på videoer av sami autochopper,så ser du va jag menar)och kör sen hela kubben på kraftgång, med manuell slår du bara til i själv splittögonblikket utan fordröjning, sen återgår den umiddelbart til snabbgång.
Har detta på min vedmaskinen, och funkar riktig snabbt, "näckdelen" er ju at du får sköta den manuelt, men mycket snabbare en någon aut, jag sett.
Dessutan mycket sällan det behovs, själv med endast 5,6t snabbgång (9t kraftgång), och 4 klyv kniven.

Avatar Fallback

Re: Kraft och hastighet på vedklyv

rocky96  
#272661 Hej,
Tack för Era tankar kring detta, det blev en 100mm cylinder.
Hydraulaggregatet får bli en separat historia för att detta skall bli "hanterbart"... :wink:

8361

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kraft och hastighet på vedklyv

totte  
#272714 Fint, tror du klarar dig bra med den cylindern. Ser välbyggd ut så långt. Och rejäla hjul, tänker du göra drag så den kan dras med bil/traktor/fyrhjuling?

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).