Trädfällning (arborist)

Vinschutrustning för trädfällning

83 inlägg 89959 visningar 15 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Vinschutrustning för trädfällning

anersimyra  
#263217
IMG_2974.JPG
Ardenner på begäran :mrgreen:
Husqy346 skrev:
Homo abies skrev:2 ardenner till salu, 500:- /st

Skrev du rätt nu 500 :- styck jag vill att du lägger upp en bild här . Jag köper en rakt av efter att få se en bild

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Vinschutrustning för trädfällning

mghg  
#263234
Husqy346 skrev:
Homo abies skrev:2 ardenner till salu, 500:- /st

Skrev du rätt nu 500 :- styck jag vill att du lägger upp en bild här . Jag köper en rakt av efter att få se en bild

Även jag är intresserad

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vinschutrustning för trädfällning

JensSkoog  
#263238 Finner man Ardennerpsel nånstans på nettet? Har kollat runnt, men inte funnit försäljare.

Användarvisningsbild

Re: Vinschutrustning för trädfällning

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#263266
JensSkoog skrev:Finner man Ardennerpsel nånstans på nettet? Har kollat runnt, men inte funnit försäljare.

http://www.skogma.se/b2c/Servlet?page=11&anr=206420&parent=sLB&parentIndex=null

Användarvisningsbild

Re: Vinschutrustning för trädfällning

JensSkoog  
#263267 Tackar, th! Det där va en rett så lecker sak, men priset var hög. Men, så vil jag tro at det är skicklig kvalität!

Avatar Fallback

Re: Vinschutrustning för trädfällning

Rank  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#263269 Du finner den i Norge også Jens. Like dyr!

Her http://www.bjornrud-arnestad.no/products/handvinsch-ardenner-1600

Användarvisningsbild

Re: Vinschutrustning för trädfällning

JensSkoog  
#263283 Trur jeg holder meg til Toolsutgaven som jeg kjøpte for rundt tusenlappen med god rabatt. 1000 kg tar det meste.

Avatar Fallback

Re: Vinschutrustning för trädfällning

Homo abies  
#263321
Husqy346 skrev:
Homo abies skrev:2 ardenner till salu, 500:- /st

Skrev du rätt nu 500 :- styck jag vill att du lägger upp en bild här . Jag köper en rakt av efter att få se en bild

Den ena ser ganska bra ut men lite trög att dra ut (+lite kärlek..) den andra är ganska till åren ser medfaren ut men funkade bra sist jag använde den.. bilder kan komma när jag kommer hem senast lördag..

Användarvisningsbild

Re: Vinschutrustning för trädfällning

palbin  
#264966 Jag vinshar med Biltema handvinshar för 350 kr styck tror jag de kostar.

Har ett antal ... . Bultar fast dem i stubbar med franska skruvar ... . Har
inte misslyckats med dem hitills ... . Och avser inte göra det framgent
heller ... .

Användarvisningsbild

Re: Vinschutrustning för trädfällning

JensSkoog  
#264984
palbin skrev:Jag vinshar med Biltema handvinshar för 350 kr styck tror jag de kostar.

Har ett antal ... . Bultar fast dem i stubbar med franska skruvar ... . Har
inte misslyckats med dem hitills ... . Och avser inte göra det framgent
heller ... .

God ide å bulta dom fast med franska, om förhollande är dom retta, men det tar ju lite tid och stubben ska holla.

Avatar Fallback

Re: Vinschutrustning för trädfällning

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#265000
palbin skrev:Jag vinshar med Biltema handvinshar för 350 kr styck tror jag de kostar.

Har ett antal ... . Bultar fast dem i stubbar med franska skruvar ... . Har
inte misslyckats med dem hitills ... . Och avser inte göra det framgent
heller ... .


Samma här men jag har monterat ett fyrkantsjärn bakpå och kan surra fast vinschen i ett träd. Fungerar perfekt när man inte har så många stubbar att fästa i.

Användarvisningsbild

Re: Vinschutrustning för trädfällning

Peteflamingstar  
#265050 Är det Biltemas båtvinsch för 399:- ni menar!? Använder ni vinschband från dem också? Verkar vara en vettig lösning!

Avatar Fallback

Re: Vinschutrustning för trädfällning

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#265091
Peteflamingstar skrev:Är det Biltemas båtvinsch för 399:- ni menar!? Använder ni vinschband från dem också? Verkar vara en vettig lösning!


Jag tror mitt kommer från Jula (med band) men samma prisläge.

Användarvisningsbild

Re: Vinschutrustning för trädfällning

palbin  
#265103 Jo det är Biltemas största båtvinsch - precis samma som Julas tror jag, bara från
att ha kollas i deras katalog - man lär sig med tiden effektivisera monteringen,
men tid tar det ju ... . Jag är ju hobbyfällare och gör saker minst lika mycket för
motion, kul och lärande som något annat. Jag använder vires men jag vet att band
har sina fördelar - såsmåningom avser jag uppdatera min dylika utrustning med
mera sofistikerade grejor från Certex, men det är bättre börja med billigt först så
man lär sig vad man skall skaffa ... .

Edit: jag försöker hitta en riktigt schysst stubbe att fästa vinshen i (eller ev två om
det behövas två) och sedan "svänga viren" (vilket jag har ett par metoder för) istf
hålla på o flytta vinshen (vinsharna) - på så sätt kan man fixa ett antal svåra träd
med bara en (eller två) vinschmonteringar ... .
Senast redigerad av palbin tor 13 feb 2014, 21:02, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Vinschutrustning för trädfällning

Peteflamingstar  
#265108 De behöver inte vara mycket sämre än t.ex. Ardennervinscharna, de två-tre stycken vi hade på gamla jobbet var då trasiga allt som oftast. Har i och för sig en del att göra med handhavande också... :smile:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).