Skogsmiljö och Trädlära

anmälningsskyldighet för samråd 12§

21 inlägg 12688 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: anmälningsskyldighet för samråd 12§

rokon  
#264862
Peteflamingstar skrev:Alltså, tillsynsmyndigheten Skogsstyrelsen kan väl ändå inte på fullaste allvar mena att de kommer hinna med alla dessa samråd som kommer bli aktuella när denna lag träder i kraft? Redan idag ska det ju till nåt väldigt extra för att de ska hinna ut o kolla en lagöverträdelse eller föryngringsyta, t.ex. tips eller andra misstankar. Även när jag begärt samråd eller besök för att man planerar en åtgärd i känsliga områden, är det inte alltid de hinner ut. Ett "jaja, det blir nog bra" över telefon brukar räcka... Helt jävla absurt, instämmer i att man blir trött!


"Skogsstyrelsen antal anställda 2006: 1347
2012: 939

Antalet årsarbetskrafter var 887 för år 2012" Källa Skogsstyrelsens årsredovisningar

Så tiden de har för ett besök ute i skogen minskar väl, men som sagt de mesta av besluten kommer att fattas med stöd av regelverk, kartor, flygfoto satellitbilder. Instämmer att det kan vara mycket svårt att få kontakt. Trots utskick inför åtgärd man ringer och talar in på telefonsvar och ingen reaktion på det.
Men egentligen det är väl lugnast så?

   TS
Användarvisningsbild

Re: anmälningsskyldighet för samråd 12§

rokon  
#264865 Ser att de även handlar upp inventering av skogsmark

https://tendsign.com/public/list_public ... =500001062

   TS
Användarvisningsbild

Re: anmälningsskyldighet för samråd 12§

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#264891 Skulle vara intressant om någon tjänsteman från skogsstyrelsen kunde delta i diskussionen här men i brist på det så kan vi ju spekulera.

Troligen gäller denna anmälningsskyldighet i huvudsak det storskaliga skogsbruket. Det som vi småskogsägare lyckas åstadkomma på egen hand märks ju inte. Har ni provat sprida skogs-can med jordbrukare? blir inte många hektar per år.

I och för sig går det snabbt att fylla i en anmälan så varför inte göra det. De gånger jag kontaktat skogsstyrelsens tjänstemän har jag faktiskt fått gratis skogsrådgivning. De tycker att man ska avverka, gallra, röja, gödsla mer.

Användarvisningsbild

Re: anmälningsskyldighet för samråd 12§

rokon  
#264917 Jag gilla "mina sidor" som de grejat till på Skogsstyrelsens hemsida. Nästa gång så kommer jag gå genom "mina sidor" för att göra anmälan. Vore väl något alla borde ta sig en ordentlig koll på, ta och sänd ut en "testballong" dvs välj något som inte är alltför kontroversiellt och gör en anmälan. Eller kolla i alla fall upp hur man gör anmälan genom "mina sidor" var inte rädd för att klicka där och se hur sidan är uppbyggd.
Nog tolkar jag det som att anmälningsskyldighet för samråd enligt 12 kap. 6 § miljöbalken gäller oss.
Jag är inte rädd för vad framtiden för med sig, politik är som en pendel, den slår åt bägge håll.
Men skogen är en långsiktig satsning, och strategier för olika tider får man bygga upp.
Skattemyndigheten har lyckats med att förbättra sin renommé hos det Svenska folket, jag hoppas på att Skogsstyrelsen tar tag i den stafettpinnen och gör sitt bästa för våran viktiga näring skogen, där vi familjeskogsägare är en viktig hörnsten.

   TS
Användarvisningsbild

Re: anmälningsskyldighet för samråd 12§

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#264946 Såg att skogsstyrelsen även sökte en del datafolk. Är det möjligen för att ta hand om Big data? :surp: :shock: 😡 viewtopic.php?f=112&t=16213&st=0&sk=t&sd=a&start=6

Finns all anledning att hålla ögon och öron öppna.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: anmälningsskyldighet för samråd 12§

bserv  
#264995 Nja datafolk behöver de väl också för befintliga system. Exvis Mina sidor kräver nog en hel del folk och lite riktiga proffs skulle de behöva ta in. Systemet är lite kantigt och oflexibelt. Det går inte att ändra på sådant som lagts in. Har själv flera exempel på Gudrunfallor vars kanter inte stämt alls och när jag skall korrigera det med korrekta gränser så uppfattas det som en nyanmälan - och hela den processen startas - med bla information om återbeskogningplikten - trots att plantering utförts för mer än fem år sedan. Skulle önska att någon människa kunde korrigera och rimlighetsbedöma det som läggs in där. Nu riskerar vi att över tiden få mer och mer fel i systemet och mindre och mindre benägenhet att använda det - vilket är synd. För i grund och botten är det ett bra tänk och rejält stöd för oss skogsbrukare.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).