Socialt (mer om oss)

Var gjorde ni lumpen?

78 inlägg 39930 visningar 27 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Var gjorde ni lumpen?

ollonet  
#266000 Sitter o är lite nostalgisk. Minns min tid som förare strf 9040. 94-95 i skövde. Mycket kul o mycket geggamoja. :grin:



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Var gjorde ni lumpen?

Bax  
#266004 I21 i Sollefteå. 91-92.
Det är nog blandade minnen från den tiden.....

Användarvisningsbild

Re: Var gjorde ni lumpen?

anersimyra  
#266011 Ing 1 Södertälje 79-80 :grin: :grin: Två repmöten på Laxön.. :grin: helt jävla underbart :grin: :grin: :grin:

Användarvisningsbild

Re: Var gjorde ni lumpen?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#266021 F6 92/93. Nedläggningsbeskedet kom någon vecka efter att vi rykte in, så det var lite deppig stämning, även om jag gick tiden ut. Mest drag var det när de spelade "Bygg på mig" med Anders Glenmark
i matsalen.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Var gjorde ni lumpen?

Chainsaw Charlie  
#266032 P7 Revingehed 02-03. Skytteslusk bak på strf 9040. Saknar fortfarande min ksp58. Det fanns massor av 7.62 ammunition ute i förråden som började närma sig bäst före datum så vi hade i princip obegränsat med ammo till de skarpa övningarna. Jag var så nedlastad med kspband att jag knappt kunde röra mig förrän jag fått iväg ett par hundra skott. Det gick utmärkt att fälla mindre träd med den bössan. Trevliga minnen :ymdaydream:

Användarvisningsbild

Re: Var gjorde ni lumpen?

lissnils  
#266044 I13 Falun -96/97. Plutsjv i Trossplutonen, Leksands kompani. Sjukvårdsskolan under lt Sundberg var fantastisk!
"Det finns tre saker jag ogillar: Innebandy, att jag inte vinner på tipset och fänrikar. Fänrik är inte en grad - det är ett tillstånd."
Visst var det trök ibland men det är ju det roliga man minns!

Användarvisningsbild

Re: Var gjorde ni lumpen?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#266052 A8 Boden -87/88, Bandtraktorgrupp. Trivdes bra första tiden men sen blev det för långrandigt tyvärr.
Roligast var ju pang pang och att köra maskiner, har även några vänner kvar från den tiden.

Avatar Fallback

Re: Var gjorde ni lumpen?

Hema  
#266094 A7 Visby -98/99 Eldledningsgrupp tillsammans med ett stridsvagnskompani (bestående av Centurionvagnar (strv 102/104)) http://www.ointres.se/strv_104_erp_3.jpg.
Vi kände oss lite små i vår pbv 3022:a http://i260.photobucket.com/albums/ii28/Special-K65/Armor/APCs/pbv3022.jpg (en 302:a med lite extra utrustning) i jämnförelse. 20mm akan (automatkarbin) lät dock helt underbart.

Men vår grupp hade det bättre än de eldledningsgrupperna som hamnade på pansarskyttekompanierna. Gapigare befäl har jag svårt att föreställa mig. : )

Det är nog mycket man idag inte hade accepterat, som man gjorde då, men ångrar den tiden gör jag då rakt inte. Hoppas dock att man aldrig kommer få användning av den kunskapen. Gotland hade en hel del äldre grejer och då fanns det också rätt mycket ammo kvar, så det var inte så snålt med pangandet.. : )

Användarvisningsbild

Re: Var gjorde ni lumpen?

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#266099 Ing 3, 4:e komp. Boden, 1988-89, minns vår löjtnant Hellgren och framförallt maskinutbildningen samt alla otaliga övningar i fält, tror vi hade 44 nätter i tält.

Användarvisningsbild

Re: Var gjorde ni lumpen?

idolf  
#266100 Karlsborg / Boden 83-84 som Fallskärmsjägare. I höstas hade vi återträff efter 30år, av 60 var det ca 20 som kom.
Ett fint minne var när vi gick runt Kebnekaise och besteg sydtoppen.

Avatar Fallback

Re: Var gjorde ni lumpen?

torpöbo  
#266103 Första ubåtsflottiljen nån gång i mitten på 00-talet som maskinare. Det var ingen angenäm tid om man säger så med dåliga beyg som följd. Dock har man kört ubåt en mörk natt i uläge under Östersjön vilket var spännande, ganska häftigt att framföra ca 1500 ton och 2 miljarder kronor dyr farkost. Seconden var asgo men både chefen o chiefen var en nerviga jävlar.

Användarvisningsbild

Re: Var gjorde ni lumpen?

Kenneth  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#266112 I19/P5 i Boden -91-92. Körde bandvagn på PV pluton på Pite kompani. Va rätt så roligt me lumpen ändå.
Lr va de -92-93 blev lite osäker :oops:

Avatar Fallback

Re: Var gjorde ni lumpen?

axwell  
#266137 I 19 Boden, Brigadstabskompaniet, telegrafist/telefonist, tungt beväpnad med k-pist.

Kommer inte ihåg hur jag lyckades undgå att cykeltolka och samma sak med skidtolkning.
Mönstrade i Karlstad, begärde Boden som första alternativ och fick svaret, "det kommer säkert att beviljas, du måste vara den förste i landet som vill till Boden."

Maten i Boden var bra, gick upp drygt 15 % i kroppsvikt, efter alla vinterövningar återstod nog 10 % av viktökningen.

Användarvisningsbild

Re: Var gjorde ni lumpen?

anersimyra  
#266138 En signalist vi hade på ett repmöte, hade det passande namnet SIGNAL.. :lol: :lol:

Avatar Fallback

Re: Var gjorde ni lumpen?

Husqy346  
#266139 Ing1 i södertälje Jag var depå värnpliktig och fick göra det som inte de högre bataljonerna tog hand om bla flyttkarl , maskinkörning mm.
När jag hamna på ÖS var bästa tiden då jag fick köra hjullastare och lastbil inom regementets områden, fast jag varken hade förarbevis på maskin eller körkort på lastbilen dock c utbildning men gjorde en simpel tabbe på uppkörningen inne i stan så därav blev det inget körkort .
Bästa av allt var att min värnpliktstid var över 10 mån så därav slapp man Repövning sedan .
Senast redigerad av Husqy346 tis 18 feb 2014, 12:12, redigerad totalt 2 gånger.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).