Skogsvagn (Huggarvagnar)

Hur fästa ventilpaketet till skogsvagnen

10 inlägg 13797 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Hur fästa ventilpaketet till skogsvagnen

draccatryck  
#245897 Har nyss köpt mig en Farma 6.0 T10 skogsvagn. Traktorn som jag ska använda den med är en Deutz Agrotron 106. Men nu till frågan, hur fäster man egentligen vetilpaketet för styrningen av kranen på bästa sätt på traktorn?

Någon har en bra lösning på detta?

image.jpg

image.jpg

image.jpg




   TS
FTG
Avatar Fallback

Re: Hur fästa ventilpaketet till skogsvagnen

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#245898 Är väl möjligt att bygga ett fäste från tryckstångsfästet upp mot rutan,sen går det kanske göra det fällbart för att kunna öppna/stänga rutan,eller fara till plåtknäckaren och få gjord en kil mellan ruta och stolpe och sticka upp paketet den vägen,lämpligen även då med fäste i tryckstångsfästet.

Avatar Fallback

Re: Hur fästa ventilpaketet

donky-kong  
#247278 Såhär har jag gjort : viewtopic.php?f=9&t=15535&start=195#p247274

Avatar Fallback

min lösning

nicke_gbg  
#264821 Jag har gjort ett trepunktsfäste som mitt ventilpaktet sitter på. rätt smidigt så man slipper lyfta det upp till hytten själv(är ju rätt så tungt om man ar som jag ett gammalt manuellt ventilpaket :wink: . sedan är det bara att sänka ner lite om man vill stänga rutan. tar typ max 2 minuter att koppla timmervagnen med allt.
:smile:

Avatar Fallback

Re: Hur fästa ventilpaketet till skogsvagnen

björken  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#264826 Intressant med en agrotron!
Jag har i nuläget bara så här, fäster paketet i toppstångsfästet och spänner in det mot rutkanten. Men funderar mkt på hur man skulle lösa det bättre genom att ta bort nedre rutan och ha så man kan byta ut den mot en fotlåda och fixa vändbar stol.
Bild


Har du tänkt fixa bukplåt till traktorn innan du åker till skogs? Jag har det inte än, men har också kört sönder en anslutning till dieseltanken och hydraulfiltret är lätt att knöla till.

Avatar Fallback

Re: Hur fästa ventilpaketet till skogsvagnen

Sture Andersson  
#264854 Har en valmet 605 ,gjorde ett fäste som sitter i tryckstångsfästet ,fäster först en av bultarna fäller sen upp och skjuter i den sista .Har tagit bort den nedre rutan ,sen såga jag av en bit så att jag fick in ventilpaketet.Sen kan jag stänga rutan,Blev helt perfekt lätt att montera och man sitter perfekt.Men om man fråga nån exspert får man väl inte såga av den biten i bak,den har väl med stadgan i hytten att göra men tror inte hytten knycklar ihop sig för det om man välter.Om man vill kan man ju sätta dit biten med bultar om man vill,tänkte göra det men det har inte blivit av.

Användarvisningsbild

Re: Hur fästa ventilpaketet till skogsvagnen

molnia  
#264863 såhär gjorde vi
viewtopic.php?f=8&t=9888&st=0&sk=t&sd=a&start=45#p126316

Användarvisningsbild

Re: Hur fästa ventilpaketet till skogsvagnen

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#264864
Maj2012Patruunan.jpg
Maj2012Patruunam.jpg


Jag gjorde en hållare som sitter fast inne i hytten, klämd över ett rör
på ena sidan och fäst i ett hyttfäste på innerskärmen på andra sidan.
Den hållaren är lätt att ta bort om så önskas men den har fått sitta där
för den stör inte.
På spakarna gjorde jag en motsvarande upponervänt U-fäste som passar
på sagda fasta hållare.
Så när jag ska haka på spakarna så lyfter jag bara dit dem så hänger de
av egen tyngd på hållaren i hytten.
När jag hakar av spakarna så hänger jag dem med samma U-fäste över ett
hydraulrör på kranens svängtub.

viewtopic.php?f=9&t=13801&st=0&sk=t&sd=a

Min tråd om min vagn.

Användarvisningsbild

Re: Hur fästa venti

halvproffs  
#264869 Exakt så har jag gjort på dom traktorer jag haft. Enkelt och med el on offknapparna är det ju inte tungt att lyfta upp heller. Fast jag kör ju med röda traktorer :grin:

Avatar Fallback

Re: Hur fästa ventilpaketet till skogsvagnen

elis  
#264880 Såna där tvåspakslösningar är ju nån sorts fusk det, dä ska va ventilpaket! Då krävs både styrka och tanke. :mrgreen:


(Om nu "mr green" uttrycker det jag tror)

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).