Traktorer och processorer

Kellfri stegmatare

68 inlägg 58950 visningar 17 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Kellfri stegmatare

axwell  
#250907
stegmaster skrev:Inte bara en utan två dessutan, en som kör kranen inne i hytte medan en annan kör processoren ute vid grinden på vagnen. :o

Det krävdes även i det äldre klippet, minst två personer!

Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Kellfri stegmatare

Benny Nilsson  
#264714 lyfter tråden lite.

Undrar om någon provat denna maskin :?:

Blev faktiskt lite sugen att köpa den eftersom jag inte är rädd för att varken svetsa eller skruva men gränsen får ju gå någonstans! :grin:
Den måste ju trots allt klara de man skall använda den till....

Användarvisningsbild

Re: Kellfri stegmatare

loppan  
#264729 Köp en begagnad Kessla istället,den som de har plagierat.
En ny lär för övrigt kosta 127.000.-
Du lär få ditt lystmäte vad gäller skruvning ändå då dessa maskiner lever ett rätt tufft liv.
Har just gjort en lättare renovering av min Patu 40 lf och hann att tänka många gånger att det var tur att det var en Patu.
Den är från 1998 och jag har haft den i 6-7 år nu.

   TS
Avatar Fallback

Re: Kellfri stegmatare

rikard_e  
#264789
loppan skrev:Köp en begagnad Kessla istället,den som de har plagierat.
En ny lär för övrigt kosta 127.000.-
Du lär få ditt lystmäte vad gäller skruvning ändå då dessa maskiner lever ett rätt tufft liv.
Har just gjort en lättare renovering av min Patu 40 lf och hann att tänka många gånger att det var tur att det var en Patu.
Den är från 1998 och jag har haft den i 6-7 år nu.

Nöjd med den? är sugen på att ha en

Avatar Fallback

Re: Kellfri stegmatare

Benny Nilsson  
#264809
loppan skrev:Köp en begagnad Kessla istället,den som de har plagierat.
En ny lär för övrigt kosta 127.000.-
Du lär få ditt lystmäte vad gäller skruvning ändå då dessa maskiner lever ett rätt tufft liv.
Har just gjort en lättare renovering av min Patu 40 lf och hann att tänka många gånger att det var tur att det var en Patu.
Den är från 1998 och jag har haft den i 6-7 år nu.

'

'Ja att keslan är bättre tvivlar jag inte på! Men beggagnatutbudet verkar minst sagt tunnt :sad: I alla fall här i närheten. (Västerbotten)

Att köpa en ny är en bit över min budget som de känns nu iaf tyvärr.

Hoppas att det finns nån som provat Kellfrin som kan kommentera hur den är eftersom en del som köpt kellfris maskiner verkar nöjda medan andra totalsågar dom.

Användarvisningsbild

Re: Kellfri stegmatare

loppan  
#264822 Kesla den mest komkpleta stegmataren enligt mig.Det är nog bara hypro som är bättre av gallringsprocesorerna som sitter bakom traktorn.
Att ha en kran och att kunna ta båda sidor samtidigt är överlägset vinchmatade varianter jag haft tidigare.
Den är monterad i stakhålen på kärran vilket jag rekomenderar samt har eget hydraul systen.
Men det är fortfarande en gallringsprocesor så den gör inga undetverk men är en bra dräng att ha med i skogen.

   TS
Avatar Fallback

Re: Kellfri stegmatare

Benny Nilsson  
#264831 Ja du har nog rätt i det!!

Jag kommer också montera min på vagnen eftersom ja inte har löstagbar kran. Har en patu 50 kran med weimer winch monterad på en äldre vagn ca 7-8 tons. Happas den inte blir för lättvält när man kör stegmataren?
Går ju vikta ner den iså fall...

Avatar Fallback

Re: Kellfri stegmatare

ÅsaNisse  
#264860 Jag har en Patu LF40 som köptes vid stormen Gudrun. Har bytt en rörsprint som konstigt nog gått av och svetsar en stoppklack till den ena kvistkniven. Den sitter ihopmonterad med en 203 kran med utskjut och funkar kanon. Några få rotstockar fick jag kvista och kapa manuellt för de var för tunga och grova. För övrigt har hela Gudrun och sedan Per stormens elände passerat över denna maskin. Nuförtiden är det bara gallring och lite vindfällor som den används till, men inga reperationer utöver vad som sagts ovan.

Avatar Fallback

Re: Kellfri stegmatare

Benny Nilsson  
#264989
ÅsaNisse skrev:Jag har en Patu LF40 som köptes vid stormen Gudrun. Har bytt en rörsprint som konstigt nog gått av och svetsar en stoppklack till den ena kvistkniven. Den sitter ihopmonterad med en 203 kran med utskjut och funkar kanon. Några få rotstockar fick jag kvista och kapa manuellt för de var för tunga och grova. För övrigt har hela Gudrun och sedan Per stormens elände passerat över denna maskin. Nuförtiden är det bara gallring och lite vindfällor som den används till, men inga reperationer utöver vad som sagts ovan.



Låter ju som en driftsäker maskin helt klart! :-bd
Har någon tips på var man kan hitta begagnade maskiner?
Har lusläst både blocket och maskinmarknaden.

Användarvisningsbild

Re: Kellfri stegmatare

loppan  
#265057 Jag tycker att det brukar duka upp ett par tre stycken på blocket per år så om man har tålamod så går det nog att hitta.
Annars så kan man ju höra med en återförsäljare av Kesla om det finns något som är på ingående.
Allt kommer ju inte ut på marknaden.
Säljer Staffans i Horred kesla? Där finns ju en del prylar liggande.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kellfri stegmatare

loppan  
#265522 En på blocket i dag: http://www.blocket.se/jonkoping/Kessla_ ... ?ca=13&w=3
115 papp.

   TS
Avatar Fallback

Re: Kellfri stegmatare

stektlök  
#265526 Där har vi pjäsen som är bättre en ett nyköp från kellfri :)

Användarvisningsbild

Re: Kellfri stegmatare

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#265530 Ser att Kellfri säknt priset från 69 900 kr till 59 900 kr, kanske är tecken på att det inte varit någon rusning direkt..

http://www.kellfri.se/SE/Catalog/skogsv ... TM400.html

Användarvisningsbild

Re: Kellfri stegmatare

totte  
#265534 Den går mot sitt rätta värde 8)

Avatar Fallback

Re: Kellfri stegmatare

Chuck Norris  
#265584 Att döma av tidigare videos så är nog det rätta värdet närmre 0 än 60 000 kr. Man lär ju gå back på släpa ut sånt skrot i skogen. Det syns ju tom på videon vilken dålig kvalité det är, rassligt och vingligt.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).