Öppna kategorin

såga golvbräder av lönn?

9 inlägg 8134 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

såga golvbräder av lönn?

Karin på Ekered  
#264280 Går det bra att såga golvbräder av lönn? Jag har några stockar av lönn som jag skulle vilja använda till ett golv. Men jag har fått höra att det inte skulle bli bra, för att lönnbräder slår sig. Finns det nän här som har erfarenhet och vet om det stämmer? När jag googlar på nätet hittar jag tillverkare som säljer lönngolv, så det existerar tydligen. Är det extra besvärligt att göra golvbräder av lönn?



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: såga golvbräder av lönn?

Tosca  
#264303 Allt virke slår sig, det är därför som bondsågat virke råsågas och läggs på tork innan man torrklyver eller hyvlar det till rätt dimension.
Enligt gammal tro behöver virke sju (7!) år för att duga till snickerivirke.
Förmodligen klarar man sig på betydligt kortare till golv, och numera finns det ju dessutom fuktmätare att använda.

Grovsåga lönnen i plank, ex vis 2", så kan du torrklyva dem om ett eller ett par år i 1 1/2".
Gör du breda plankor kanske du ska gå upp på 2 1/2"?

Avatar Fallback

Re: såga golvbräder av lönn?

Karin på Ekered  
#264367 Tack för snabbt svar! Ursäkta en fråga som kanske är korkad: Menar du att virket skulle slå sig mindre om det är grov plank under väntetiden? Eller menar du att ifall det slår sig under väntetiden så hyvlar man bort det sen, när man går ner i dimension efter ett par år?

   TS
Användarvisningsbild

Re: såga golvbräder av lönn?

halvproffs  
#264436 Om du bara har några stockar räcker bara till ett pyttelitet rum. Har sågat lönn en gång och den stod på en tomt och naturligtvis var det spik i den förmodligen efter fågelholk. Är det tomtträd; använd metalldetektor. Det är dyrt att såga i spik. Plankorna slog sig ingenting. Virket är ljust och ganska intetsägande enligt min mening.

Avatar Fallback

Re: såga golvbräder av lönn?

Karin på Ekered  
#264438 Bra tips, det där om metalldetektor! Det handlar om 2-3 grova höga lönnar som stod i en åkerkant.

   TS
Avatar Fallback

Re: såga golvbräder av lönn?

Tosca  
#264446
Karin på Ekered skrev:Tack för snabbt svar! Ursäkta en fråga som kanske är korkad: Menar du att virket skulle slå sig mindre om det är grov plank under väntetiden? Eller menar du att ifall det slår sig under väntetiden så hyvlar man bort det sen, när man går ner i dimension efter ett par år?

Alternativ två som jag menar, en bräda blir väldigt tunn om man ska hyvla bort kupningen.

Användarvisningsbild

Re: såga golvbräder av lönn?

Camwood  
#264556
Karin på Ekered skrev:Går det bra att såga golvbräder av lönn? Jag har några stockar av lönn som jag skulle vilja använda till ett golv. Men jag har fått höra att det inte skulle bli bra, för att lönnbräder slår sig. Finns det nän här som har erfarenhet och vet om det stämmer? När jag googlar på nätet hittar jag tillverkare som säljer lönngolv, så det existerar tydligen. Är det extra besvärligt att göra golvbräder av lönn?

Det går bra att såga och hyvla golv av lönn som av dom flesta lövträd.
Lönn är ett ypperligt trädslag och används till gitarrer bla. Men det är ljust o ganska tråkigt då det inte har en så tydlig textur men kärnan kan va fin om den har börjat röta lite. Oftast lägger man inte golv av lövträ som bärande (läggs fritt på golvåsar som brukar va cc60 cm) utan lövträgolven läggs flytande på ett undergolv som kan va ett trägolv av enklare sort eller det vanligaste som är 22 mm golvspånskivor. Varför gör man det?
Därför att lövträ tillskillnad från gran o fur ändrar sin form mycket mer under torkprocessen. Svårigheten ökar också med större bredd och tjocklek, därför kraxar olyckskorparna när man nämner sågat lövträ :grin: Men det är för att dom inte kan eller tycker att det är för jobbigt.
Jag tycker att du ska göra så här. Hitta någon som sågar upp dina lönnar när dom är nyfällda och såga till 38x125 mm ( om du vill ha bredare så max ca 145 mm men tänk att svårigheterna med lövträ ökar med bredden) torka sen helst i torkkammare till en fuktkvot på 10 %. Annars så torka utomhus en torksäsong som är från tidig vår till hösten sen fortsätter du att torka virket inomhus tills fk=10%+- 3%. Sen hittar du någon som kan hyvla ditt golv och då börjar dom med att klyva ditt virke på mitten 19x125/145 mm och hyvlar ditt golv med not och fjäder med kärnsidan som den synliga sidan. Det sista är viktigt!!!

Användarvisningsbild

Re: såga golvbräder av lönn?

Camwood  
#264562
Tosca skrev:Allt virke slår sig, det är därför som bondsågat virke råsågas och läggs på tork innan man torrklyver eller hyvlar det till rätt dimension.
Enligt gammal tro behöver virke sju (7!) år för att duga till snickerivirke.
Förmodligen klarar man sig på betydligt kortare till golv, och numera finns det ju dessutom fuktmätare att använda.

Grovsåga lönnen i plank, ex vis 2", så kan du torrklyva dem om ett eller ett par år i 1 1/2".
Gör du breda plankor kanske du ska gå upp på 2 1/2"?

Gammal tro är inte så dumt! Dom kunde förr men dom hade inte så bråttom heller. Men det var inte för att torka virket som det tog många år då virke torkar till sin max gräns utomhus redan den första säsongen i normala dimensioner. Det är för att spänningarna i virket minskar med tiden. Allså virket slutar bete sej konstigt när man senare skulle bearbeta det senare.

Avatar Fallback

Re: såga golvbräder av lönn?

Karin på Ekered  
#264597 Vad bra att ni finns, och stort tack för att ni tar er tid att skriva!! På direkten har jag lärt mig massor som jag inte visste. Till saken hör att det är ett loggolv som jag behöver virke till, så det spelar ingen roll för mig om golvet inte ser jättetjusigt ut. Men jag vet inte om det skulle bli tillräckligt många kvadratmeter för att räcka, så jag får kanske skrota idén av det skälet. Fast då är det kanske en ganska bra idé att göra som ni har rekommenderat: såga grova plank nu och lägga undan nånstans där de kan få ligga och torka för framtida behov.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).