Motorsåg och handhållet

Motorsågens inträde

49 inlägg 17095 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Motorsågens inträde

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#264385 Ni som inte sett filmen måste göra det!
Handlar om tiden då motorsågen gjorde sitt inträde i skogsbruket.
http://www.oppetarkiv.se/video/1132574



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Motorsågens inträde

anersimyra  
#264390
OAS-forests skrev:Ni som inte sett filmen måste göra det!
Handlar om tiden då motorsågen gjorde sitt inträde i skogsbruket.
http://www.oppetarkiv.se/video/1132574

Ha ha ha, skogvaktarn spelas av min ÅF :lol: :lol: :lol:

Användarvisningsbild

Re: Motorsågens inträde

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#264392 Motorsågen av Nils Parling!

Bra och lättläst bok, bättre än filmen.

Användarvisningsbild

Re: Motorsågens inträde

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#264406 Kul att se hur de var klädda, ingen skyddsutrustning alls i filmen. Sågen de använder har 3,5 hk och väger 12 kg min Stihl har samma effekt men väger 5,0 kg. Men trots den klumpiga sågen så fäller han ju många träd!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Motorsågens inträde

Sidenbladh  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#264407 Och då ska man komma ihåg att 12 kilo ansågs vara en oerhörd förbättring jämfört med de tidigare sågarna... Så blev det arbetsskador också.

Användarvisningsbild

Re: Motorsågens inträde

totte  
#264411 I boken har jag för mig att det handlar om en BeBo, den väger 18 kg tror jag, Det är en Jonsereds Raket i filmen, XB om jag minns rätt nu.

Användarvisningsbild

Re: Motorsågens inträde

anersimyra  
#264412
totte skrev:I boken har jag för mig att det handlar om en BeBo, den väger 18 kg tror jag, Det är en Jonsereds Raket i filmen, XB om jag minns rätt nu.

Jag ska fråga "skogvaktarn" vilken såg det var.. :smile:

Användarvisningsbild

Re: Motorsågens inträde

Kse  
#264414 Hårda grabbar på den tiden, en riktig klassiker.

Användarvisningsbild

Re: Motorsågens inträde

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#264428 Nog är det Raket XB i fillen. Utan tvekan.
I boken är jag säker på de menade BeBo.

Användarvisningsbild

Re: Motorsågens inträde

totte  
#264431 Kollade just i filmen, visst är det en XB. Vill minnas att vi hade en diskussion om det tidigare, när det tilldrar sig i boken så fanns inte Raket, men däremot BeBo. I filmen har det anpassats lite, men det är ju nåt som bara sågnördar behöver hänga upp sig på. Filmen är riktigt bra den också.

Användarvisningsbild

Re: Motorsågens inträde

Peteflamingstar  
#264458 Någon som vet var den är inspelad? SVT Örebro stod det i eftertexten, men det ser verkligen ut som sydvästra dalarna eller nordligaste Örebro län, Bergslagen i alla fall.

Titta gärna på "Gubben i stugan" också! Ingen motorsåg men väl en gammal skogsarbetare som lever sitt stilla pensionärsliv, en mycket trevlig dokumentärfilm. Han bodde ett par mil väster om Grängesberg.

http://www.oppetarkiv.se/video/1146717/gubben-i-stugan

Användarvisningsbild

Re: Motorsågens inträde

mghg  
#264473 Nils Parlings bok "Motorsågen" gavs ut 1950. Det var väl ungefär samtidigt som Be-Bo-sågarna gjorde succé. Därmed borde det vara ganska självklart att sågen i boken är en Be-Bo (jag har själv inte läst boken).

Men som totte skrev så är sågmodellen i filmen "nåt som bara sågnördar behöver hänga upp sig på". :wink:

När kom Jonsered Raket XB ut på marknaden?

I filmen ser det ut som att övre och undre riktskär sågas i en följd utan omställning av förgasare, eller vridning av svärd som på en Be-Bo. Var Jonsered Raket XB utrustade med membranförgasare eller har jag missat något?

Användarvisningsbild

Re: Motorsågens inträde

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#264474 BeBo introducerades 1948, '49-50 tog försäljning fart.

XB "EL-raket" kom ut 1955 Gjordes paralellt med XA "´Raket" en tid, sedan bara XB.
Dessa hade mekanisk insprutning, inga membran eller flottörer.

Användarvisningsbild

Re: Motorsågens inträde

mghg  
#264475
Mange skrev:XB "EL-raket" kom ut 1955 Gjordes paralellt med XA "´Raket" en tid, sedan bara XB.
Dessa hade mekanisk insprutning, inga membran eller flottörer.

Tack för snabbt svar. Har sett en annan uppgift om att XB bbörjade tillverkas 1957, men det var alltså 1955.

Innebar den mekaniska insprutningen att XB-sågarna gick i alla lägen likt moderna sågar och alltså inte stannade när de lutades (och därmed inte heller behövde vridbara svärd likt Be-Bo)?

Användarvisningsbild

Re: Motorsågens inträde

totte  
#264486
mghg skrev:
Mange skrev:XB "EL-raket" kom ut 1955 Gjordes paralellt med XA "´Raket" en tid, sedan bara XB.
Dessa hade mekanisk insprutning, inga membran eller flottörer.

Tack för snabbt svar. Har sett en annan uppgift om att XB bbörjade tillverkas 1957, men det var alltså 1955.

Innebar den mekaniska insprutningen att XB-sågarna gick i alla lägen likt moderna sågar och alltså inte stannade när de lutades (och därmed inte heller behövde vridbara svärd likt Be-Bo)?


Ja, dom var lägesoberoende. Konstruktionen kom från den norska Comet som sen blev Jonsereds XA, de brukar kallas "dieselsågar" men är egentligen små tändkulemotorer till principen. Dom var rätt bökiga att starta, ett glödrör måste värmas med låga. Handtaget användes som propanbehållare för brännaren för detta. Sågen kunde köras på i stort sett alla flytande bränslen, från bensin till eldningsolja,

När Jonsereds ville göra en bensinsåg så tog man i stort sett samma konstruktion och la till eltändsystem, det blev XB sen XC och XD.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar