Motorsåg och handhållet

Ta bort taggtråd

38 inlägg 14609 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Ta bort taggtråd

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#266212 Svåger är lycklig hjulgrävareägare. Han satt på en rotator med nåt som jag glömt vad det var och härvlade på så länge det gick när han bytte ut taggtråden mot eltråd för köttdjuren. Det går väl att sätta på nåt rör över rotatortappen och bygga på med trä. Eller ett rör kanske räcker som det är.
Har man grejer och det finns plats att köra så är detta säkert det lyxiga och säkra sättet.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Ta bort taggtråd

JensSkoog  
#266268 Absolut lyx! Men när taggtråden är så gammal och rosten att den är i bitar på tre fyra meter och vuxit ner i sly och annat, så är det bara handarbete som hjälper. Och det man inte finner på det sättet, finner man med motorsågen eller röjsågen 😡 😡

Avatar Fallback

Re: Ta bort taggtråd

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#266304 Amen!

   TS
Avatar Fallback

Re: Ta bort taggtråd

torpöbo  
#266442
JensSkoog skrev:Absolut lyx! Men när taggtråden är så gammal och rosten att den är i bitar på tre fyra meter och vuxit ner i sly och annat, så är det bara handarbete som hjälper. Och det man inte finner på det sättet, finner man med motorsågen eller röjsågen 😡 😡


Om taggtråden är så dålig, då har man verkligen slarvat många år.

Användarvisningsbild

Re: Ta bort taggtråd

JensSkoog  
#266480
torpöbo skrev:
JensSkoog skrev:Absolut lyx! Men när taggtråden är så gammal och rosten att den är i bitar på tre fyra meter och vuxit ner i sly och annat, så är det bara handarbete som hjälper. Och det man inte finner på det sättet, finner man med motorsågen eller röjsågen 😡 😡


Om taggtråden är så dålig, då har man verkligen slarvat många år.

Dom som hade skogen förut har slarvat!!! :???: Men, det va en gammal mann som gjorde så gott som möjligt, men dom sista åren klarade han vel inte med så mycket, och när han overgav djuren, blev det skog av betesmarken.

Avatar Fallback

Re: Ta bort taggtråd

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#266503 Precis, "man" som har slarvat är varken ägare eller ens vid liv. Hittar mycket taggtråd vid mina gränser, har inte varit djur där på ett halvsekel kanske.

   TS
Avatar Fallback

Re: Ta bort taggtråd

stektlök  
#266516
Mangan skrev:Precis, "man" som har slarvat är varken ägare eller ens vid liv. Hittar mycket taggtråd vid mina gränser, har inte varit djur där på ett halvsekel kanske.


Mitt mål hemma är att taggtråd endast ska finnas där den används. Och som mangan skriver så finns det juh en hel del gammalt. Gamla små beten som inte längre används här å där i markerna behöver det inte sitta 2-3 trådar runt i varierande ålder å kvalite.

Användarvisningsbild

Re: Ta bort taggtråd

JensSkoog  
#266527 Här i södra Norge finns högar med taggtråd som man kan komma över, efterlämnad av dom tyska som gjorde visit 40-45! Dom som stedade efter fort och vägspärringar, drog i hop och mente att tiden skulle ta den, men det har tagit många år. Gjorde noen möten med slika högar som grabb och det var inte gott. :mrgreen:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).