Skogsröjning

Forest ebeaver som röjmaskin

14 inlägg 12647 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Forest ebeaver som röjmaskin

skogsjohan  
#264705 Hej.
Lägger ut en länk till youtube på Forest ebeaver som röjare. Vi har kört tester vid ledningsröjning som är mycket lovande. Kommer nu att börja med försök i täta bestånd i form av stråkröjning för att underlätta den motormanella delen. Kommer framöver att försöka få ut mer info här hur det går.





   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Användarvisningsbild

Re: Forest ebeaver som röjmaskin

JensSkoog  
#265614 Hur går det om den träffer på lite grövre sakor?

Avatar Fallback

Re: Forest ebeaver som röjmaskin

mrhakan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#265617 vad kostar en såndär röjare?
hur mycket underhåll är det på röjaggregatet?

Avatar Fallback

Re: Forest ebeaver som röjmaskin

skogsjohan  
#265669 Hej.

Där den görs sig bäst är där det är stamtätt 20 000-50000 stamar/hektar, om det är så mycket stamar så är det sällan något problem att det blir för grovt. Den klarar stamar upp 12 cm, men då är du snabbare med röjsåg. Vitsen är att kunna få till en kombination mellan röjsåg och maskin i ett röjarlag, delvis för att få till en arbetsrotation för att spara kroppen samt att sätta in maskinen i de riktigt täta områdena där den är betydligt snabbare än vad man någonsin kan bli med röjsåg. Hör gärna av dig igen om du har mer funderingar.

Med vänliga hälsningar.
Johan Dagman
www.jdskogskonsult.se

   TS
Avatar Fallback

Re: Forest ebeaver som röjmaskin

skogsjohan  
#265676 Hej
Priset på röjmaskinen är 845 000:- + moms varav Menses röjaggregat 100 000:-.
Forest ebeaver är gjord för proffsskogsbruk, konstruktion och matrial kan inte jämföras med andra mindre maskiner. Både röjaggregat och basmaskin kräver väldigt lite service, vi har lagt ner mycket tid för att få en användarvänlig maskin med hög driftsäkerhet i kombination med låg bränsleförbrukning. Röjaggregatet har fyra smörjpunkter som ska smörjas var 8 tim, samt ett par punkter i aggregatet var 300 tim. Hör gärna av dig om du har mer funderingar.

Med vänliga hälsningar.
Johan Dagman
http://www.jdskogskonsult.se

   TS
Användarvisningsbild

Re: Forest ebeaver som röjmaskin

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#266589 Skitbra att ni fortsätter att utveckla maskinen, i slutändan kanske det dyker upp något som funkar bra som komplement även på normal röjning. Som det är nu så är en röjmaskin inget att fundera på för mig som inte har någon linjeröjning eller liknande.

Har ni kört med roterande klinga också? Det är väl en klipp på den på videon, som en häcksax?

Avatar Fallback

Re: Forest ebeaver som röjmaskin

skogsjohan  
#266594 Hej.

Tack för uppmuntran. På videon är det Menses aggregat RP 25 som har en arbetsbredd på 1.4 m, och det är i konstruktionen som en mycket kraftfull slåtterbalk. Det är svårt att få ihop det med en höghastighetsklinga och arbetarskyddet för föraren.

Med vänliga hälsningar.

Johan Dagman

   TS
Avatar Fallback

Re: Forest ebeaver som röjmaskin

M_M  
#266606 Är den sexkantiga profilen i kranarmen tillverkad i halvor med två långa svetsar, eller i ett stycke med endast en lång svetsfog?

Avatar Fallback

Re: Forest ebeaver som röjmaskin

skogsjohan  
#266618 Hej.

Profilen består av två halvor som svetsas enligt ett schema för att få kranprofilen exakt.

Med vänliga hälsningar.

Johan Dagman

   TS
Avatar Fallback

Re: Forest ebeaver som röjmaskin

M_M  
#266627 Okej! Då antar jag att den är svetsad på ovan- och undersidan, så att man får en V-fog att lägga svetsen i? På videon ser den inte ut att vara svetsad på de plana sidorna iaf. Anledningen till att jag är så frågvis är att jag jobbat med att producera just sexkantiga profiler, så det är väl att betecknas som en yrkesskada :roll:

Avatar Fallback

Re: Forest ebeaver som röjmaskin

skogsjohan  
#266637 Hej.

På första kranen gjorde vi som du beskriver, men det visade sig att det blev mer exakt med att lägga svetsen på sidorna. Genom att laserskära många små urtag i profilens kanter
och sedan vid monteringen fylla dom med svets så fick vi fram en mycket exakt samt stark
kranarm. Måste nämna det att den killen som gör svetsarbetena på maskinen jobbade förut som flygplansmekaniker på flygvapnet.

Med vänliga hälsningar.

Johan Dagman

   TS
Avatar Fallback

Re: Forest ebeaver som röjmaskin

M_M  
#266642 Aha, på så vis! Ja, alla sätt är bra utom de dåliga :wink: Kul med lite kuriosa med! :smile:

Användarvisningsbild

Re: Forest ebeaver som röjmaskin

JensSkoog  
#266646 Skulle varit toppers å köra i hasselkärren som jag slitit med sista tiden! Men, med ett pris som gör at jag kan köpa 100 röjsågar så blir mina behov i minsta laget! Men i ledningsröjning måste den vara ideel!

Avatar Fallback

Re: Forest ebeaver som röjmaskin

Flisaren  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#550800 Länge sen det skrevs i tråden men är det nån som kört maskinen eller sett den i bruk?

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).