fre 14 feb 2014, 01:50#265184
Till bengt a. Jag driver en byggfirma och vill lägga till några faktorer.
Ska du bygga nytt i dag så krävs det alltid att du ska ha frånluftsåtervinning, du får inte genom bygglov utan det. Detta talar för frånluftspump. Du får köpa en i alla fall antingen som komplement till din panna eller bergvärme eller vad det kan vara. Som exempel från de som säger att det är skit med frånluft. Mitt eget hus:
40% av väggytan är timmervägg med 50mm tilläggsisolering. Total boyta 176kvm, 170mm isolering i väggar, 300mm i tak 220mm i golv. 15st 12x14fönster kopplade sidohängda U-värde ca 1,4. Vår frånlufts panna har en kompressoreffekt på 2kW (dom nya ligger på 3-5kW). Vi kör ca 3-5maskiner tvätt/dag och har tre barn. Alla duschar dagligen och vi har 22grader i huset. Vi gör av med 16-17000kW/år inkl allt stall förråd vedbod (ouppvärmda). Vi bor i iofs i södra sverige och alla temperaturer över 5grader så klarar vi oss på kompressorn (alltså inget elpatronstöd)
När det är som kallast -15-20grade eldar vi en korg ved i kakelugnen. Ca 1kbm/år. Jag är mycket nöjd men det kräver lite justeringar och sätta sig in i systemets funktion (detta gäller alla värmepumpar och pannor) Har ofta kunder som ringer och klagar till oss att deras nyinstallerade bergvärme inte alls är så där billig i drift som alla säger. När dom trimmat in systemet lite så går det att spara mycket pengar. I norra Sverige är dom nog inte lika övertygande.
Gällande mängd av isolering i väggar och tak så styrs du där av energiberäkningen som krävs för att bygglovet ska gå igenom. Klarar du energiberäkningen så har du tillräckligt med isolering. Ofta är man uppe på 400-500mm i tak och 250-300mm i vägg. Men allra viktigast är tätskikt och installationskikt för att kryssisolera och bygga bort köldbryggor. tätskiktet ska vara helt tätt med tejpade skarvar och kragar runt dosor och genomföringar.
the problem is not the problem the problem is your attitude about the problem