Motorsåg och handhållet

Köpråd skogsröjsåg HVA 345/355/545/555 ?

126 inlägg 82862 visningar 25 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Köpråd skogsröjsåg HVA 345/355/545/555 ?

anersimyra  
#252094
Skogsmästarn skrev:Jag har köpt hem en 545FX, ska prova efter nyår vad den går för.... :) Har bara torrbrytit på den,men tror att min pappa på 70+ kommer att gilla dekompresionsventilen vid kallstart

Den ventilen behöver han garanterat inte bry sig om, både den och primern är totalt överflödiga.. :smile:

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Köpråd skogsröjsåg HVA 345/355/545/555 ?

Foppas  
#258614 545 har lite kort riggrör när man börjar röja men man lär sig efter tiden. Har bytt förgasare på sågen på garanti. Verkar vara ett problem de har på denna modell. Slutar att dra på högre varv. Tar lite bränsle också har en bra sele så jag trivs med sågen

Skogsmästarn skrev:
Nonkan skrev:545 FXT skulle jag rekommendera, men gå ner till 200-klinga istället för 225, blir mycket rappare.

Viktigt med vintersats vid lägre temperaturer också, 545-motorn går inte bra om den inte kommer upp i rätt arbetstemperatur.


Sajmon: 345 FR, den är mest allround om du vill köra både sågklinga och gräs. F-modellerna är för korta i röret och har fel vinkel mot marken när du kör med gräshuvud. Är det däremot riktigt eftersatt hade jag valt 555 FX och en mindre separat trimmer.

Hej Nonkan!
Du som är ÅF borde ju ha bra koll på grejerna....
545FXT eller 555FXT om jag ska köpa nytt
545:an borde ju vara bäst allround i skogen?
Kan jag ställa förgasaren själv som på 200-serien?
Är det kraftig styrinfästning på 545/555 (är less på fästen som spricker i godset)

Avatar Fallback
Skogsmästarn  
#262774 Min Shell-mack har lagt ner tyvärr, just när jag skulle tanka v-Power till sågarna :sad: Någon annan mackkedja som har specialsoppa utan sprit på pump? OKQ8?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Köpråd skogsröjsåg HVA 345/355/545/555 ?

palbin  
#263481 Hva lär ha haft en "grym" 60 cc+ maskin som uträttade en hel
del ... . En begagnad sådan skulle jag vilja ha ... .

Användarvisningsbild
th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#263732
Skogsmästarn skrev:Min Shell-mack har lagt ner tyvärr, just när jag skulle tanka v-Power till sågarna :sad: Någon annan mackkedja som har specialsoppa utan sprit på pump? OKQ8?

Var bor du? OKQ8 har alkylat på tapp för ca 19 kr/l, men den sydligaste tappen finns i Göteborg. Ett mycket bättre val än standardbensin tycker jag.

Avatar Fallback

Re: Re:

Skogsmästarn  
#263733
th skrev:
Skogsmästarn skrev:Min Shell-mack har lagt ner tyvärr, just när jag skulle tanka v-Power till sågarna :sad: Någon annan mackkedja som har specialsoppa utan sprit på pump? OKQ8?

Var bor du? OKQ8 har alkylat på tapp för ca 19 kr/l, men den sydligaste tappen finns i Göteborg. Ett mycket bättre val än standardbensin tycker jag.


Ja, precis :grin: , bor i södra dalarna
Ringde just närmaste okq8 i smedjebacken, dom tar just nu 18,77 kr/l inkl moms för alkylatbensin 2T på pump. 15kr exkl moms låter betydligt bättre än Aspen :grin: ska prova o fylla upp en 25l dunk. Något negativt att säga om denna soppa?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Köpråd skogsröjsåg HVA 345/355/545/555 ?

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#263742 Nej, jag har kört på den soppan de senaste 5 åren och sågarna verkar fortfarande må bra. Blandar OK 4-takt-soppa med HVA/Jonsered bästa tvåtaktsolja.

Avatar Fallback

Re: Köpråd skogsröjsåg HVA 345/355/545/555 ?

Robertberg  
#263746 Vi köpte en 545a innan årsskiftet, har kört 8-10 tankar nu och tycker att den är inge rapp, man får vänta på att få upp varvet.
Blir den rappare när den är riktigt inkörd? 225-klinga sitter på.

Avatar Fallback

Re: Köpråd skogsröjsåg HVA 345/355/545/555 ?

blixten  
#278648 Hej på er! Har läst genom tråden inför köp av ny röjsåg. Precis som trådskaparen håller jag mig till de oranga sågarna. Sågen ska användas till allmän skogsröjning. Har en tendens att vänta lite för länge med röjningen så det är bra om det finns power. Har idag en Husqvarna 245 som jag tycker är aningen svag.

555 fallet bort pga problemen som ni har skrivit om samt att den förmodligen är onödigt kraftfull. Blir dessutom en del tomgångskörning vilket inte 555 verkade gilla.

Hade egentligen tänkt mig 545 men återförsäljaren hade en ny 355 hemma. åsikter om dessa sågar? Vad skulle ni rekommendera? Vad skiljer 3 serien mot 5 serien?

Avatar Fallback

Re: Köpråd skogsröjsåg HVA 345/355/545/555 ?

jannee  
#278654 555:an går bra om man kör hårt, i princip full gas hela tiden. Desto mer du misshandlar den, desto bättre går den.
Troligtvis klarar du dig med en 545 och vill du ha den riktigt rapp välj en 200 klinga, 220 klingan är betydligt tyngre att accelerera.
Är själv absolut inget proffs, men försöker att köpa det bästa när man ändå ska investera.

Avatar Fallback

Re: Köpråd skogsröjsåg HVA 345/355/545/555 ?

Nonkan  
#278770
blixten skrev:Hej på er! Har läst genom tråden inför köp av ny röjsåg. Precis som trådskaparen håller jag mig till de oranga sågarna. Sågen ska användas till allmän skogsröjning. Har en tendens att vänta lite för länge med röjningen så det är bra om det finns power. Har idag en Husqvarna 245 som jag tycker är aningen svag.

555 fallet bort pga problemen som ni har skrivit om samt att den förmodligen är onödigt kraftfull. Blir dessutom en del tomgångskörning vilket inte 555 verkade gilla.

Hade egentligen tänkt mig 545 men återförsäljaren hade en ny 355 hemma. åsikter om dessa sågar? Vad skulle ni rekommendera? Vad skiljer 3 serien mot 5 serien?


Om du är skeptiskt till 555 så borde du vara det till 355 också, det är ju en 555 fast med barnsjukdomarna (om inte åf byggt om den på vissa punkter).

Är det grovt röstar jag isf på 555, men jag tror du klarar dig på 545, med den tycker jag dock du ska köra 200-klinga.

Användarvisningsbild
Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#278805 Man kan även rannsaka sig själv lite och fundera om man har en bra röjteknik eller inte. Ju bättre man är på att röja desto bättre klarar man sig med en mindre såg.

Med klingan ska man tänka tvärt om, kör man lite långsammare så att det blir mycket tomgångskörning så ska man ha en liten klinga då den accelererar snabbare. Röjer man med högt tempo så är stor klinga bättre för den behåller farten bättre så man behöver bara dutta till lite på gasen innan anläggning.

Jag har några 555 & 345 och röjer själv med 345 med stora klingan...

Avatar Fallback

Re: Köpråd skogsröjsåg HVA 345/355/545/555 ?

Amatörhuggare 62  
#286388 Jag har idag och igår haft problem med att min 555 xpt a inte vill accelera riktigt.
Verkar blivit dödgång i gasen. Är det värmen som gör att vajern töjer ? Eller något som blivit glappt ? Haft sönder den i kväll men ser inget särskilt fel. Den har gått intensivt, sedan nyår.

I både röjningar och underröjningar.

Var 31 grader i skuggan när jag la av för dagen

Avatar Fallback

Re: 355

SawTroll  
#286429
Nonkan skrev: .....

Om du är skeptiskt till 555 så borde du vara det till 355 också, det är ju en 555 fast med barnsjukdomarna (om inte åf byggt om den på vissa punkter).

......



355 var noe helt annet enn det - den var en tidlig modell i det som ble kjent som 357-familien, og helt annerledes enn 555. Den var også en veldig "kortlivet" (og ganske så meningsløs) modell, som mange ikke kjenner til at eksisterte.
54cc og 3.5 eller 3.6hp, om hukommelsen fungerer.

Användarvisningsbild

Re: 355

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#286484
SawTroll skrev:
Nonkan skrev: .....

Om du är skeptiskt till 555 så borde du vara det till 355 också, det är ju en 555 fast med barnsjukdomarna (om inte åf byggt om den på vissa punkter).

......



355 var noe helt annet enn det - den var en tidlig modell i det som ble kjent som 357-familien, og helt annerledes enn 555. Den var også en veldig "kortlivet" (og ganske så meningsløs) modell, som mange ikke kjenner til at eksisterte.
54cc og 3.5 eller 3.6hp, om hukommelsen fungerer.

Nonkan har rätt i det de diskuterar här. Röjsåg...

355 Röjaren är X-Torq precis som 555.

355 Motorsåg har jag aldrig sett här. Inte i produkt blad eller försäljningslistor så jag antar det var en export såg. Denna var mycket riktigt i 357 familjen.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).