Trädfällning (arborist)

Hur gör jag här?

33 inlägg 14418 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Hur gör jag här?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#265243 Har länge gått och funderat på de här tre träden, hur jag tar ner dem bäst.
Ett träd lutar ca 20-30 grader från lodlinjen mot de andra två. Toppen är ungefär mitt emellan de andra träden, vilak står 2 meter isär. Fäller man det så lär det fastna emellan dessa två träd.

Det är svårt att avgöra om det ligger på bägge träden, de längst bort vajar inte i samma takt som det lutande trädet, så jag funderar på at fälla det först. Å andra sidan, det vet man att det är hög risk att fälla ett träd som ett annat lutar på.

Lite bilder,först lutningen på det lutande trädet. Kan det vara 55-60cm i brösthöjd?
lutar.png


Så mer eller mindre rakt underifrån. Trädet uppe till vänster i bild skall bort först såklart. Det lutande trädet i mitten.
underifrån.png


Hur gör man detta på bästa sätt?



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Hur gör jag här?

anersimyra  
#265260 De ser inte ut att vara fastväxta i varandra. Nu ser jag ju fyra träd, ett ska alltså stå kvar ? Det hårt lutande kan du ju fälla med V-kapet för en odramatisk fällning.

Avatar Fallback

Re: Hur gör jag här?

Jim_the_one  
#265263 Otroligt svårt att bilda sig en uppfattning genom bara 2 bilder.

Men får du bort det lilla trädet uppe till vänster först så ser jag inte att det skulle vara några problem att få ned det nedre vänstra trädet om det är det som du visar i första bilden.

Säkra hörnet så ska det inte vara några problem, trädet får fart från början och kan forsera rätt bra.
Jag hade nog haft ca 4-5cm brytmån om trädet är såpass stort, detta för att brytmånen inte ska pressas ihop och gå sönder för tidigt.
Och helst en modell större såg, men var det inte du som nyss skaffat en större dolmar?

Trädet ser dock inte riktigt så stort ut på bild, men det är så svårt att avgöra när man inte har nåt att jämföra mot. Men det är ju som med skogsåket jag kör med hos min uppdragsgivare, den ser inte så stor ut på bilderna men vill man ha nåt större så får man leta efter en modell större skotare :mrgreen:

Lathund för att få fram diametern. Omkretsen dividerat (/) med Pi (3,14)
ex 1,7m / 3,14 = 0,54m = 54cm
1,9 i omkrets blir 60cm


V-kapet har jag aldrig provat på så här stora träd

Avatar Fallback

Re: Hur gör jag här?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#265268 Det lilla trädet uppe till vänster skall ner först. Alla skall ner, frågan är i vilken ordning sen.

Det lutande trädet är det nere till höger, det lutar mot de andra två.

   TS
Avatar Fallback

Re: Hur gör jag här?

Jim_the_one  
#265291 På bilden ser inte något av träden ut att vila mot något annat.

Lutar det av sig självt eller har det blivit tvingat av tex storm?

Har du tillgång till vinch? Går ju att låta den glida bakåt på en slana. Om du absolut vill ha ner det lutande först och är rädd att den kommer att fastna.
Svårt att se hur grenverket ser ut på det lutande trädet men nog tror jag att den skulle gå att få ner mellan dom stora. Träd i den här storleken beter sig ju inte riktigt som förstagallrningsträd.
Å är dom inte ruttna eller skadade så tycker jag inte att det är någon förhöjd risk att lägga den mellan dom två stora, men självklart ta bort den lilla till vänster först som du tänkt.
Förhoppningsvis så får du mindre att kvista oxå.

Men är det en "pattegran" så skulle jag inte rekommendera det.

Men det är fullt möjligt att jag hade resonerat annorlunda på plats när man ser hur det ser ut.

Kanske lägga dom två till vänster till vänster och sen den lutande å sist den andra stora åt samma håll. Lätt att plocka upp dom med kranen sedan.

Avatar Fallback

Re: Hur gör jag här?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#265296 Kran? Här skall vinschas! Tror att det lutande trädet fått slagsida i en storm, men det är inte helt rotryckt som synes. Ser som sagt inte ut som om det ligger på hårt, knappt alls.

Relativt finkvistig granar, så det skulle finnas chans att det dråsar ner emellan.

   TS
Avatar Fallback

Re: Hur gör jag här?

jannee  
#265314 Jag skulle börja med det som lutar, göra en helt normal fällning. Ramlar inte granen ned fortsätter jag med andra träd, ja inte just i denna grupp utan på ett annat ställe.
Återkommer nästa dag för att kvista och aptera granen som under natten har fallit ned - så enkelt är det.
Mer än en gång har jag lämnat hängande granar över natten för att nästkommande dag finna dem på backen, håller inte på att slita mig fördärvad, inte sällan väder och vind löser problemen åt en.
Självklart ska man ha det största och risigaste trädet i botten, eller forslar du bort varje träd direkt efter avverkningen.

Avatar Fallback

Re: Hur gör jag här?

Stensebygaard  
#265321 Omöjligt att svara tillräcklig från bara två bilder - tx vad finns av trä och andra saker åt högre? Men om det var jag - och där intet finns något av värde i den riktningen - skulle det vara ett alternativ at gå upp till 70-80 grader åt högre relativ för lutning. Du måsta ha mycket brytmån båkut, annars ganske som vanligt. Om du inte har vinch skulle det vara möjligt at "kila" det (om ordet kila finns på svenska).

Avatar Fallback

Re: Hur gör jag här?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#265328 Du menar fälla det lutande trädet år sidan? Ja, det kanske kan gå, faktiskt. Skall kolla det i morgon.

   TS
Avatar Fallback

Re: Hur gör jag här?

Stensebygaard  
#265333 Just precis - åt sidan.

Användarvisningsbild

Re: Hur gör jag här?

JensSkoog  
#265345 Tag bild på det, så vi får veta hur det gick! Antar att det inte bara är mig som vil se det :grin:

Avatar Fallback

Re: Hur gör jag här?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#265348 Skall försöka komma ihåg. Blir nog söndag.

   TS
Avatar Fallback

Re: Hur gör jag här?

jannee  
#265356 Försöka fälla ett träd 90 grader mot vart det lutar låter i mina öron ganska ologiskt, kan bara gå åt he**te.
Var beredd på att du i alla fall kommer att klämma fast svärdet.

Avatar Fallback

Re: Hur gör jag här?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#265357 Vem sa 90 grader, 45 kan räcka. Fällde ett annat träd 90 grader mot lutningen i veckan, Inga problem. Fast det hade växt så, och var betydligt mindre.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hur gör jag här?

lodjuret  
#265397
jannee skrev:Jag skulle börja med det som lutar, göra en helt normal fällning. Ramlar inte granen ned fortsätter jag med andra träd, ja inte just i denna grupp utan på ett annat ställe.
Återkommer nästa dag för att kvista och aptera granen som under natten har fallit ned - så enkelt är det.
Mer än en gång har jag lämnat hängande granar över natten för att nästkommande dag finna dem på backen, håller inte på att slita mig fördärvad, inte sällan väder och vind löser problemen åt en.
Självklart ska man ha det största och risigaste trädet i botten, eller forslar du bort varje träd direkt efter avverkningen.


Utgår från att du märker upp faran för andra som kan tänkas röra sig i skogen :?:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).