Skördare

PEFC, FCS godkänd maskin? Hur

49 inlägg 22715 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: PEFC, FCS godkänd maskin? Hur

Seb macahan  
#264112 Det var nog inte bytet som jag tänkte på rent praktiskt utan mer problem med pumpar och slangar och packningar som tar stryk.

   TS
Avatar Fallback

Re: PEFC, FCS godkänd maskin? Hur

Tosca  
#264115 Lite OT men:
En skonsammare metod är nog att göra påfyllningarna med den olja man vill ha, det enda som skiljer de sk bio-oljorna och mineraloljan är tillsatser som gör att oljan bryts ned när den kommer i kontakt med luftens syre.
Som jag förstått det är det bara skogssidan som håller på med bio-oljan, anläggningssidan slutade när det kom fram att nedbrytningsprodukterna är giftigare än den rena oljan; dessutom blir den svårare att sanera i nedbrutet tillstånd.

Det är inga stora krav som ställs på en skogsmaskin bara för att den är certifierad.
Den miljövänligare propylenglykolen i kylaren och bio-olja i hydraultanken.
Jag tror inte ens att det ställs krav på motorerna som det görs på anläggningssidan med miljöstegsmotorer.

Användarvisningsbild

Re: PEFC, FCS godkänd maskin? Hur

GremoNiclas  
#264165 Tror dom i Finland kör med mineralolja!
Den där propylenglykolen sägs ju vara giftigare än etylen...
Inga krav på motorer iaf, ÄN... börjar säkert trökas om det framöver. Men då ger jag nog upp...

Användarvisningsbild

Re: PEFC, FCS godkänd maskin? Hur

Seb macahan  
#264196 Är det inte just i hydraulsystemet som man inte vill ha Bio-olja, med tanke på alla packningar, pumpar, slangar mm. Visst det är väl ingen höjdare i motorn heller med vevlager packboxar mm. Men det är i hydraulsystemet jag trodde det drog med sig mest problem med slitage på pumparna mm,

   TS
Avatar Fallback

Re: PEFC, FCS godkänd maskin? Hur

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#264197 Här funkar det visst så att man kan få köra så mycket man orkar som ocertifierad men man får inget kontrakt på fast körning.
I deras papper står att som underentreprenör behöver man inte vara certifierad men man måste uppfylla alla certifieringskrav.

Avatar Fallback

Re: PEFC, FCS godkänd maskin? Hur

Tosca  
#264203
GremoNiclas skrev:Tror dom i Finland kör med mineralolja!
Den där propylenglykolen sägs ju vara giftigare än etylen...
Inga krav på motorer iaf, ÄN... börjar säkert trökas om det framöver. Men då ger jag nog upp...

Den är godkänd som livsmedelstillsats, vilket kanske inte säger allt?

E 1520 Propan-1,2-diol (propylenglykol)

http://www.slv.se/sv/grupp1/Markning-av ... illsatser/

Användarvisningsbild

Re: PEFC, FCS godkänd maskin? Hur

Seb macahan  
#264236 Skogsola. Är här i Finland? Eller var är du och i så fall vart står detta?

   TS
Användarvisningsbild

Re: PEFC, FCS godkänd maskin? Hur

bodaedet  
#264278
Seb macahan skrev:Är det inte just i hydraulsystemet som man inte vill ha Bio-olja, med tanke på alla packningar, pumpar, slangar mm. Visst det är väl ingen höjdare i motorn heller med vevlager packboxar mm. Men det är i hydraulsystemet jag trodde det drog med sig mest problem med slitage på pumparna mm,

De nya bio oljorna är knäcker inte tätningar och dyl, de förkortar livslängden på pumparna dock. I motorn kan du ha vad tillverkaren förespråkar.

Användarvisningsbild

Re: PEFC, FCS godkänd maskin? Hur

bodaedet  
#264282
Skogsola skrev:Här funkar det visst så att man kan få köra så mycket man orkar som ocertifierad men man får inget kontrakt på fast körning.
I deras papper står att som underentreprenör behöver man inte vara certifierad men man måste uppfylla alla certifieringskrav.

Man kan anlita en ocertifierad underentreprenör, men avtal måste skrivas för varje uppdrag, och han måste, som du skriver uppfylla alla krav, och känna till allt.

Användarvisningsbild

Re: PEFC, FCS godkänd maskin? Hur

Seb macahan  
#264308 Då till det verkliga bekymret. Jag funderar på en begagnad maskin med 15000timmar på mätaren. Pumppaketet är bytt någon gång sen den var ny. Är det helt förödande att byta till eko-olja i denna maskin eller kan det funka hyfsat smärtfritt? Någon som gjort liknande? Och hur blev resultatet?

   TS
Avatar Fallback

Re: PEFC, FCS godkänd maskin? Hur

JD 2006  
#264312 Har du en koja med dig så skall du även ha säkerhetsdatablad på alla vätskor i kojan t.ex. diskmedlet, hårshampo om du har dusch i kojan m.m. Så var det för oss iaf.

Användarvisningsbild

Re: PEFC, FCS godkänd maskin? Hur

bodaedet  
#264323
Seb macahan skrev:Då till det verkliga bekymret. Jag funderar på en begagnad maskin med 15000timmar på mätaren. Pumppaketet är bytt någon gång sen den var ny. Är det helt förödande att byta till eko-olja i denna maskin eller kan det funka hyfsat smärtfritt? Någon som gjort liknande? Och hur blev resultatet?

Jag bytte på H8an när den gått 7000tim, nu har den gått, 11000. Den har samma pump sen ny, går den åt pipan så kan man inte bara skylla på oljan. Vet att biooljan förr var hårdare på pumpar och tätningar, den är nog bättre nu.
Vad är det för maskin?

Avatar Fallback

Re: PEFC, FCS godkänd maskin? Hur

jönsson84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#264329 Håller med föregående, tror d förkortar livslängd på pumpar å komponenter,sliter yttergummi p slang mer om man har mindre läckage iaf. Tror själv att vatten i oljan är största problemet,den blandar väll sej på ett att annat vis och börjar brytas ner. Så vattenabsorberande filter typ kleenoil är nog inte fel.
Sen tror jag att det är bra om man är ganska noggrann å får ut det mesta gamla oljan när man byter för bättre hållbarhet och funktion, metoden ja beskrev blev vi rekommenderade av servicelämnare att göra. Har funkat på en maskin vi bytte på för ett par år sen iaf.

Avatar Fallback

Re: PEFC, FCS godkänd maskin? Hur

jönsson84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#264333 Maskinen vi bytte på hade gått nånstans runt 16-17 000h och hade en pump som gått kanske 1500h då
.

Avatar Fallback

Re: PEFC, FCS godkänd maskin? Hur

jönsson84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#264336 Tror förresten visst att certifiering kräver miljömotorer om man köper en ny maskin iaf,ska de va senaste "miljösteget", samt utrustning för att minimera kedjeolje(eller fett) förbrukningen.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).