Skogsvagn (Huggarvagnar)

Montering av ventilpaket på JD 6330

13 inlägg 11607 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Montering av ventilpaket på JD 6330

Stensebygaard  
#263286 Hej skogsforum

Jag funderar på att köpa mig en liten huggarvagn, och har tittat runt på www, och läst många inlägg här på sidan runt emnet. Vi har aldrig haft skogsvagn förut - pappa och jag har vincshat utt alting til spor/väg og sedan lastat med frontlastare+krok. Men dels måsta vi vara två när vi lastar (+ två traktorer), dels har pappa blivit 80 och inte minnst är frontlastaren ganska sliten och inte laglig länger (en MF175 från 1967 med en liten Ålö). Vi är entligen mer lantbrukare end skogsbrukare och vagnen kommer därför drivs av en John Deere 6330. Jag har nu hittat et rimligt pris på en ny Mowi 1050 med P25 kran, med 2-spak (el on/off). Liten ovanlig kombination, men försäljaren har båda vagn og kran på lager, och det verkar som om han gärna vil bli av med dom (=rimeligt pris). Jag är sugen på vagnen, men är lite orolig för hur jag får monterat ventil-paketet på en JD. Som andra har nämnt i olicka trådar på skogsforum, så er JD jo "lite fin" och egentligen inte avsedd för skogsbruk. Finns det någon här med erfarenhet runt montera ventilpaket på John Deere. Jag vet - om jag har råd at köra JD, har jag vel råd at köpa elektrisk eller radio - tyvärr inte!



   TS
FTG
Avatar Fallback

Re: Montering av ventilpaket på JD 6330

mbtrac  
#263291 jag tillverkade ett fäste till john deere 6330 aldrig användt , pga av att vi bytte vagn med el spakar på det är tillverkat av 4 kantsprofiler inga svets eller borrning på traktor man skjuter in det bak i 4 kants profilerna på 6330 tar bort plastlocken på dem mkt enkelt det kan jag sälja mkt stabilt , lackerat grönt, men du bor långt härifrånmvh mbtrac

Avatar Fallback

Re: Montering av ventilpaket på JD 6330

Stensebygaard  
#263354 @mbtrac: tack för svaret. Låter som en bra og simpel ide. Blir nog lite kostsam att skicka din til Danmark, så jag tänker kopiere din ide og göra en ram av 4 kantsprofiler själv.

mvh
Lars

   TS
Avatar Fallback

Re: Montering av ventilpaket på JD 6330

mbtrac  
#263393 är väl ingen simpel ide, kom på det själv har frågat på john deer vill se din färdig, mont å,skicka bilder när du är klar.

Användarvisningsbild

Re: Montering av ventilpaket på JD 6330

totte  
#263400
mbtrac skrev:är väl ingen simpel ide, kom på det själv har frågat på john deer vill se din färdig, mont å,skicka bilder när du är klar.


"Simpel" för en dansk betyder "enkel", inte "dålig" eller "usel" som på svenska. Finns många såna betydelseförskjutningar mellan de skandinaviska språken som kan ställa till det.

Avatar Fallback

Re: Montering av ventilpaket på JD 6330

Stensebygaard  
#263410 @mbtrac: Förlåt, jag är dansk och mit skrivna svenska är lite dåligt. Jag läser gerna och mycket på svenska, men skriver och pråtar det inte så mycket. När jag skrev simpel var det i den danska betydelse: Enkel och därmed bra - och lite "varför tänkte jag inte på det själv".

   TS
Avatar Fallback

Re: Montering av ventilpaket på JD 6330

mbtrac  
#263501 har varit på jobb i dannmark 1974 å1990 tänkte nog inte på dessa uttryck. mvh mbtrac.

Avatar Fallback

Re: Montering av ventilpaket på JD 6330

mbtrac  
#263507 till stensebyaad.om du ska montera paket till gripkärra på din john deere 6330 kom ihåg att montera fri retur på din traktor mkt lätt. har 1 tum men räcker med lite mindre.är mkt högt tryck å flöde i den.bra att veta .

Avatar Fallback

Re: Montering av ventilpaket på JD 6330

Stensebygaard  
#265271 Jag bestämde mig för att köpa en annan Mowi vagn istället. Tyvärr inte med leverans för april. Så montering af ventilpaket får vänta.

   TS
Avatar Fallback

Re: Montering av ventilpaket på JD 6330

mbtrac  
#265311 du kan få bilder om du önskar, mvh mb trac, ..stensebygaard

Avatar Fallback

Re: Montering av ventilpaket på JD 6330

Stensebygaard  
#265316 @mbtrac: Det skulle vara bra med bilder! Tak!

   TS
Avatar Fallback

Re: Montering av ventilpaket på JD 6330

Stensebygaard  
#277189 Här är en bild som visar hur jag sluttade montera ventilpaketet. Jag har svetsat en konisk hållare på en gammal A-ram, och sen et rör på ventilpaketet. Röret går ner i hållaren på A-ram, vilket gör det möjligt att vrida runt paketet. Det går att sätta ner hela A-ram på marken, så jag slippar lyfte paketet högt upp när jag sätter på/av vagnen. Sen har vi gjort en liten plattform mellan A-ram och traktor där jag står när jag spakar.

Jag vett att det är lite ovanligt att stå ute, men dels går det inte att vrida sätet runt i min JD 6330, och dels är siktet bakut bra för lantbruk, men tyvärr inte beräknat för skogsvagnar. Kombinera dette med att vår skogsmark är väldig stenigt och blöt, så vi är tvingat vinscha ut alt till fasta vägar/spor. Då går det fort att fylla upp vagnen på bara två-tre stop. Att stå ute ger också väldigt bra sikte, och det går (som sagt) att vrida paketet runt om jag skal arbete åt höger eller vänster.

   TS
Avatar Fallback

Re: Montering av ventilpaket på JD 6330

mbtrac  
#277199 du kan montera svängplatta, på stolen finns på john deere återförsäljare fungerar finss gott om plats för fötter ben på 6330 från 2009 mod.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).