Trädfällning (arborist)

Handskar med vida handleder farliga.

45 inlägg 22716 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Handskar med vida handleder farliga.

anersimyra  
#266165 På förekommen anledning vill jag varna för att använda handskar med vid krage vid klätterfällning. Jag använde ett par riktigt starka vinterhandskar. Jag stod på ca 15 meters höjd, jag fällde en stamdel på ca metern, diameter ca 20 cm. Jag tryckte på med vänster hand. Vad jag inte såg var en liten torrkvist, kvisten hakade tag innanför kragen när kubben föll mot marken :surp: :surp: Jag åkte med ett kvarts varv innan kvisten släppte. Nu hade jag lämnat stumpar på alla avsågade grenar, jag hade alltså inte åkt med ner om kubben inte lossnat. Förhoppningsvis hade handsken brustit, i annat fall kunde armen dragits ur led eller brutits :sad: alltså, använd alltid kragar med kardborrelåsning :shock:


Senast redigerad av anersimyra tor 20 feb 2014, 19:26, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Handskar med vida handleder farliga.

Blivande snickare  
#266170 :shock: :shock: Puuh, lät lite stressigt! Tur att du klarade dig med blotta förskräckelsen plus den "lilla" åkturen! :surp:

Användarvisningsbild

Re: Handskar med vida handleder farliga.

anersimyra  
#266173
Blivande snickare skrev::shock: :shock: Puuh, lät lite stressigt! Tur att du klarade dig med blotta förskräckelsen plus den "lilla" åkturen! :surp:

Jag har alltid undrat varför folk ska skrika så förbannat när de faller från hög höjd :?: Nu vet jag :shock: :shock: :shock: Det går automatiskt :lol: :lol: :lol:

   TS
Avatar Fallback

Re: Handskar med vida handleder farliga.

Blivande snickare  
#266186 :lol: :lol:

Avatar Fallback

Re: Handskar med vida handleder farliga.

tallen100  
#266204 Se upp för stupet! Vilket stuuuuuuuuuuuuuuu..... :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Handskar med vida handleder farliga.

palbin  
#266223 Jag använder konsekvent vidkragevinterhandskar (hitills Tegera 58,
men framgent Tegera 60) - men jag klättrar inte som tur säkert är
för alla ev inblandade ... :) ..

Vad jag finner bra med dessa "rediga handskar" är att de förutom att
värma gott skyddar mot allehanda smärre eller inte så små misstag -
tex råkade jag (lite trött) missa kilen med handsläggan (eller vad det
egentligen var som hände ... :) ) då jag högg ved i höstas så att hand-
släggehandens pekfinger kom i kläm mellan vedkubbe och slägga -
låter konstigt kanske, men gör jävligt onte ... det tog mer än två måna-
der att kännas läkt och fingern ser ej ut som tidigare - utan Tegera 58
handsken hade det nog gått värre ... .

PS. Här är en bild på den föresten - det är en pekfinger men ser numera
mera ut som en stortå :)

DSC00235.JPG

DS.

Användarvisningsbild

Re: Handskar med vida handleder farliga.

anersimyra  
#266241
palbin skrev:Jag använder konsekvent vidkragevinterhandskar (hitills Tegera 58,
men framgent Tegera 60) - men jag klättrar inte som tur säkert är
för alla ev inblandade ... :) ..

Vad jag finner bra med dessa "rediga handskar" är att de förutom att
värma gott skyddar mot allehanda smärre eller inte så små misstag -
tex råkade jag (lite trött) missa kilen med handsläggan (eller vad det
egentligen var som hände ... :) ) då jag högg ved i höstas så att hand-
släggehandens pekfinger kom i kläm mellan vedkubbe och slägga -
låter konstigt kanske, men gör jävligt onte ... det tog mer än två måna-
der att kännas läkt och fingern ser ej ut som tidigare - utan Tegera 58
handsken hade det nog gått värre ... .

PS. Här är en bild på den föresten - det är en pekfinger men ser numera
mera ut som en stortå :) Själv köper jag vinterhandskar på : FELTEMA. :smile: :smile: de har vitblåa handskar med svart foder, de överlägset bästa vinterarbetshandskar jag hittils använt.. :smile: :smile:

DSC00235.JPG

DS.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Handskar med vida handleder farliga.

JensSkoog  
#266279 Fy för den Fula; jag får en bild i huvudet av dig stupande efter, anersimyra! :cry: :cry: Men jag skulle heller aldrig ha handskar med vid krage. Dom heftar sig i allt och fylls med skit från det mesta man har händorna i. Foredrar typen med borrelås.

Användarvisningsbild

Re: Handskar med vida handleder farliga.

Huskyman  
#266391 Fy fasen vad läskigt. Skönt att höra att det gick bra Anders. Trots allt...
På vintern har jag börjat att avvända såna här handskar. Greppar bra när man klättar.
Bild

Och inget fladder i kragen heller. :P

Användarvisningsbild

Re: Handskar med vida handleder farliga.

anersimyra  
#266400
Huskyman skrev:Fy fasen vad läskigt. Skönt att höra att det gick bra Anders. Trots allt...
På vintern har jag börjat att avvända såna här handskar. Greppar bra när man klättar.
Bild

Och inget fladder i kragen heller. :P
Själv letar jag "Äkta" huggarhandskar, dessa fanns på åttiotalet, de var helt i läder. Vänster var vanlig tummodell, höger var trefingers. De hade riktigt bra kardborrelås, bågen gled perfekt mot lädret, kvistning var rena fröjden.. :smile: :smile: Var det riktigt kallt tog man extra Large, och tunn femfingersvante. Jag har för mig att ett par höll minst sex månader, om inte mer.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Handskar med vida handleder farliga.

Huskyman  
#266456 Vet inte om du klättrade med stegjärn eller på rep när det körde ihop sig, men vid klättring på rep (beskärning mest...) så vill man gärna ha ett bättre grepp på linan än vad läderhansdkar kan erbjuda.
På sommaren brukar jag klättra med montagehandskar som sitter som handsken (!)
Gärna en typ med nåt gummi på greppytorna......
Guran.

Användarvisningsbild

Re: Handskar med vida handleder farliga.

anersimyra  
#266470
Huskyman skrev:Vet inte om du klättrade med stegjärn eller på rep när det körde ihop sig, men vid klättring på rep (beskärning mest...) så vill man gärna ha ett bättre grepp på linan än vad läderhansdkar kan erbjuda.
På sommaren brukar jag klättra med montagehandskar som sitter som handsken (!)
Gärna en typ med nåt gummi på greppytorna......
Guran.
Jag hade stegjärn, blev lite "Swing it magistern" där ett tag.. :surp: :surp: :shock: :shock: :lol:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Handskar med vida handleder farliga.

Huskyman  
#266478 Det gäller att hålla hårt när "svajmasten" drar igång. Kan vara läskigt värre när man är högt uppe.
Går och gruvar mig övern en död björk som har fallit över en halvdöd björk. Ska klättra i den halvdöda i helgen och kapa isär de två. Hoppas det håller. Men det lär man väl märka..... :???:
Håll tummarna!!!!!!

Användarvisningsbild

Re: Handskar med vida handleder farliga.

JensSkoog  
#266484
Huskyman skrev:Det gäller att hålla hårt när "svajmasten" drar igång. Kan vara läskigt värre när man är högt uppe.
Går och gruvar mig övern en död björk som har fallit över en halvdöd björk. Ska klättra i den halvdöda i helgen och kapa isär de två. Hoppas det håller. Men det lär man väl märka..... :???:
Håll tummarna!!!!!!

Jag håller dom båda! :wink: Björk som är halvdöd eller heldöd är sämsta sorten. :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Handskar med vida handleder farliga.

anersimyra  
#266486
JensSkoog skrev:
Huskyman skrev:Det gäller att hålla hårt när "svajmasten" drar igång. Kan vara läskigt värre när man är högt uppe.
Går och gruvar mig övern en död björk som har fallit över en halvdöd björk. Ska klättra i den halvdöda i helgen och kapa isär de två. Hoppas det håller. Men det lär man väl märka..... :???:
Håll tummarna!!!!!!

Jag håller dom båda! :wink: Björk som är halvdöd eller heldöd är sämsta sorten. :mrgreen:
jo, björk kan ge obehagliga överaskningar :surp: :surp:

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).