Verkstan

Grindy Kedjeslip

10 inlägg 9031 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Grindy Kedjeslip

Bengt torp  
#260625 Har köpt en Grindy kedjeslip men får inte maskinen att slipa som jag vill
Tänderna blir olika långa, ställer jag in frammatningen så att den tar perfekt på ena sidan så tar det nästan inget på andra tanden?? blir inte klok på detta. nån som har ett förslag på vad som är fel?? djup och allt annat får jag som jag vill men inte längden??



   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: Grindy Kedjeslip

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#260627 Kanske en vinkel som är fel?

Avatar Fallback

Re: Grindy Kedjeslip

Bengt torp  
#260629 ja så kan det ju vara men vilken??? bägge vinklarna ser rätt ut på tänderna i förhållande till skivan.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Grindy Kedjeslip

traktorz  
#260630 - Bild eller länk till slipen?

Användarvisningsbild

Re: Grindy Kedjeslip

JensSkoog  
#260652 Finner ingen bild eller beskrivning av den på nett, men jag kommer i håg at det var problemet med en slip köpt på Biltema. På den var det nödvendigt å slipa ena sidan, och senn justera innan man tog andra sidan. Kommer av at center på slipskivan inte är exact i linie med center på kedjan, om jag inte minns fel.

Avatar Fallback

Re: Grindy Kedjeslip

Bengt torp  
#260684 tror attt jag kanske har hittat felet, finns en stång som vänder sliptrissan mellan varje tand, ser ut som den blivit lite böjd i transporten och därför gett olika vinklar och därmed olika längd på tänderna. håller på och finjusterar och tror nog att det var detta.
tack för alla tips.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Grindy Kedjeslip

Fiat 4WD  
#263563 Dagens!

En bild hade vart finfint.

Användarvisningsbild

Re: Grindy Kedjeslip

finskpinne  
#263660
Bild


Är det en sån här?? Isåfall så finns det en ratt till på den högra sidan av maskinen(sett på denna bild). Den syns inte på den här bilden men med den ställer man så att båda sidornas tänder blir lika långa. Det finns även en stoppskruv (på baksidan av maskinen på bilden) som gör att den hålls fixerad efter att man har ställt in det. Den ratten flyttar hela slipskivan så att den är rakt ovanför kedjan, alltså så att den tar lika mycket på båda sidorna...

Om det är en sån slip som på bilden som du köpt så får du gärna höra av dig om du vill ha tips. Jag har nämligen en likadan, och har haft den i många år...

Avatar Fallback

Re: Grindy Kedjeslip

Bengt torp  
#263834 Det är exakt en sån, ja jag hör gärna av mig .

   TS
Användarvisningsbild

Re: Grindy Kedjeslip

finskpinne  
#263918 De e bara att skicka ett PM ifall det är något du undrar över. Det kan hända att det inte sitter någon ratt på den där ställskruven, utan det är bara en mutter som du vrider runt med 13 mm nyckel. Har för mig att det var en plastratt på den när den va ny men jag minns inte riktigt. På den där bilden jag hittade på google så syndes det ingen ratt utan bara den där muttern....

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).