Motorsåg och handhållet

Svårstartat efter 5 års förvaring.....!

12 inlägg 8227 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Svårstartat efter 5 års förvaring.....!

Oden  
#265715 Letade idag fram två gamla röjsågar å en motorsåg ur gömmorna.

Husqvarna maskiner alla tre. De har nog legat i malpåse i minst 5 år.
Började med att serva röjsågarna. Tilläggas att jag är ganska medioker på att skruva med motorer å dyl :mrgreen: .

Först på tur en gammal favorit hos mig en 244 som visserligen brukade strula lite vid start tidigare. Men idag vart det lögn i helv*te att få den att gå. Fick den att tända med hjälp av startgas. Soppan var ny för dagen. Men ingen lycka för det. Försökte se om det satt något igensattatt filter i tanken. Men lyckades inte ens se något filter....
Har dessutom haft den hängande med motorn nedåt som verkar ha resulterat i att vinkelväxel olja? Har sipprat ned å geggat ned maskinen. Gissar jag på iaf.

Kom gärna med tips om något dundermedel på att få bort riktigt gammal olja/fett på metall å plastdetaljer som inte påverkar plasten.

Sedan var det röjsåg nr 2 som troligtvis ingen här på forumet använder längre en 140r.
I med ny soppa kollade gnistan. Men tji! Fick den att starta på ångorna men inte mer.
Ledsnade efter ett 30 tal försök.... 😡

Enda glädjeämnet vart motorsågen. En 238 sg som fick lite kärlek å uppsmörjning startade glatt med den nya bensinen. Behöver nog bara pilla lite med tomgångsskruvarna så kommer den nog att komma till sin rätt.

Vad tror ni ang röjsågarna kan det varit så att jag slarvat vid förvaringen å det legat gammal soppa i slangarna som sedan geggat igen?

Tacksam för svar!



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Svårstartat efter 5 års förvaring.....!

totte  
#265718 Brukar vara så, har dom stått länge och sen inte vill hjälper bara en total genomgång och rengöring av förgasaren och helst byte av bensinslagar. Sen är det inte ovanligt att membranen i förgasaren hårdnat och då går det inte utan att skaffa membransats och byta.

Använd inte startgas, det finns ingen olja i den. Häll en halv tesked 2T-bensin på luftfiltret istället när du skall prova.

Avatar Fallback

Re: Svårstartat efter 5 års förvaring.....!

jannee  
#265720 Prova med en skvätt bensin i luftintaget på förgasaren, hjälper inte detta prova med en skvätt direkt in i cylindern, kan göra underverk.
Bort med tändstiftet, i med lite bensin, så måste jag starta snöslungan, den används inte varje vinter.

Användarvisningsbild

Re: Svårstartat efter 5 års förvaring.....!

totte  
#265721 Skulle invända där att för motor/röjsågar är det sällan bra att hälla direkt i cylindern, vill gärna sura ner tändstiftet, men på luftfiltret eller direkt in i förgasaren brukar funka bra.

Avatar Fallback

Re: Svårstartat efter 5 års förvaring.....!

Oden  
#265724 Glömde skriva att jag även provade med bensin. Lika dåligt resultat!
Som den optimist som man är så tror å hoppas man ju att grejerna bara skall funka! Fast man slarvat med skötseln....!

Skall försöka igen lite senare när armen min har hämtat sig.

Rullade även in en gammal Fyrhjuling som stått utomhus under tak i garaget idag. Lika illa där en 5 år säkerligen sedan jag startade den. Men det blir en separat tråd på den när jag införskaffat ett nytt batteri till den. Fö en Suzuki 250 quad årsmodell runt 90-91?

Tack för svar!

   TS
Avatar Fallback

Re: Svårstartat efter 5 års förvaring.....!

Blivande snickare  
#265726 För att få bort smörjan är det väl bäst att ta löst delarna å putsa dom med en trasa först å sen i ett dieselbad för att lösgöra det sista från hörnena innan du sprutar över dom med tryckluft. Dom delar du inte vill skruva löst putsar du det bort det värsta från å sen sprit på en trasa för att få bort det sista. Så skulle jag göra men vi ska se vad panelen tycker :smile: .

Oden skrev:Skall försöka igen lite senare när armen min har hämtat sig.

Ett gott bevis på att man verkligen försökt å gett allt! :lol:

Edit: är ju precis som M_M säger att dieselbad är bättre än bensin.
Senast redigerad av Blivande snickare sön 16 feb 2014, 18:57, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Svårstartat efter 5 års förvaring.....!

M_M  
#265730 Diesel brukar vara bra på att lösa upp fett och olja. Även skonsammare än bensin.

Avatar Fallback

Re: Svårstartat efter 5 års förvaring.....!

Blivande snickare  
#265738 Visst har du så rätt, korrigerat :oops:

Avatar Fallback

Re: Svårstartat efter 5 års förvaring.....!

Oden  
#266174 Efter att armen fått vila upp sig i ett par dar så gav jag mig på röjsågarna igen idag.

Med lyckat resultat! Fick 140 att snurra igång efter kanske 20 ryck. Gick bra varvvillig.
Det enda som var dåligt var klingan.

Sedan var det dags för 244 . Mycket segare. Höll på att ge upp efter att ha ryckt minst 80 ggr.
Men skam den som ger sig. Fick den att starta med en blandning av soppa å en dusch med startgas!

Går inte helt rent å är lite ovillig på varvet. Men den lever. Så får ge den lite mer kärlek.

Armen min behöver nog vila upp sig den med.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Svårstartat efter 5 års förvaring.....!

totte  
#266178 Bra ryckt! Men börja med att byta bensinslangarna på 244:an. Hjälper det inte så är det förgasargenomgång som gäller.

Användarvisningsbild

Re: Svårstartat efter 5 års förvaring.....!

Huskyman  
#266537
Oden skrev:Armen min behöver nog vila upp sig den med.

För ett par veckor sedan så skulle jag ge mig på en gamma Partner 410 som trilskades.
Satte sågen mellan benen som jag brukar, drog tills svetten och mjölksyran rann till.
Helt slut så gav jag upp. Dagen efter vaknade jag upp och kom inte ut sängen. Bägge insodorna av låren var helt svart-blåa!!! Blämärken helt enkelt. Har fortfarande lite ont där..... Jäkla såg..... 😡
(Men jag fick till den till slut.)

Användarvisningsbild

Re: Svårstartat efter 5 års förvaring.....!

anersimyra  
#266548
Huskyman skrev:
Oden skrev:Armen min behöver nog vila upp sig den med.

För ett par veckor sedan så skulle jag ge mig på en gamma Partner 410 som trilskades.
Satte sågen mellan benen som jag brukar, drog tills svetten och mjölksyran rann till.
Helt slut så gav jag upp. Dagen efter vaknade jag upp och kom inte ut sängen. Bägge insodorna av låren var helt svart-blåa!!! Blämärken helt enkelt. Har fortfarande lite ont där..... Jäkla såg..... 😡
(Men jag fick till den till slut.)
Själv köpte jag en gammal 4 hp Penta för några år sedan, den hade stått med samma bensin i tanken, mellan 5 till 7 år, polarn som sålde var lite osäker, men minst 5 år. Startapparaten var något defekt, det fanns endast ca 20 cm snöre kvar när den gick i ingrepp. Självklart ville jag inte ge ett öre för skrället, den skulle såklart: ALDRIG starta. Jag drog fast den på släpkärran, öppnade bensinkran, chokade och snärtade till med handleden, skrället startade genast och gick så inihelvete :surp: :surp: Den hängde sen med några säsonger, den startade alltid på första rycket... :smile: :smile:

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).