Bioenergi

Nybörjarvedförsäljning ...

99 inlägg 43779 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Nybörjarvedförsäljning ...

jannee  
#265895 Det är vad jag tror men som privatperson tror JAG i alla fall att kunden väljer alternativet som är 100 kr/m3 billigare, ja om han eller hon får möjligheten.
Kan ju alltid chansa och ta 500 kr sedan skita i att bokföra.

Avatar Fallback

Re: Nybörjarvedförsäljning ...

stektlök  
#265911
vetinte skrev:
jannee skrev:Oberoende på vad man håller på med ska man ALDRIG rea ut något.
Alla kostnader man haft måste täckas + sedan är det upp till var och en vilken timförtjänst man kräver.
Är själv sysselsatt inom transportbranschen och där ser man verkligen vad effekten blivit av att INTE ta vettigt betalt för utfört uppdrag.

OT...........
Men transportbranchen lider INTE av att man inte "tagit vettigt betalt".
Utan dom lider snarare av att dom under många år inte satt stopp för utlänska åkare på Zvensk mark. O därmed gävt sin egen grav.
Så va dom lider av e nått helt annat.

TEBAX TILL VEDEN.......
Tror inte att någon betalar för att tillverka ved. Men har däremåt olika förutsättningar för att få ett företag att gå runt. O i viss mån uppfattning ang vad en "bra timpeng" e.
Så dedär skitsnacket mä "att jobba gratis" håller inte.
De har sagts flera ggr framför allt i denna tråd "länsamhet i vedförsälgning" o fackiskt samma personer.

Redigerat: glömde skriva trådnamn.


Hej "vet inte"

Det skulle vara intressant att se hur du räknar på veden. Jag körde mitt förslag om hur han kunde testa att göra 10 kubik och sälja för 3 lax. Sedan kan han räkna ut vad han har i timmen för jobbet efter avdrag för bränsle mm mm. Jag tror han då kommer förstå hur billigt han jobbar per timme ( även om han inte har några kostnader mer än bågsåg å yxa ) :grin:


Mvh

Avatar Fallback

Re: Nybörjarvedförsäljning ...

vedförsäljan  
#265913 Noteringar är att det inte blir 3000:-,600 är moms som du inte får tebax
Så 2400:- är korrekt

Användarvisningsbild

Re: Nybörjarvedförsäljning ...

loppan  
#265918 En kvalificerad gissning är att jag om jag skulle börja dagen med att åka till skogen med griplastarkärran,manuellhugga ett lass lövved på 6 m3s och åka hem med det.
Sedan köra det igenom vedmaskinen och leverera det till kund max en mil bort så skulle knappt åtta timmar räcka till.
Om man då tar 300 kr m3 x 6 kubik så blir dagsförtjänsten 1800 kr,skulle gissa på att inventarierna för denna operation binder ca 400.000 kr.
Det låter som en strålande affär.
Man måste räkna bakåt vad man bör ha för ett arbete.

Användarvisningsbild

Re: Nybörjarvedförsäljning ...

Vedproducent  
#265919
vedförsäljan skrev:Noteringar är att det inte blir 3000:-,600 är moms som du inte får tebax
Så 2400:- är korrekt

Så ska ju råvarukostnaden dras av för den hade du ju sålt vid bilväg annars och fått en inkomst för det. Så du kan dra av 1800 kr till inkl moms för det.

Användarvisningsbild

Re: Nybörjarvedförsäljning ...

vetinte  
#265925
stektlök skrev:
Hej "vet inte"

Det skulle vara intressant att se hur du räknar på veden. Jag körde mitt förslag om hur han kunde testa att göra 10 kubik och sälja för 3 lax. Sedan kan han räkna ut vad han har i timmen för jobbet efter avdrag för bränsle mm mm. Jag tror han då kommer förstå hur billigt han jobbar per timme ( även om han inte har några kostnader mer än bågsåg å yxa ) :grin:


Mvh

Självklart ska man räkna på SINA kostnader. Där håller jag med dig till fullo.
Men där finns en "tendens" te att ha så nytt, stort o mycket (som i rästen av samhället) bara för att glänsa.
Alltså blir 1 m3 biligare om man har en Grålle men en wirekärra, motorsåg o en "mindre" beg vedmaskin som e pyntad.

Jänförelsevis med en ny stor traktor, griplastarvagn, motorsågar o stora flachiga vedmaskiner som man desutom har på lån...... + att man köper in råvaran till "dagspris".
Lägger man därtill storleken på "timlönen" som då man ska beräkna efter vad man har för övriga utgifter så kan de ju dra iväg med tanke på att de inte e många som har betalt sitt boende, vill ha modernaste datorn, nyaste bilen o samtidigt åka på utlandssemester två gånger om året typ.

(Givetvis är typ bränslekostnaden / l någonlunda lika)

Så att diskutera som såååå många gånger för utifrån att ALLA ska ta samma utpris e ju för fan barnsligt.
Pricipen mindre utgifter styr storleken på inkomsten som behövs är grunden i all ekonomi.
Sen kommer "girigheten" in.

Användarvisningsbild

Re: Nybörjarvedförsäljning ...

vetinte  
#265926
loppan skrev:En kvalificerad gissning är att jag om jag skulle börja dagen med att åka till skogen med griplastarkärran,manuellhugga ett lass lövved på 6 m3s och åka hem med det.
Sedan köra det igenom vedmaskinen och leverera det till kund max en mil bort så skulle knappt åtta timmar räcka till.
Om man då tar 300 kr m3 x 6 kubik så blir dagsförtjänsten 1800 kr,skulle gissa på att inventarierna för denna operation binder ca 400.000 kr.
Det låter som en strålande affär.
Man måste räkna bakåt vad man bör ha för ett arbete.

Alltså "bind" inte 400,000:- :)

Avatar Fallback

Re: Nybörjarvedförsäljning ...

vedförsäljan  
#265927 Jag räknade bara inkomsten jag
Dock är ju inte 1800 inte Heller rätt, momsen har du bara ett par månader,1440:- blir den exakta summan
Man måste hålla isär moms när vi ger exempel, jag beräknar exl.
Jag skulle tro att man hinner 4 kubik lövved om dagen färdig hos kund, med
en utrustning som är halvproffsig

Användarvisningsbild

Re: Nybörjarvedförsäljning ...

Vedproducent  
#265931
vetinte skrev:
stektlök skrev:
Hej "vet inte"

Det skulle vara intressant att se hur du räknar på veden. Jag körde mitt förslag om hur han kunde testa att göra 10 kubik och sälja för 3 lax. Sedan kan han räkna ut vad han har i timmen för jobbet efter avdrag för bränsle mm mm. Jag tror han då kommer förstå hur billigt han jobbar per timme ( även om han inte har några kostnader mer än bågsåg å yxa ) :grin:


Mvh

Självklart ska man räkna på SINA kostnader. Där håller jag med dig till fullo.
Men där finns en "tendens" te att ha så nytt, stort o mycket (som i rästen av samhället) bara för att glänsa.
Alltså blir 1 m3 biligare om man har en Grålle men en wirekärra, motorsåg o en "mindre" beg vedmaskin som e pyntad.

Jänförelsevis med en ny stor traktor, griplastarvagn, motorsågar o stora flachiga vedmaskiner som man desutom har på lån...... + att man köper in råvaran till "dagspris".
Lägger man därtill storleken på "timlönen" som då man ska beräkna efter vad man har för övriga utgifter så kan de ju dra iväg med tanke på att de inte e många som har betalt sitt boende, vill ha modernaste datorn, nyaste bilen o samtidigt åka på utlandssemester två gånger om året typ.

(Givetvis är typ bränslekostnaden / l någonlunda lika)

Så att diskutera som såååå många gånger för utifrån att ALLA ska ta samma utpris e ju för fan barnsligt.
Pricipen mindre utgifter styr storleken på inkomsten som behövs är grunden i all ekonomi.
Sen kommer "girigheten" in.

Apropå barnsligt! Är det inte så att det det finns minimilöner i alla arbeten om du jämför med en anställning? Du är ju helt ute och cyklar för även om du helt bortser från alla kostnader med maskiner mm utom råvarukostnaden så lär han ju inte vara i närheten av en minimilön.
Som du resonerar är det absolut helt barnsligt ja faktiskt helt knäppt! Det är nog så att alla som har dragning åt det seriösa hållet kan skriva under på det.

Avatar Fallback

Re: Nybörjarvedförsäljning ...

tallen100  
#265935 Huvudsaken att säljare å köpare är nöjda.

Avatar Fallback

Re: Nybörjarvedförsäljning ...

Husqy346  
#265936 Grålle med wirekran mm kapa och en simpel hydraulklyv :surp: :surp: :surp: Många tycker att farsan har massor med ved när de ser hans två jättelånga travar .
Eftersom han förra våren opererade sig så fick jag ta hand om 2/3 av all klyvning . När allt var klart så mätte jag det hela och kom upp i 75 Ärligt travade m3 . Då hade vi ändå hållit på ca 3v en månad o klyvit.
ska man typ köra för försäljning så går det åt lite mer effektiva grejor. Farsan har skakiga händer efter att ha kört sin vedhantering på old school kapa o klyv manuellt sedan handkasta i kärra . Detta okonventionella sätt ger 14 hanteringar när han eldar klabben i pannan .Jag känner inte av ett ens av min vedhantering som kör med vedmaskin och tranportelevator. Men ha 75 m3 o kanske ha 2500 m3 ut på ett år det är stora skillnader.
Senast redigerad av Husqy346 mån 17 feb 2014, 19:20, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild

Re: Nybörjarvedförsäljning ...

Vedproducent  
#265939
tallen100 skrev:Huvudsaken att säljare å köpare är nöjda.

Det tycker inte jag är viktigast. Mig gör det inte ett skit om köparen tycker det är dyrt. Däremot vill jag han ska vara nöjd med produkten. Det är inte alla priser man är nöjd med så är det. Jag tycker en hel massa saker är helt sanslöst dyra.
Dessto större anledning är det att inte skänka bort veden.

Avatar Fallback

Re: Nybörjarvedförsäljning ...

tallen100  
#265940
Vedproducent skrev:
tallen100 skrev:Huvudsaken att säljare å köpare är nöjda.

Det tycker inte jag är viktigast. Mig gör det inte ett skit om köparen tycker det är dyrt. Däremot vill jag han ska vara nöjd med produkten. Det är inte alla priser man är nöjd med så är det. Jag tycker en hel massa saker är helt sanslöst dyra.
Dessto större anledning är det att inte skänka bort veden.

Så det är inte viktigt att kunden är nöjd :surp: det var en konstig inställning... För övrigt så är det väl upp till varje säljare att sätta ett pris, kallas konkurrens.

Användarvisningsbild

Re: Nybörjarvedförsäljning ...

Vedproducent  
#265941
tallen100 skrev:
Vedproducent skrev:
tallen100 skrev:Huvudsaken att säljare å köpare är nöjda.

Det tycker inte jag är viktigast. Mig gör det inte ett skit om köparen tycker det är dyrt. Däremot vill jag han ska vara nöjd med produkten. Det är inte alla priser man är nöjd med så är det. Jag tycker en hel massa saker är helt sanslöst dyra.
Dessto större anledning är det att inte skänka bort veden.

Så det är inte viktigt att kunden är nöjd :surp: det var en konstig inställning...

Nej han behöver inte vara helt nöjd med priset men så vet han också att han inte köper bättre ved någon annanstans och då köper han i alla fall. Precis som när jag åker till verkstaden och dom ska ha 700 kr tim plus moms. Jo jag tycker det är sanslöst dyrt men när jag letar så hittar jag den billigaste för kanske 600 kr/tim och så hör man folk som varit där som säger att dom slarvat. Ja då tar man det stället som tar 700 kr i alla fall fast man tycker det är förjävligt dyrt.

Användarvisningsbild

Re: Nybörjarvedförsäljning ...

vetinte  
#265944
Vedproducent skrev:Apropå barnsligt! Är det inte så att det det finns minimilöner i alla arbeten om du jämför med en anställning? Du är ju helt ute och cyklar för även om du helt bortser från alla kostnader med maskiner mm utom råvarukostnaden så lär han ju inte vara i närheten av en minimilön.
Som du resonerar är det absolut helt barnsligt ja faktiskt helt knäppt! Det är nog så att alla som har dragning åt det seriösa hållet kan skriva under på det.


EX:
"Minimilöner" tja kan jag hyra in röjare för 125:-/tim med utrustning o brensle (nämner inte natjonalite för säkerhets skuld) så borde de kunna göras att få dom att stå vid en vedmaskin för tja 50:-/tim. O så kan man sitta o dricka pilsner o se på :)
Eller göra annat. Å då blir de två flugor på smällen :)
O de hjälper ju samtidigt Zverige :)
Så vad är en "MINIMILÖN" :?:
O va fan e "seriös" ?
Vi har haft bataljar här du o jag där du kallat/kallar mig för div saker.
O så kallar du dig själv för "seriös" :lol:
Men vi kommer alldrig att ha samma uppfattning kring inkomst kontra utgift du o jag.......

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).