Traktorn i skogen

Montera på lastare på Valmet 805

35 inlägg 45983 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Montera på lastare på Valmet 805

bodaedet  
#264456 T1 och T2 till tank. P från pump tryck alltså. T skall helst till fri retur.

Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Montera på lastare på Valmet 805

Freddejansson  
#265795
cinom skrev:
hayabusa 08 skrev:Jodå visst har molnia rätt som vanligt..

Det är 3 st slangar som ska kopplas.
Jag var ute nu och kollade på min traktor hur jag hade kopplat dom.

PICT0081.JPG


PICT0088.JPG


Det är slangarna med dom färgade buntbanden som kommer ifrån lastaren.
På detta vis så är det alltid tryck och flöde fram till lastaren.





Väcker lite liv i denna gamla tråd!


Håller just nu på att montera en Trima 4.80 på en Valmet 755!
Har ett begagnat ventilpaket som skall monteras å inga anvisningar!

Så klurar nu på dessa 3 slangar!
Har du lust att knäppa något kort på ventilpaket också så man ser vilken slang som ska vart???

En tryck å en retur så långt är jag ju med men sen då.. =P
Vad gör den 3:dje slangen egentligen?? (LS?? eller kanske övertrycksretur??)

Antar att man tar tryck direkt från pumpen och sedan tar lastarventilpaketets retur för att trycksätta traktorns yttre hydralik med. Alltså seriekopplar paketen.

Sedan monterar 3:dje slangen I fri retur.

Eller??

Får man inte en väldig varmgång när oljan skall gå igenom båda paketen??




Nästa fråga vart har ni placerat lastarspaken för att den inte skall vara ivägen för andra spakar och knä och stolsvändning??

Mvh
Christian



I valmakarna brukar det vara tacksamt att montera lastarspaken vid framrutan på ett järn som går att vika ner genom en avlång skåra, med spännbult. då kan man vika upp den när man inte använder den, medans när man har den kommer den snett underifrån. Har haft så på båda valtrorna, den ena med ålö original och den andra med olsson i ellös reglage. Ska se om ja hittar någon bild någon dag om ni inte förstår min beskrivning ;-)

Avatar Fallback

Re: Montera på lastare på Valmet 805

Freddejansson  
#265797 Såhär är min monterad

(obs lånad bild från blocket)
8471024109.jpg

Avatar Fallback

Re: Montera på lastare på Valmet 805

eqlazer  
#265799 Såhär såg spaken till Trima-lastaren ut i vår 705. Den satt med ett järn bultad i handtaget som fanns på båda sidor om konsolen.
DSC_0211.rotated.jpg

Användarvisningsbild

Re: Montera på lastare på Valmet 805

molnia  
#265807 download/file.php?id=8288&mode=view/110206_0184R.jpg
den här lösningen rekommenderar jag inte, vid lastarkörning har man ofta 1an av gruppväxlarna men när man ska tilta upp skopan tar lastarspaken i gruppväxespaken.
om jag fick välja skulle jag sätt den på vänster sida. styra lastaren med vänster hand och kunna växla med höger. med flera alternativa vinklingar av lastarspaken som låses med till exempel en "inställningsbult" så om Freddejohansson tidigare beskrev det.
http://www.wiberger.se/templates/gn608.htm

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).