Motorsåg och handhållet

Motorsågens inträde

49 inlägg 17108 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Motorsågens inträde

Valmet 941  
#264629 Boken Motorsågen kostade 12kr när den kom ut 1950

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Motorsågens inträde

axwell  
#264641
Valmet 941 skrev:Boken Motorsågen kostade 12kr när den kom ut 1950


Oj, det var många timpenningar det :!:

Användarvisningsbild

Re: Motorsågens inträde

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#264644
Valmet 941 skrev:Boken Motorsågen kostade 12kr när den kom ut 1950

Jag gav 10kr för mitt ex på tradera.

Användarvisningsbild

Re: Motorsågens inträde

JensSkoog  
#264683
OAS-forests skrev:Ni som inte sett filmen måste göra det!
Handlar om tiden då motorsågen gjorde sitt inträde i skogsbruket.
http://www.oppetarkiv.se/video/1132574

Får besked att filmen inte finns! Gör jag fel?

Användarvisningsbild

Re: Motorsågens inträde

anersimyra  
#264685 Länken fungerar.

Användarvisningsbild

Re: Motorsågens inträde

totte  
#264687 "Kan endast ses i Sverige" står det tyvärr :sad:

Användarvisningsbild

Re: Motorsågens inträde

JensSkoog  
#264692 Då får jag ta med datoren til Strömstad på nesta snustur! :lol:

Användarvisningsbild

Re: Motorsågens inträde

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#264694 Det går väl o surfa anonymt så den inte vet var du är ifrån eller välja annan plats i Sverige.

VPN eller vad det hette, finns möjlighet i vissa webläsare med.

Användarvisningsbild

Re: Motorsågens inträde

JensSkoog  
#264697 Mycket som går, men den här gammla gubben är lycklig så länge det funkar såhär. :wink: Min kompis kan sitta i Houston och ändra kanal på TV'n hemma med sin smartfån, men jag kan inte ens använda den fjärrkontroll vi har här hemma - om jag skulle ha behov för det och det har jag aldrig!(kompisens fru blev mycket förvånad och senn mycket förannat :mrgreen:)

Användarvisningsbild

Re: Motorsågens inträde

anersimyra  
#264698 Här hemma sköter frun alla fjärrkontroller, samt alla datorer vid problem, själv är jag helkass på sådant :(|)

Avatar Fallback

Re: Motorsågens inträde

Valmet 941  
#264769
Mange skrev:
Valmet 941 skrev:Boken Motorsågen kostade 12kr när den kom ut 1950

Jag gav 10kr för mitt ex på tradera.




Ja då hade du tur.. har för mig att jag gav 100spän för mitt ex av boken

Användarvisningsbild

Re: Motorsågens inträde

anersimyra  
#265264 Fällningen gick till som följer. Meningen var att sågen skulle mosas av trädet i bild. " Engström " hade lagt ut sten framför trädet, stenen doldes med mossa. Halva brytmånen var avsågad, samt ett säkert hörn kvarlämnat. En lina var anbringad högt på stammen. Flera i filmteamet skulle försiktigt dra i repet när säkra hörnet kapades, de skulle bara dra såpass att trädet började att falla. När trädet föll var de instruerade att endast mata in slacklinan, det för att denna inte skulle komma i bild. Men, de drog så inihelvete att trädet drogs av stubben, och sköt framåt ca två meter. En av filmarna stod parallellt med trädet, han var mycket nära att komma i kläm då han fortsatte filma fallet, dock tog han, fortfarande filmande ett steg åt sidan, och kom ej till skada. " Engström " kastade sig fram och låtsades hålla emot trädet, det därför att scenen där sågen skulle mosas blev misslyckad, han improviserade alltså. Sågen slog " Engström " i efterhand sönder med yxan. :shock: :shock:
Mvh Anders.

Avatar Fallback

Re: Motorsågens inträde

tallen100  
#265276 Intressant :grin:

Avatar Fallback

Re: Motorsågens inträde

Tosca  
#265281 Största slutsatsen jag kan dra av historien är att man inte ska jobba med folk som är ovana vid sysselsättningen och inte vet vad de gör.

Användarvisningsbild

Re: Motorsågens inträde

Sidenbladh  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#265299 Ja jäklar, äntligen fick jag förklaringen till varför kameran flyttas precis när trädet faller. Har brukat tänka "modig fotograf som vågade stå där" när jag sett den scenen. Tur att ingen skadades, mer än sågen då förstås ;)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar