Traktorer och processorer

Högre tryck i hydraulen på Boxer 350 -64

19 inlägg 19757 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Högre tryck i hydraulen på Boxer 350 -64

Lövnäsen  
#70781 Jag har stora pumpen på min Boxer 350 ger 47 lit/min. Men nu undrar jag om det är någon som har nån ide om hur, och om det går att ställa upp trycket i systemet lite. :?: :???:

Den ger ett tryck idag på 115-120 kp/cm2.

Bm 600 hade ett tryck på 140 kp/cm2.

Det är nästan samma hydraul-system på dom.

Är det någon som vet vad som skiljer dom åt, är det överströmmningsventilen :?:

Går det att byta till samma ventil i Boxern. :?:

Jag vet att ventilen i Boxern är ställbar.

Skulle det fungera eller rasar hela skiten o det sprutar olja överallt. :?: :???:

Finns det nåt annat man kan göra :?:

Som det är nu går det skapligt men jag förlorar styrka i kranen vid skogskörning. Har en Farma 6-38 griplastarvagn efter.



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Högre tryck i hydraulen på Boxer 350 -64

Trollet  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#70787 Lägg brickor mellan fjäder och tapp på överströmmningsventilen 3-4 mm räcker höjer trycket till 160 .

Avatar Fallback

Re: Högre tryck i hydraulen på Boxer 350 -64

Lövnäsen  
#70797 Tack Trollet.. :grin:

Håller original hyraulsystem för det eller rasar det efter ett tag :?:

Har du erfarenhet :?:

   TS
Avatar Fallback

Re: Högre tryck i hydraulen på Boxer 350 -64

Trollet  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#70895 Den håller, det sitter en säkerhetsventil som öppnar vid 180 har själv ökat trycket på min 600.

Användarvisningsbild

Re: Högre tryck i hydraulen på Boxer 350 -64

Sweden-viking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#70908 Gäller detta BM Volvo 400 också??

Avatar Fallback

Re: Högre tryck i hydraulen på Boxer 350 -64

Lövnäsen  
#71016 TACK TACK, Trollet.

Då är det stora glada steg mot verkstaden imorgon som gäller, här ska skruvas :grin:

Jag är inte säker men det borde fungera på Volvo Bm 400 oxå, tycker jag. Då deras system är lika uppbyggda.

   TS
Avatar Fallback

Re: Högre tryck i hydraulen på Boxer 350 -64

Kasebon  
#266542 Har en liten fråga i detta ämne. Jag har en Boxer -60 med crescohydraulik. Jag har skimsat överströmningsventilen så att den öppnar vid 150 bar. Tål originalpumpen detta. Jag har inte monterat på ventilpaketet och provkört ännu. Testade öppningstrycket med en extern handpump genom ingående och med manometer på utgående!

Avatar Fallback

Re: Högre tryck i hydraulen på Boxer 350 -64

prodilass  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#266570 Ja höjde i höstas trycket på min 1959 års boxer från 110 till 150 bar och det verkar fungera
*peppar peppar* ventilen satt bökigt till snett mot skärmen.
Det blev en stor skillnad på lyftkraften på kran och hydraulspelet,motorn går tyngre när den får jobba med ett högre tryck,ligger på ca 1300-1400 varv på motorn när ja kör kran.

Avatar Fallback

Re: Högre tryck i hydraulen på Boxer 350 -64

Kasebon  
#266575 Ja, det är ju mest spelet som saknar kraft hos mej. Hade ett öppningstryck på säkerhetsventilen vid 100 bar och jag fick ju heller ingen kraft i gripklon eftersom arean på kolven är förhållandevis klen. Jag har tolkat det via forum här på nätet att pumpen skall klara 160 bar. Jag får väl skruva på ventilpaketet i morgon och testa. Återkommer med resultat!

Avatar Fallback

Re: Högre tryck i hydraulen på Boxer 350 -64

Kasebon  
#266689 Nu har jag monterat ventilpaketet och testat. Jag fick ut 170 bar ur hydrauluttaget. Är det för mycket, klarar pumpen detta. Synpunkter? :roll: :roll: :roll: :roll:

Avatar Fallback

Re: Högre tryck i hydraulen på Boxer 350 -64

prodilass  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#270302 Idag började det läcka i skarven på hydraulpumpen.
Tog lös den och upptäckte att en av unc bultarna som håller ihop pumphuset gått av.
satte en nu bult och kletate på på blå packnings silicone i skarven,
ja får se i morgon om det blev tätt när siliconet har härdat.

Avatar Fallback

Re: Högre tryck i hydraulen på Boxer 350 -64

Bm350  
#300248 Jag höjde trycket på min Boxer 59:a med Crescohydraulen till 150 bar. Det gick till en början bra men det började läcka mellan pumpens halvor, tror det var 5 st bultar som gått av.
Samtliga bultar byttes och det höll i ett drygt år, sedan brast även de nya bultarna med läckage som följd.
Nu sitter det en pump från olssons och den håller jättefint.

Avatar Fallback

Re: Högre tryck i hydraulen på Boxer 350 -64

Kasebon  
#300319
Bm350 skrev:Jag höjde trycket på min Boxer 59:a med Crescohydraulen till 150 bar. Det gick till en början bra men det började läcka mellan pumpens halvor, tror det var 5 st bultar som gått av.
Samtliga bultar byttes och det höll i ett drygt år, sedan brast även de nya bultarna med läckage som följd.
Nu sitter det en pump från olssons och den håller jättefint.


Jag misstänker att det kan komma att bli problem med tiden, men som jag resonerar så får det bli det och att jag då byter pump hellre än att köpa ett s.k. powerpack för 10.000:- att ha hängande och i vägen i hydraularmarna!

Avatar Fallback

Re: Högre tryck i hydraulen på Boxer 350 -64

prodilass  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#300322
Bm350 skrev:Jag höjde trycket på min Boxer 59:a med Crescohydraulen till 150 bar. Det gick till en början bra men det började läcka mellan pumpens halvor, tror det var 5 st bultar som gått av.
Samtliga bultar byttes och det höll i ett drygt år, sedan brast även de nya bultarna med läckage som följd.
Nu sitter det en pump från olssons och den håller jättefint.

Jag kör med min pump så länge den håller,sen byter jag också till en pump från olssons,
vilken pump storlek satte ni dit? jag funderar på 47 liters pumpen med är lite osäker om man får varmgång på olja med en större pump än orginal 36 liters

Avatar Fallback

Re: Högre tryck i hydraulen på Boxer 350 -64

Bm350  
#300567 Jag satte dit pumpen som ger 36 l/min enligt deras rekommendationer men har nu köpt deras 47 l/min pump.
Jag har dock ej hunnit montera den!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).