Skogsmiljö och Trädlära

Skägget fast i grenen, vad göra?

22 inlägg 15017 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Skägget fast i grenen, vad göra?

axwell  
#263596
Skogsforskare skrev:Frågan om positivt eller bekymmer, vad tänkte du då? Om lavarna påverkar träden eller om det finns risk för klassning som nyckelbiotop?


Det positiva: Kan laven tyda på att träden står i en fördelaktig miljö med tillgång till de mineraler som är värdefulla för deras framtid som friska individer. Eller är det enbart luftens sammansättning som ger laven liv och är det någon som helst indikering om ifall träden mår bra?

Det negativa: Ett tecken på någon svaghet som gör att laven kan etablera sig och kan det i förlängningen dra till sig andra skadeorsaker?
Om det skulle visa sig att hänglaven är av någon typ som kan kvalificera området som nyckelbiotop, blir det alltid så vid långskägg?


DSCN0800.JPG

Ett vindfälle, kantträd i söderläge i området, 25 cm vid roten inkl. rotben, 15 cm vid 430 cm. Kan räkna 90 årsringar, för tätt i mitten, lägger till minst 10, så +100 år.
Näringsfattigt eller?

   TS
Avatar Fallback

Re: Skägget fast i grenen, vad göra?

Skogsforskare  
#263598 Man kan inte dra några säkra slutsatser om markens bördighet genom att titta på gamla träd som antagligen vuxit upp inne i skogen. Den täta kärnan tyder på att du haft skog där länge, förmodligen gallrat lite då och då, men det började inte som ett hygge.

Lavarna får allt de behöver från regnvatten. Så det påverkar inte träden. Men lavar kan påverkas negativt av luftföroreningar. Men lavar växer ju långsamt, och sprids som små fragment som blåser iväg och fastnar på ett nytt ställe, så stor mängd lav betyder egentligen bara att den kunnat växa länge där.

Användarvisningsbild

Re: Skägget fast i grenen, vad göra?

JensSkoog  
#263611
Mangan skrev:När jag var liten fick man lära sig att "hänglav" var ovanligt och tydde på ren luft. Nu tycker jag man ser det mest hela tiden (några mil utanför Gbg).

Så, skall jag säga till mina barn att det är en myt eller att luften har blivit mycket renare nu? Eller at jag inte kan skilja mellan hänglavar... :-)

Att laven trivs, är definitivt tecken på renare luft, och isär renare vatten från ovan, utan svavelsyre och annat som den inte tåler.

Användarvisningsbild

Re: Skägget fast i grenen, vad göra?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#263795
Mangan skrev:När jag var liten fick man lära sig att "hänglav" var ovanligt och tydde på ren luft. Nu tycker jag man ser det mest hela tiden (några mil utanför Gbg).

Så, skall jag säga till mina barn att det är en myt eller att luften har blivit mycket renare nu? Eller at jag inte kan skilja mellan hänglavar... :-)


Betydligt mindre svavel i dagens drivmedel jämfört med för 30-40 år sedan. Många lavar är känsliga för just svaveldioxid.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Skägget fast i grenen, vad göra?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#263804
axwell skrev:
Skogsforskare skrev:Frågan om positivt eller bekymmer, vad tänkte du då? Om lavarna påverkar träden eller om det finns risk för klassning som nyckelbiotop?


Det positiva: Kan laven tyda på att träden står i en fördelaktig miljö med tillgång till de mineraler som är värdefulla för deras framtid som friska individer. Eller är det enbart luftens sammansättning som ger laven liv och är det någon som helst indikering om ifall träden mår bra?


Substratet har en stor betydelse för lavarnas artsammansättning. Man brukar skilja på rikbark och fattigbark, beroende på barkens pH-värde. Rikbark är mest ädellövträd, + asp, medans fattigbark är björk + barrträd. Betydligt fler lavarter är knutna till rikbark än till fattigbark.

axwell skrev:Det negativa: Ett tecken på någon svaghet som gör att laven kan etablera sig och kan det i förlängningen dra till sig andra skadeorsaker?
Om det skulle visa sig att hänglaven är av någon typ som kan kvalificera området som nyckelbiotop, blir det alltid så vid långskägg?


Även om vissa lavsvampar kan leva utan algkomponent, så tror jag inte lavarna drar till sig andra skadegörare än miljömuppar. Viss risk för naturvårdsangrepp med andra ord.
/Niklas
Senast redigerad av Niking fre 07 feb 2014, 23:24, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Skägget fast i grenen, vad göra?

Bergsmannen  
#263805 Om du ringer styrelsen kommer de skicka en expert som drar lite i skägget. De kommer sedan att berätta för dig vad som behöver göras. :roll:

Avatar Fallback

Re: Skägget fast i grenen, vad göra?

axwell  
#263850
Bergsmannen skrev:Om du ringer styrelsen kommer de skicka en expert som drar lite i skägget. De kommer sedan att berätta för dig vad som behöver göras. :roll:


Nej det går inte, trimmade skägget i morse, riktigt kort :wink:

Måste nog i så fall begå ett eventuellt lagbrott genom att ta med en provbit för analys till någon.
Styrelsen,njaä.

Lika bra låta allting bero så länge, eller kalavverka den fullskiktade skogen.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).