Motorsåg och handhållet

Förgasarjustering Dolmar 7910

18 inlägg 10843 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Förgasarjustering Dolmar 7910

anersimyra  
#265067 Jag behöver justera min nya 7910, efter ett par tankar går den så fett att den nästan är obrukbar. Förgasaren kan antingen vara pluggad vid HP skruven, eller ha en s.k dubbel D mejsel. Jag har googlat men inte funnit vad det är för slags mejsel, så ni som vet, berätta gärna :smile:
Mvh Anders.



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Förgasarjustering Dolmar 7910

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#265129 Har aldrig varit med om nån 7900 som gått för fett...
Förgasaren är troligen pluggad och justeras med spårmejsel innanför om du köpt den här.
Inte helt lätt o justera dem utan vana och omöjligt om det inte går i stock. Efter varvtal går ju, men då missar man kanske lite av det pulver som finns.

Vad kör du på för bränsle? Hur mycket har den gått? Hur ser stiftet ut?
Vilket svärd?
Hur låter den i arbete?

Användarvisningsbild

Re: Förgasarjustering Dolmar 7910

anersimyra  
#265156
Mange skrev:Har aldrig varit med om nån 7900 som gått för fett...
Förgasaren är troligen pluggad och justeras med spårmejsel innanför om du köpt den här.
Inte helt lätt o justera dem utan vana och omöjligt om det inte går i stock. Efter varvtal går ju, men då missar man kanske lite av det pulver som finns.

Vad kör du på för bränsle? Hur mycket har den gått? Hur ser stiftet ut?
Vilket svärd?
Hur låter den i arbete?
Hej Mange. Sågen är en ny 7910, det blev premiär i dag vid fällning av grov Alm. Vid tredje tanken började sågen fyrtakta riktigt ordentligt. Den fyrtaktade med 20 tum helt i stam. Jag försökte justera med vanlig mejsel, och lyckades få den att fyrtakta något mindre. Sven trodde den är utrustad med " dubbel D " skruv, det verkar troligt då jag troligtvis lyckats " peta igen " skruven något. Men jag får ta och skruva isär och titta, för något " pulver " finns inte, min gamla 372:a är betydligt snabbare i kap. Annars startar sågen fint, det ryker inte märkbart, självklart tankar jag Aspen.
Mvh Anders.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Förgasarjustering Dolmar 7910

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#265200 Det är nåt som inte är rätt, helt klart...

Användarvisningsbild

Re: Förgasarjustering Dolmar 7910

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#265208 Det är inte så den slår mot varvtals regulatorn du hör? Med vass kedja borde den gå ner i arbetsvarv o sjunga grannt.
Ovasst får den inte arbeta då slår den mot varvtalsregulatorn hela tiden om det inte är långa svärd.

Användarvisningsbild

Re: Förgasarjustering Dolmar 7910

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#265210 Konstigt det här... Har aldrig fått en såg levererad som gått så fett. O andra sidan tar jag från Dolmar/Makita Sverige så det är kanske nån regional inställnings sak?

Avatar Fallback

Re: Förgasarjustering Dolmar 7910

alias  
#265212
anersimyra skrev:Jag behöver justera min nya 7910, efter ett par tankar går den så fett att den nästan är obrukbar. Förgasaren kan antingen vara pluggad vid HP skruven, eller ha en s.k dubbel D mejsel. Jag har googlat men inte funnit vad det är för slags mejsel, så ni som vet, berätta gärna :smile:
Mvh Anders.


Menar du att det är några specialspår i skruvskallarna till förgasarjusteringen, eller menar du att det är fysiska blockeringar för justermöjligheterna på skruvarna?

Det satt plaststopp på H-&L-skruvarna på min 346:a som jag opererade bort (både hög- och lågvarvsskruvens justerintervall låg tämligen långt ifrån vad jag anser optimalt, innan jag tog bort stoppen). Funderar nu på ytterligare lite modifikationer, men det skall jag ej kapa din tråd med.

Vad är en dubbel D mejsel (dubbel D får mig spontant att tänka på yppiga damer :-) )?

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Förgasarjustering Dolmar 7910

anersimyra  
#265251 Nu har jag tagit isär och kollat. Lågvarven har vanlig skruv. Högvarven har s.k. dubbel D fattning. skruvskallen sitter en bit inne i förgasaren, det ser ut att vara en sexkantsskalle, men det var mörkt och trångt, alltså svårt att se den exakta formen/ fattningen på skruvskallen. Sågen är helt klart inte leveransservad, dock är den nära att " stämma upp i sång " med nuvarande justering.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Förgasarjustering Dolmar 7910

anersimyra  
#265255
förgasarmejsel.jpg
anersimyra skrev:Nu har jag tagit isär och kollat. Lågvarven har vanlig skruv. Högvarven har s.k. dubbel D fattning. skruvskallen sitter en bit inne i förgasaren, det ser ut att vara en sexkantsskalle, men det var mörkt och trångt, alltså svårt att se den exakta formen/ fattningen på skruvskallen. Sågen är helt klart inte leveransservad, dock är den nära att " stämma upp i sång " med nuvarande justering.
Såhär ser " mejseln " ut.

   TS
Avatar Fallback

Re: Förgasarjustering Dolmar 7910

alias  
#265283
anersimyra skrev:
förgasarmejsel.jpg
anersimyra skrev:Nu har jag tagit isär och kollat. Lågvarven har vanlig skruv. Högvarven har s.k. dubbel D fattning. skruvskallen sitter en bit inne i förgasaren, det ser ut att vara en sexkantsskalle, men det var mörkt och trångt, alltså svårt att se den exakta formen/ fattningen på skruvskallen. Sågen är helt klart inte leveransservad, dock är den nära att " stämma upp i sång " med nuvarande justering.
Såhär ser " mejseln " ut.


Verkar ju onekligen annorlunda jämfört med en vanlig "förgasarmejsel" (eller vad man nu ska kalla de små flatmejslarna med klack på skaftet)

Du har möjligen inte en bild på hur dubbel-D mejseln ser ut från "ändytan"?

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Förgasarjustering Dolmar 7910

anersimyra  
#265285
alias skrev:
anersimyra skrev:
förgasarmejsel.jpg
anersimyra skrev:Nu har jag tagit isär och kollat. Lågvarven har vanlig skruv. Högvarven har s.k. dubbel D fattning. skruvskallen sitter en bit inne i förgasaren, det ser ut att vara en sexkantsskalle, men det var mörkt och trångt, alltså svårt att se den exakta formen/ fattningen på skruvskallen. Sågen är helt klart inte leveransservad, dock är den nära att " stämma upp i sång " med nuvarande justering.
Såhär ser " mejseln " ut.


Verkar ju onekligen annorlunda jämfört med en vanlig "förgasarmejsel" (eller vad man nu ska kalla de små flatmejslarna med klack på skaftet)

Du har möjligen inte en bild på hur dubbel-D mejseln ser ut från "ändytan"?

MVH
Alias
Nej tyvärr, skruven sitter så till i förgasaren att den inte gick att fota, det får bli en bild på verktyget när det kommer till veckan.
Mvh Anders.

   TS
Avatar Fallback

Re: Förgasarjustering Dolmar 7910

Logger65  
#269080 Hej

Har köpt en 5105 ch från Tyskland . På den sitter det oxå något stopp på skruvarna

Har inte skruvat isär förgasaren men är det att bara lossa stoppen eller måste man byta ställskruvar?

Gillar sågen den är rapp o stark går väldigt fint. Men kanske något hekto för tung jfr sthil o HVA

Användarvisningsbild

Re: Förgasarjustering Dolmar 7910

anersimyra  
#269082
Logger65 skrev:Hej

Har köpt en 5105 ch från Tyskland . På den sitter det oxå något stopp på skruvarna

Har inte skruvat isär förgasaren men är det att bara lossa stoppen eller måste man byta ställskruvar?

Gillar sågen den är rapp o stark går väldigt fint. Men kanske något hekto för tung jfr sthil o HVA
På min finns inget som hindrar inställning med rätt verktyg. Men vissa modeller ( som din ) har någon form av stopp. Jag ser i reservdelslistan till min såg, att ställskruvar finns, till länder som icke berörs av några bestämmelser vad beträffar avgasutsläpp . Vad som skiljer dessa från de andra har jag dock ingen aning om.
Mvh Anders.
Ps: jag har en 7910

   TS
Användarvisningsbild

Re: Förgasarjustering Dolmar 7910

svampbob  
#269089 En sån här?

Användarvisningsbild

Re: Förgasarjustering Dolmar 7910

anersimyra  
#269090
svampbob skrev:En sån här?
Dubbel D.. :smile:

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).