Virkesmätning och Matrisfub

Hjälp med rötbedömning

42 inlägg 32843 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Hjälp med rötbedömning

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#265850 Jag fällde ett träd som var toppbrutet ca 10m upp. Har väl stått något år, så 1 meter ner var det kanske 80-90% röta. Var trätt tydligt. Men halvvägs nere såg det ut som på bilderna här.

Jag blev osäker på om det var röta eller ej? Går det att bedöma för en virkesmätaren?
DSC_0172.png


Och om det är röta, kan man skicka den i massaveden ens? Det ser i så fall ut som mer än de tillåtna 67%



   TS
Avatar Fallback

Re: Hjälp med rötbedömning

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#265851 Och i ett annat träd, såg det ut så här vid roten.
DSC_0174.png

Antar att ungefär halva diametern är röta? För inte tar man med det missfärgade också?

   TS
Avatar Fallback

Re: Hjälp med rötbedömning

jannee  
#265855 Jag levererar till ett sågverk som accepterar 20% rotröta utan avdrag, dessutom har jag förhandlat fram att vraket ersätts med 400kr fub.
I mitt fall hade jag skickat båda pinnarna som stock, kanske apterat en 31 eller 34 för säkerhetskull.

Avatar Fallback

Re: Hjälp med rötbedömning

ponsse beaver  
#265873 Jag ser ingen röta.tror bara det är olika färg på årsringarna.Den andra bilden kan vara att trädet är fruset olika.den första bilden är nog ett träd som varit utsatt för mycket blåst därför är årsringarna mörkare på ena sidan.
Senast redigerad av ponsse beaver mån 17 feb 2014, 13:52, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Hjälp med rötbedömning

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#265874 Inte ens i den undre stocken? Jag tycker det är svårt detta, någon virkesmätare som kan förklara?

   TS
Avatar Fallback

Re: Hjälp med rötbedömning

M_M  
#265875 Jag tycker mig inte heller se nån röta, men är ingen expert direkt.

Avatar Fallback

Re: Hjälp med rötbedömning

ponsse beaver  
#265876 Om det är röta så räknas missfärgning i timmer men inte i massa ved.

Avatar Fallback

Re: Hjälp med rötbedömning

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#265881 Har du ju rätt i, Herr Ponsse!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hjälp med rötbedömning

anersimyra  
#265884 Ser ingen röta

Avatar Fallback

Re: Hjälp med rötbedömning

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#265887 Hade du skickat bägge i timmerhögen, Anders?

Här är markeirngar på var jag tycker rötgränsen är. Jag kanske nojar?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hjälp med rötbedömning

anersimyra  
#265890 Du NOJAR :lol: :lol:

Avatar Fallback

Re: Hjälp med rötbedömning

jannee  
#265896 Är du orolig (osäker) dra rotändan genom en jordhög, så gör jag ofta, det blir inte sällan så när man spelar in från långt håll, då omedvetet men ändå.

Avatar Fallback

Re: Hjälp med rötbedömning

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#265897 Jo, den tanken har föresvävat mig... Men jag försöker lära mig aptera timmer korrekt.

   TS
Avatar Fallback

Re: Hjälp med rötbedömning

jannee  
#265899 Vad som är korrekt avgör till sist bedömaren på sågverket. Reglerna är idag snåriga, fullkomligt ologiska.
Enligt prislistan, i alla fall från mitt sågverk, accepterar de max 5% sidoställd röta därefter vrakas stocken. Efter förhandling med inköparen gick han med på 20% faströta därefter bra ersättning för vraket.
Jag fick information om att sågverket hade dessa regler efter att pratat med en som kör skördare för sågverkets räkning.

Avatar Fallback

Re: Hjälp med rötbedömning

slatte  
#265916 Hade också apterat stock på i de båda fallen, men hållit ner längderna på dessa.
Rätt eller fel vet jag inte.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).